Klenot z vrakoviště 99 % lidí nepozná a projde kolem bez povšimnutí. Rezavý vrak přitom prodá za 45 880 150 Kč

Chcete unikátní klasické auto italské výroby, ze kterého dýchá patina? Vrak stojí jako luxusní dům a roky nebude jezdit.

i Zdroj fotografie: RM Sotheby’s
i Zdroj fotografie: RM Sotheby’s
i Zdroj fotografie: RM Sotheby’s
i Zdroj fotografie: RM Sotheby’s
i Zdroj fotografie: RM Sotheby’s
i Zdroj fotografie: RM Sotheby’s
i Zdroj fotografie: RM Sotheby’s
i Zdroj fotografie: RM Sotheby’s
i Zdroj fotografie: RM Sotheby’s
Dalších 5 fotografií
Dalších 5 fotografií
                   

Pamatuji si to jako dnes. Děda, dnes už dávno na věčnosti, odvezl do sběru karoserii po jeho nepojízdné Škodě 1000 MB. Tomu předcházel jeden poměrně bizarní a neuvážený krok ze strany mého prarodiče. Aby zbavil karoserii všeho, co by Kovošrot nevzal v rámci kovového odpadu, auto polil benzínem a zapálil. Poměrně divoká myšlenka skončila příjezdem hasičů, pokutou, výtkou. Nic příjemného, pamatuji si to, a přitom je to víc jak třicet let.

Karoserie ohořelá na základ měla jít do sběru, přijeli hasiči

Ovšem po masivním ohni zbyla na místě skutečně jen oholená karoserie. Ve sběrně pak dědeček dostal pár stovek. Existuje ale možnost, že za zničenou, desítky let starou karoserii, klidně pokrytou korozí, můžete dostat miliony. Má to ale několik podmínek. Nesmíte ji prodat do sběrny, ale na aukci a musí jít o klasické Ferrari. Ne starého Žigula nebo co to je, na co jsem narazil já při hledání v archivu.

iZdroj fotografie: Sotheby’s

Pokud si myslíte, že koroze na karoserii snižuje hodnotu vozu, měli byste svůj pohled znovu přehodnotit. Je to jinak. Ovšem jak už jsem naznačil, nemluvíme tady o Fabii první generace, která je jako perníková chaloupka. Rezavé plechy někdy mohou mít hodnotu milionů korun. U nás se tohle zřejmě nestane, díky naší totalitní historii. Tomu, jak jsme byli desítky let odstřihnuti od západního světa a západního trhu.

Těchto 5 veteránů seženete za rozumné peníze a zaručeně vám budou dělat radost. Které to jsou?

Tady ve stodole asi klasický italský veterán víc jak půl století na nikoho nečekal. A na vrakovišti, které založila před pár lety místní parodie na mafiána, nic takového ležet nebude. V jiných zemích a regionech však může být situace jiná. Řeč je tedy o značce Ferrari, to už samo o sobě vysvětluje hodně. Model, o němž se bavíme, je vzácný Ferrari 500 Mondial Spider Series z roku 1954. Jedná se o velmi raritní vůz. Proč? Protože bylo vyrobeno pouze třináct kusů tohoto modelu.

Unikátní auto z poloviny 20. století má cenu i jako totální vrak

Jeden z nich, s podvozkovým číslem 0406 MD, byl druhým vyrobeným Spiderem z této limitované série, navržené slavnou karosárnou Pininfarina. Vůz původně zářil v ikonické barvě Rosso Corsa s béžovým interiérem, ale po letech už z tohoto elegantního vzhledu zůstalo jen málo. Tento konkrétní stroj byl dovezen do Spojených států v roce 1958, kde prošel rukama několika majitelů a zúčastnil se různých automobilových závodů.

iZdroj fotografie: RM Sotheby’s

Jedním z vlastníků byl Stanley Surridge, který se rozhodl pro výraznou úpravu. Vyměnil původní italský motor za silnější americký osmiválec. Ha, tak tomu říkám dobrá práce, jakkoli by to někdo mohl nazvat svatokrádeží. Úprava měla za cíl zvýšit výkon, ale bohužel se ukázala jako osudná. Během jednoho závodu došlo k vážné nehodě, jež skončila rozsáhlým požárem a téměř úplnou destrukcí vozu.

Americký osmiválec do italského Ferrari? Skutečně originální

Originální motor byl ztracen a z auta zůstala jen hromada plechů. I přes tragický osud vraku, který byl dlouho zapomenut na vrakovišti, má tento Spider nyní velkou hodnotu. Nalezené zbytky vozu s náhradním motorem ze stejného období? To zvyšuje cenu plechů pro sběratele i nadšence. Paradoxně to je unikátní jedinečná příležitost získat kus historie, i když v poněkud zuboženém stavu. Ředitel aukční síně RM Sotheby’s odhadl cenu šrotu s dodaným motorem na v přepočtu 44 milionů Kč.

iZdroj fotografie: RM Sotheby’s

To je ovšem prý jen konzervativní odhad. Podle jiných zdrojů může být díky velkému zájmu mezi sběrateli cena ještě výrazně vyšší. Odhady naznačují, že konečná cena může překročit dva miliony dolarů. Což je prý důkazem výjimečnosti tohoto vozu, přestože se jedná o zrezlý vrak. Tento případ jasně ukazuje, jak vysokou hodnotu mohou mít historická auta, i když jsou v tak špatném stavu.

Kolik stojí hromada šrotu a starý motor? Klidně 45 milionů Kč

Samozřejmě najít takový unikát je velmi vzácné a vyžaduje nejen štěstí, ale také odborné znalosti a vášeň pro historické automobily. A také tady je důkaz, že ředitel aukční síně ví, co čem mluví. Auto bylo v aukci nakonec prodáno v přepočtu za 45 880 150 Kč. Takže pokud auto chcete, musíte oslovit nového majitele a sáhnout do kapsy pro částku, která bude výrazně vyšší.

I když se jednalo o pouhou hromadu zrezlých plechů a zbytky vozu, byla tu možnost, že někdo se pokusí tento Spider obnovit a vrátit ho na silnice. A stalo se. Tedy minimálně to, že vrak někdo koupil, a ne za málo peněz. Třeba tak Ferrari 500 Mondial Spider Series zase uvidíme jezdit. Nicméně pokud ano, je jisté, že renovace spolkne další desítky milionů. A nestane se tak během půl roku. Tak co, neviděli jste někde ve staré stodole zajímavý vrak?

Galerie

Dalších 5 fotografií
Dalších 5 fotografií

Kolik byste za ten vrak utratili?

Zdroj: RM Sotheby's
Diskuze Vstoupit do diskuze
141 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články