Znalec ojetin prozradil 10 věcí, které je nutné udělat po nákupu jakéhokoli auta. Prodlouží mu životnost o 5 let

Nákup ojetého auta s sebou kromě radosti z ušetřených peněz přináší i rizika spojená s neznámou historií vozu. Znalec ale ví, jak se rizikům vyhnout a ušetřit na opravách.

i Zdroj fotografie: Dacia
                   

Nastal slavnostní den, dovezli jste si svoje vysněné auto před dům, na převozních značkách ještě nezaschnul inkoust a vy dumáte, co bude dál. Váš nový vůz je sice nový pro vás, ale dovezli jste si jej z bazaru, od prodejce nebo od soukromého prodejce jako ojetý. Co na tom, poměr výkon/cena máte rozhodně lepší než u nového auta a ušetřené peníze můžete investovat jinam. Rozumná volba. Jen zkrátka nevíte, co přesně má vaše auto za sebou. A jak sobě i jemu usnadnit start nového, společného soužití. Přinášíme deset cenných „rad do života“, co udělat, aby vás čekaly jen samé příjemné roky.

1. Dokumenty jsou nejdůležitější

Nikdo nemiluje papírování, ale co naplat, bez něj to nejde. Můžete mít v garáži zaparkované nové Ferrari Roma „výhodně“ koupené za 1000 euro, ale pokud k němu nebudou správné doklady, a naopak bude „omylem“ uvedeno například v databázi kradených aut, stejně si s ním moc radosti neužijete. Spíše starostí. Dejte tedy do pořádku všechny smlouvy, přepisy, registrace. Vaše vozidlo už je jenom vaše, bývalý majitel je bývalý a neměl by už nikde figurovat. V zájmu jeho i vašem. Všechny pojistky, razítka, kontroly. Pořádek dělá přátele – a do startu to platí dvojnásob.

iZdroj fotografie: Top-pojištění / Creative Commons / CC-BY-SA

2. Zajeďte konečně za mechanikem

To jste sice měli učinit před koupí, ale ne vždy se všechno povede. Pokud se povedlo, můžete tento odstavec rovnou přeskočit. Vy ostatní neváhejte, zavolejte svého mechanika (nebo si zkrátka domluvte termín tam, kde to znáte a komu věříte) a objednejte se na kontrolu. Důkladnou. Je téměř jisté, že se najde něco, co jste přehlédli a co pravděpodobně v dobré víře přehlédl i původní majitelé. Mohou to být drobnosti, ale je dobré o nich vědět. A nemusí se rozhodně všechno řešit hned. Stanovte si klasický plán A-B-C, A ihned, B vydrží dva-tři měsíce, C můžeme do půl roku.

iZdroj fotografie: Depositphotos

3. Vyměňte všechny filtry

A to i když vám řekli, že byly měněny. Samozřejmě, byly, před rokem. To už ovšem nikdo nedodá. Je to několik kousků papírových „harmonik“, všechny se vejdou do několika stokorun, udělejte to. Nechte ten motor dýchat zcela bez překážek, nechte olej (ke kapalinám se ještě dostaneme) znovu téct přesně tak, jak má, a pochopitelně: kabinový filtr je pro vaše zdraví a dobro, vyčistěte vše vstupu vzduchu do kabiny, zbavte se patogenů, začíná nový život. Vám i vašemu novému autu. Vše staré pryč.

iZdroj fotografie: Depositphotos

4. Pokud všechno selže, vezmi návod

Stará a dnes už úsměvná poučka je u staršího auta platná více než kdy jindy. S výjimkou nákupu u autorizovaného prodejce, kde byste se přeci jen k nějakým informacím měli dostat vám nikdo nic detailního k vašemu vozu neřekne. Kdysi bylo samozřejmé, že auto mělo v palubní přihrádce vytištěný návod k použití v deskách a lidé tyto návody četli. Dnes letmo shlédnou PDF na mobilu a tím to končí. Některé „vychytávky“ je ale opravdu dobré znát. A některé spínače a jejich funkce u některých aut ani neodhalíte, pokud se do té brožury opravdu nezačtete. A když v autě chybí, je mnoho příruček ke stažení na internetu, případně pomůže autorizovaný prodejce.

iZdroj fotografie: Depositphotos

5. Důkladně umyjte vnějšek i vnitřek vozu

Zcela samozřejmé, dalo by se říci. Ale pokud píšeme „důkladně“, myslíme opravdu důkladně. Projetí myčkou na ekonomický program a vyluxování za 2×10 korun sice vypadá na první pohled jako dostačující, ale opravdu tomu není tak. Možná se vyplatí najít firmu, jež se na čištění interiérů specializuje, má patřičné nástavce na vysavač, chemii a vše nezbytné ke generálnímu úklidu. Předchozí majitel mohl pod a mezi sedačkami, případně v čalounění zanechat své genetické informace, hlínu, odpadky, zbytky jídla nebo třeba drogy. Nic z toho opravdu nechcete. Tady se těch několik stokorun, případně tisíců opravdu vyplatí

iZdroj fotografie: iStock

6. Vyměňte všechny kapaliny

Podobně jako u filtrů. I když se vám někdo bude stokrát dušovat, že „všechno přece vyměnili“, tak bychom to četli tak, jako „nic jsme přece neměnili“. Víte, co je na novém autě nejlepší? Právě ta stoprocentní záruka, že všechny kapaliny a náplně a filtry jsou nové, že to auto funguje tak, jak má. A ještě nějakou chvíli bude. Přitom je to jednoduché a podobně jako u filtrů nejde o nic drahého. A i když koupíte ten nejlepší olej, budete mít pořád záruku, že ve vašem autě je ten nejlepší olej. A to za pár tisíc stojí. Ušetřili jste při pořízení, není od věci si něco malého nechat bokem a investovat to právě nyní. Vaše auto vám poděkuje.

iZdroj fotografie: Depositphotos

7. Co svedete opravit sami, opravte

Neodkládejte, tohle auto je už vaše a záleží jen na vás, jak dlouhý a jak spokojený vztah vytvoříte. Drobnosti typu žárovek, upadlé kličky v interiéru, nesvítící stropní lampy nebo doplnění a „upgrade“ povinné výbavy (speciálně pozor na lékárničku podle nové vyhlášky a expirační dobu u jejího obsahu) dokážete sami, případně s kamarádovo pomocí za jeden den o víkendu. Že to předchozí majitel neudělal roky a auto přesto jezdilo? Nebuďte jako předchozí majitel, buďte lepší. Tohle auto dostalo díky vám další život, tak si to oba užijte.

iZdroj fotografie: Depositphotos

8. Zkontrolujte brzdy

Nedovírá se dokonale víko zavazadlového prostoru? Povrzává sedačka? Pravé zrcátko za jízdy vibruje, pravděpodobně jako důsledek nějakého setkání na parkovišti? To všechno se dá s klidem přehlédnout a nechat na potom. Vaše první kontrola (alespoň pohledová) by ale rozhodně neměla minout brzdy. Jsou kotouče stejnoměrně sjeté? Nevibrují při brzdění? Nevydávají nepatřičné zvuky? Zkontrolujte i obložení, pokud je k němu alespoň trochu přístup, případně se dá pomoci telefonem/fotografií. Brzdy jsou základ a jako vždy u ojetého auta: důvěřujte, ale prověřujte.

iZdroj fotografie: Freepik

9. Zkontrolujte pneumatiky

To stejné, jako u brzd. Reklamní slogan jednoho světoznámého výrobce říká, že motor není to, co vás drží na silnici. A má pravdu. Prohlédněte jednu pneumatiku po druhé, kontrolujte hloubku vzorku, hledejte případně nepravidelné sjíždění (problémy s geometrií), zkontrolujte, jestli jsou na nápravách stejné rozměry a typy, zkontrolujte tlak a stejné typové označení. Nezapomeňte na zákonnou povinnost zimního obutí, pokud je zima „na dohled“, můžete uvažovat o nové sadě (pokud nebyla součástí prodeje).

iZdroj fotografie: Depositphotos

10. Užijte si to, je to vaše

Nastává ta nejpříjemnější stránka věci. Auto je detailně zkontrolované, co šlo vyměnit je vyměněné, je umyté zvenku i zevnitř, všechny stopy po bývalém majiteli jsou pryč. Ušetřili jste pravděpodobně spoustu peněz proti tomu, kdybyste kupovali nové auto, přitom zážitek by teď měl být velmi podobný, s celou to výměnnou/čistící kůrou, kterou máte vaše auto za sebou. Tak neváhejte, první volný víkend si vyhraďte jen pro něj a pro vás (případně drahou polovičku) a jeďte se projet. Jen tak. Vnímejte, jak se to auto chová, jak reaguje, kde budou jeho silné a kde naopak slabší stránky. Držíme palce, ať vám slouží dlouhé roky k vaší plné spokojenosti!

Souhlasíte se všemi body?

Zdroj: MyMechanic
Diskuze Vstoupit do diskuze
116 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články