Fiat přichází s revoluční novinkou pro elektromobily. Díky ní je prý začnou zákazníci kupovat místo benzínových a naftových aut

Prvek, který je vlastně logický, má ho každý vysavač. A u elektrický aut se slaví, jako kdyby šlo o perpetuum mobile.

i Zdroj fotografie: Fiat
                   

Co auta se spalovacím motorem nemají a elektromobily naopak ano? Kabel. Obvykle dost velký, silný a těžký kabel s masivními konektory. Tohle mně vždycky na testování elektrických aut vadilo. Pokud vůz neměl sofistikovaný úložný prostor, kam se dal kabel schovat, překážel v kufru. A zabíral tam zbytečně místo. Navíc byl obvykle dost špinavý, jak se pořád někde válec. Nic, co by chtěl člověk denně brát do ruky. V kufru pak nejenomže překážel, ale špinil a otloukal tašky a další zavazadla. Nechápu, že tohle někdo nevymyslel jinak.

Auta umí jezdit sama bez řidiče, ale kabel neschovají

Jsou tady různé asistenty, které sledují řidiče, hlídají, jestli nepil před jízdou, brzdí za něj a přemýšlí. Ale takovou jednoduchou věc, aby kabel nepřekážel, to vymyslet nejde? Naštěstí jde. Fiat se rozhodl prezentovat „revoluční novinku“ pro budoucí majitele elektromobilů a výrazně zjednodušit proces nabíjení. Italská automobilka přišla s inovativním řešením, kdy nabíjecí kabel zabudovala přímo do vozidla. No konečně. Skutečně nechápu. Hadici na navíjecím bubnu má každý druhý na svém domě. Navíjení kabelu zvládají vysavače už dekády. No nic.

iZdroj fotografie: Fiat

Praktické vylepšení bude zahrnuto do nových modelů, aspoň že tak. Tohle má potenciál výrazně zvýšit komfort uživatelů elektromobilů a ulehčit jim každodenní život. Ano, je tu ale zase nějaké „ale“. Tato novinka má svá specifika. Já bych řekl, že spíše omezení. Je určena pouze pro nabíjení střídavým proudem (AC). Na druhou stranu port pro nabíjení stejnosměrným proudem (DC) bude umístěn na jiném místě vozidla, aby byla zachována možnost rychlého nabíjení. Co to znamená? Že pokud budete chtít nabíjet doma ze zásuvky, můžete použít zabudovaný kabel.

Budoucnost elektromobility je v nabíjení skrz pouliční lampy

Pro rychlonabíjení ovšem bude sloužit jiná kabeláž. A jsme zase zpátky na začátku. Navíc tady ještě budou podle všeho dvě zásuvky umístěné na dvou místech na autě. Takže pokud jsem začal něco chválit, tak zase rychle přestanu. Spirálovitý kabel, který je odolný a zajišťuje dostatečnou flexibilitu, bude nově nainstalován v přední části vozu, kde se úhledně skryje za logem Fiat. Tento promyšlený úložný prostor zajišťuje, že kabel nebude překážet a zároveň bude vždy po ruce, kdykoli je potřeba dobít baterii vozidla.

Natankovat je snadné, u nabíjení se člověk snadno ušpiní

Velkou výhodou tohoto řešení je, že kabel je dostatečně dlouhý na to, aby dosáhl na nabíječku, i když se ta nachází například na boku vozidla, a nikoli přímo před ním. Fiat tímto krokem reaguje na častou kritiku elektromobilistů, kteří si stěžují na nepraktičnost nabíjecích procesů a komplikace spojené s manipulací s externími nabíjecími kabely. Nedivím se. Při každém nabíjení je nutné kabel vyjmout, připojit a poté znovu uložit, což může být časově náročné a nepohodlné, zejména v deštivém nebo chladném počasí.

iZdroj fotografie: Toyota

S integrovaným kabelem by se tato starost měla stát minulostí, neboť kabel bude vždy připraven k použití přímo ve voze, aniž by uživatel musel řešit jeho skladování nebo hledání. Tato inovace má být dalším krokem k tomu, aby elektromobily byly pro běžné motoristy přitažlivější a snadněji použitelné. Má být, ale za mne není. Jak jsem zmínil před chvílí, je to jenom částečné řešení. Je to takový příslib, který vyvolá nadšení, ale místo uspokojení se dostaví zklamání z toho, že to nebylo dotažené do konce.

Panda už nebude malá, ale velká, a to doslova. Bude Grande

Prvním modelem, který bude touto vychytávkou vybaven, bude elektrická Grande Panda. Tento model má být uveden na trh v příštím roce. Podle prohlášení automobilky přinese nový standard pro uživatele elektromobilů značky Fiat. Všichni, kdo pečlivě sledovali oficiální představení tohoto modelu, si mohli již tehdy všimnout malé přihrádky v přední části vozu. Ta bude sloužit právě k uskladnění integrovaného kabelu. Fiat zároveň oznámil, že všechny budoucí elektromobily budou vybaveny tímto praktickým řešením pro nabíjení střídavým proudem.

iZdroj fotografie: Fiat

To naznačuje, že se Fiat zaměřuje na zlepšení uživatelské zkušenosti a chce vyhovět potřebám moderních motoristů, kteří hledají pohodlí a jednoduchost v každodenním používání svých vozidel. Nechci kritizovat, nebo nechci jenom kritizovat, takže řeknu, že to je dobře. Druhou stranou mince je ale to, že je to skutečně ojedinělé. Tohle by podle mě měly mít všechny elektrické automobily, bez ohledu na značku. Měl by to být standard.

Tohle by měl mít každý elektromobil v sobě bez výjimky

A jakkoliv si umím představit složitější řešení u stejnosměrného proudu, i tam by to mělo být takto. Mateřská společnost Stellantis, pod kterou Fiat spadá, prý již nyní připravuje plány na rozšíření této inovace i na další značky ze svého portfolia. Takže snad? Stellantis věří, že toto vylepšení výrazně přispěje k popularizaci elektromobilů, zejména mezi motoristy, kteří dosud váhali kvůli obavám z nepraktičnosti nabíjení.

Nemyslím si, že to bude vyloženě důvod, proč si lidi začnou elektrická auta kupovat. Umím si ale představit, že ti, co už elektromobil mají, budou zvažovat jeho nákup znova. Právě pro jeho nové, praktičtější řešení nabíjení. Kromě této novinky Fiat i Stellantis pracují na dalších technologiích, které by měly ještě více usnadnit používání elektromobilů.

Tyto technologie by měly zjednodušit nejen samotné nabíjení, ale také údržbu a celkovou péči o elektromobily, což by mohlo přilákat další zákazníky, kteří by se jinak rozhodli pro tradiční vozy se spalovacím motorem. Tak uvidíme, co to bude. Tohle je mi sympatické, postupné zlepšení, inovace. Jen kdyby tomu nepředcházel nepřirozený tlak ze strany Evropské unie na to, aby byly elektrické automobily de facto povinné na úkor těch spalovacích.

Je to praktické řešení?

Diskuze Vstoupit do diskuze
77 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články