Co je staré, patří do šrotu a aut se to týká především, jezdit se bude od teď pouze novými elektromobily? To snad ne.
Nedávno proběhla médii zpráva, která naznačovala možný zákaz provozu a oprav automobilů starších 15 let. Mělo to být z důvodu ekologických požadavků. Situace je ale pravděpodobně odlišná od toho, co tyto zprávy předpovídají. Víme, že EU a její orgány nepřináší nikdy nic dobrého. Jak to tedy vypadá s tímto velmi citlivým tématem? Skutečně přijdou lidé o svá starší auta? Podle nedávného mediálního rozruchu by se to mohlo zdát reálné.
Kdo má starší auto, bude mít zákaz od EU a odevzdá ho?
Evropská komise nedávno navrhla legislativní úpravu s cílem snížit ekologickou stopu automobilového průmyslu. A zároveň posílit kontrolu nad trhem s ojetými vozy. Tento návrh má klíčový vliv na rozlišení mezi skutečně použitelnými ojetinami a vraky, jež dosáhly konce své životnosti. Na první pohled nelogické rozhodnutí má určitou logickou oporu v tom, že by mělo jít o zlepšení ekologie. A o boj s bazárníky, kteří z vraků dělají auta na první pohled bezvadná, a ohrožují tak zdraví a životy běžných lidí.
Jde o návrh nařízení Evropského parlamentu a rady o „požadavcích na oběhovost projektů vozidel a o nakládání s vozidly s ukončenou životností“ (2023/0284). Ten vyšel tiskem 13. července loňského roku. A ano, je pravda, že v řadě zemí Evropy vyděsil majitele starších aut. Hlavně těch starších. Jak k tomu přijdou majitelé aut, když třeba majitelé elektrospotřebičů mají mít nově právo na opravu svého majetku, ale auto má jít rovnou do šrotu?
Jedním z hlavních problémů, který nová legislativa řeší, je rozšířený podvod s prodejem aut na konci životního cyklu. To podle EU vede k plýtvání cennými surovinami a k podvodům s ojetinami. Návrh má přinášet jasnější definici toho, co je považováno za ojeté vozidlo a co za vozidlo na konci své životnosti. Tak, aby úřady mohly efektivněji provádět inspekce a zabránit nelegálním praktikám.
Běžní řidiči se začali obávat o svá starší auta a pocit svobody
Podle komise jsou vozidla považována za „stará“ v případě, že jsou rozřezána, zcela spálena nebo pokud jsou považována za „neopravitelná“. Opatření tedy není „snad“ zaměřeno na majitele starých aut, kteří je chtějí opravit. Ale na nelegální prodejce starých vozidel, již dělají z vraků „voňavky“. Předtím než tento návrh vstoupí v platnost, musí být schválen Evropskou radou a Evropským parlamentem.
To může trvat měsíce, nebo dokonce roky. Tento proces také může vést k dalším úpravám návrhu. Takže datum, od kdy to začne platit, není zatím vůbec známé. Bát se tedy v tuto chvíli, že by člověk přišel o své auto, není na místě. Ovšem u Evropské unie jeden nikdy neví a nevyzpytatelnost při uvádění absurdit v platnost není neobvyklá. Tak se uvidí. V nejbližších letech ale o svá starší auta nikdo nepřijde, tak žádné obavy.