Konec nejoblíbenějšího auta Čechů: Náhradou bude elektromobil. Poslední hřebík do rakve nezatloukla EU, ale automobilka

Populární model tady byl přes dvacet let na trhu, teď musí udělat místo elektromobilu, který aktuálně skoro nikdo nechce.

i Zdroj fotografie: Ford
                   

A život je takový. I když s tím můžu nesouhlasit, nic s tím neudělám. Něco začíná, něco končí. Netěším se na chvíli, kdy skončí spalovací motory. Tedy auta se spalovacími motory. Dřív nebo později to nastane, vím to. A doufám, že to bude v době, kdy už já tady nebudu. Začínají i končí modely aut. Doteď platilo, že automobilky končily produkci modelů, zejména když tyto nebyly úspěšné. Teď se ale děje něco, co vnímám, že je přesně naopak.

Focus byl od uvedení v roce 1999 populární a je až do dneška

V automobilovém průmyslu se často setkáváme s rozhodnutími, která mohou měnit budoucnost značek a modelů, na které jsme zvyklí. Právě jedním z takových rozhodnutí je plán společnosti Ford ukončit výrobu populárního modelu Focus. V Česku se dokonce jednu dobu jednalo o nejoblíbenější auto ve své střídě. Nemám z toho radost, nastat to má v roce 2025. Tento krok přichází v době, kdy se trh s elektrickými vozidly vyvíjí a prodeje elektromobilů v roce 2024 prudce klesly. Jinak řečeno, čekal bych, že model, který lidi mají rádi a kupují, si automobilka podrží. Není to tak. Ford evidentně věří elektřině.

iZdroj fotografie: Ford

Nedávno v jiném článku jsem zpracovával téma, kdy ředitel značky Ford doslova propadl čínským elektromobilům. Je jimi fascinován, pokud bych si mohl sám za sebe tipnout, řekl bych, že se chce čínské produkci vyrovnat. Ford tak neplánuje novou generaci Focusu. Vedení i nadále věří v elektrickou budoucnost. Ford oznámil, že výroba současné generace Fordu Focus v závodě v německém Saarlouis skončí v polovině roku 2025. Martin Sander, šéf divize Ford of Europe, jasně uvedl, že společnost „neplánuje rozšířit výrobu modelu Focus“.

Neoznačený policejní Ford Focus je mocná past. Číhá na řidiče, kteří jezdí za levnými nákupy

To znamená, že Ford Focus nebude mít náhradu. Asi nemá cenu tady teď opakovat historii modelů. K čemu by to bylo? Mohu tady vzpomínat, že Focus nahradil Escort, kolik bylo speciálních edicí, včetně řady RS. Nic z toho by nedávalo smysl, bylo by to jenom sypání soli do otevřené rány. Bylo by to deklamování historie, z které se automobilka asi nechce poučit. Nemyslím si, že Ford bude mít někdy na evropském trhu takový model, jako byl Focus. Stejně úspěšný a populární. Krok Fordu je v kontrastu s rozhodnutími jiných automobilek.

Jiné značky to vidí odlišně a stále se drží spalovacích motorů

Například Mercedes-Benz nedávno oznámil, že hatchback třídy A se bude vyrábět až do roku 2026. Jde o přímou reakci na poptávku trhu po modelech se spalovacími motory. Volkswagen, další významný hráč na trhu, také podle mých informací odložil uvedení několika elektrických modelů kvůli nedostatečné poptávce. Jinak řečeno, pokud odložil premiéru elektrických aut, musí si nutně podržet výrobu aut se spalovacími motory.

iZdroj fotografie: Ford

Jinak by neměl co vyrábět, co prodávat. V loňském roce skupina Volkswagen prý dokonce pozastavila výrobu některých elektrických modelů, protože zůstávaly stát neprodané na parkovištích prodejců. Tyto případy ukazují, že trh s elektromobily není tak stabilní, jak se dříve předpokládalo. To pro mě není žádná novinka, a pokud se automobilky diví, je to jejich velká chyba. Já tomu nerozumím, protože názor veřejnosti je obecně známý. Myslím tím, že nerozumím tomu, proč by se automobilky měly divit, že elektrická auta většina zákazníků prostě ještě nechce.

Samotný ředitel Fordu v USA propadl elektřině, zejména z Číny

Přes aktuální situaci Ford neztrácí víru v elektrickou budoucnost. Martin Sander tvrdí, že „z dlouhodobého hlediska jsme stále hluboce přesvědčeni, že elektromobily budou budoucností a budeme svědky výrazného růstu objemu“. Tento postoj je v souladu s celkovým trendem v automobilovém průmyslu, kde se výrobci snaží adaptovat na rostoucí poptávku po ekologičtějších a udržitelnějších modelech. A určitě je to v absolutním souhlasu s tím, co říká samotný ředitel značky. Ford bude dříve či později elektrický.

iZdroj fotografie: Pixabay

V USA je situace trochu jiná, tam mi přijde, že Ford spalovací motory ještě úplně nezazdil. Ale i tam o elektromobilitě mluví na plnou pusu. Ford plánuje představit kompletní sortiment elektrických vozidel jak v segmentu osobních vozidel, tak zejména v oblasti užitkových automobilů. „Naši zákazníci si v podstatě mohou vybrat, co chtějí,“ dodal Sander, čímž podtrhuje flexibilitu společnosti a její schopnost reagovat na měnící se tržní podmínky.

Tradiční modely mizí, tradiční zákazníci ne. Výrobci to nevidí?

Můj názor je, že tím značka reaguje spíše na situaci s Čínou. Čínští výrobci ovládli trh s osobními automobily, tak se Ford snaží urvat co největší díl z koláče trhu užitkových aut. V případě Fordu Focus se zdá, že rozhodnutí o ukončení výroby je součástí širšího strategického plánu, který se zaměřuje na elektrifikaci portfolia značky.

Zatímco Ford Focus bude v roce 2025 vyřazen z výroby, Ford jako celek se snaží přizpůsobit novým trendům na trhu. Přestože je současný pokles zájmu o elektrické modely znepokojivý, Ford se rozhodl držet se své vize a nadále investovat do elektrifikace. Ukončení výroby Focusu může být krokem zpět, ale také může jít o příležitost k posunu vpřed směrem k elektromobilitě. Uvidíme, ukáže to budoucnost, jestli Ford vsadil na tu správnou kartu.

Je konec Focusu správným krokem?

Zdroj: Ford
Diskuze Vstoupit do diskuze
117 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články