Tři neznámé, ale vysoce funkční metody, jak snížit spotřebu na minimum. Platí na všechny benzínové i dieselové motory

Jak ušetřit peníze za palivo? Existují triky a metody, jak ušetřit a tankovat méně, začíná to pneumatikami a končí používáním klimatizace.

i Zdroj fotografie: abcMedia
                   

Doba, kdy řidič neřešil u stojanu na čerpací stanici cenu za litr dieselu, benzínu či plynu a prostě jen vsunul pistoli do hrdla nádrže a bezstarostně natankoval plnou, jsou pryč. V současné době většina řidičů spekuluje, vymýšlí nejrůznější triky a fígle, jak ušetřit palivo, jezdí méně než kdy dříve. Je otázkou, zda se vůbec ještě někdy vrátí svou cenou palivo na hodnoty před začátkem války na Ukrajině. A pokud ano tak kdy.

Cena nafty a benzínu jsou vysoké, vyplatí se šetřit

Dnes palivo s trochou nadsázky svou hodnotou konkuruje zlatu a schopnost úspory benzínu či nafty je dovedností, která se u řidiče cení. Nejenom obdivem u ostatních motoristů, ale hlavně ušetřenými penězi. Plynulost jízdy, jemná akcelerace, promyšlené brzdění, to jsou řidičské techniky, které jsou obecně známé. Co ale dalšího se vyplatí vědět a praktikovat během jízdy v rámci snížení spotřeby paliva?

Správně nahuštěné pneumatiky

Správný tlak v pneumatikách je jedním z nejdůležitějších aspektů, pokud jde o vliv na spotřebu paliva. Příliš nízký tlak vzduchu v pneumatikách zvyšuje spotřebu pohonných hmot. Větší kontaktní plocha pneumatiky s vozovkou zvyšuje valivý odpor, což znamená více spálených litrů nafty či benzínu. Navíc takový přístup zvyšuje opotřebovávání pneumatik, což znamená další výdaje.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Nelze než doporučit investovat do těch nejlepších možných pneumatik, které si v danou chvíli mže řidič dovolit. Čím lepší směs, tím nižší spotřeba paliva. Většina výrobců uvádí více možností pneumatik co do rozměrů. Pokud lze volit obutí s různou šířkou, pak je výhodnější zvolit pneumatiky co nejužší. Velmi dobrým příkladem, že užší pneumatika zlepšuje spotřebu paliva, jsou hybridní vozy a elektromobily, obecně s úzkými pneumatikami.

Péče o aerodynamiku automobilu

Většina aut je vyrobena s ohledem na dobrou aerodynamiku. Snadné překonání odporu vzduchu má pozitivní vliv na spotřebu paliva. Instalace nosiče jízdních kol nebo střešního nosiče bude bránit proudění vzduchu. To se promítá do vyšší spotřeby paliva. Pokud tedy můžeme, sbalme se do kufru, aniž bychom potřebovali další příslušenství, které je na karoserii. Automobily, ty moderní, jsou vyráběné s důrazem na co nejlepší aerodynamiku karoserie.

Tuning, ten domácí výroby, je zapovězen

Snadné překonání odporu vzduchu má vliv na spotřebu paliva, tvar karoserie z výroby řidič moc nemůže ovlivnit k lepšímu. Může ale aerodynamický odpor zvýšit, a vliv na spotřebu zhoršit. Například tím, že se rozhodne pro tuning, kterým „vylepší“ svůj automobil. Třeba velkým křídlem na zádi. Dočasné zhoršení aerodynamiky způsobí nasazení střešního nosiče či střešního boxu. Pokud řidič potřebuje využít toto zařízení je to v pořádku. V pořádku ale není nesundat box, když už ho řidič nepotřebuje, a jezdit s ním z lenosti dlouhodobě. 

iZdroj fotografie: iStock

Správná světla, vypnutá klimatizace

Každý systém, který je v autě zapnutý, a má odběr energie, se projevuje na spotřebě paliva. Pokud tedy chce řidič bojovat o každý mililitr nafty či benzínu, vyplatí se používat co nejméně klimatizaci. Pozor ale, neklimatizovat a jezdit s otevřenými okny, to se zase neblaze projeví na aerodynamice, viz odstavec výše. Také stále zapnutá tlumená světla přidávají k celkovému výsledku u výdejního stojanu pár haléřů. Je dobré instalovat legální světla pro denní svícení nebo používat žárovky s nižší spotřebou energie.

Jak šetříte palivo za jízdy vy?

Zdroj: MyMechanic
Diskuze Vstoupit do diskuze
72 lidí právě čte
Autor článku

Martin Sedláček

Vyučil se automechanikem a tuto práci také dlouhé roky provozoval. Pak se na čas přesunul do oblasti profesionální dopravy, řidičák má v podstatě na vše, co se dá u nás legálně řídit. Po několika letech za volantem nákladního auta se vrátil zpět k původní profesi, kterou už dělá spíše z pozice vedoucího dílny. Má tak čas na redakční a publikační činnost i osvětu v oblasti automobilové techniky.

Zobrazit další články