Továrna za miliardy u Plzně nebude a Česká republika přijde o hromadu peněz. Mezi řádky se dá číst, jak to vlastně Volkswagen myslí s elektromobily.
Upozorňujeme čtenáře, že následující text a komentář je publicistickým článkem, který obsahuje soukromý názor autora.
Zpráva, které si nešlo nevšimnout. Zaregistroval ji jistě i ten, kdo automobilový průmysl nesleduje. V médiích titulky vyzradily skutečnost, že výstavba gigatovárny na baterie pro elektromobily v Česku už není aktuálně na pořadu dne. A to ještě před pár dny a týdny padala vyjádření o tom, jak se s VW jedná a projednávaly se parametry kontraktu. Rozhodnutí vyvolalo reakce jak ze strany české vlády, tak i opozice, která označila situaci za selhání vládních investic.
Kdo je na vině? Ve výsledku jde jen o to, že továrna nebude
Český ministr průmyslu Jozef Síkela uvedl, že vláda nyní jedná s pěti investory z různých kontinentů ohledně možné alternativní investice. Ve zkratce připomenutí, o co šlo. Vládní usnesení z října loňského roku stanovilo, že by Armáda České republiky uvolnila záložní letiště v Líních u Plzně pro výstavbu gigatovárny koncernu Volkswagen. To aktuálně padlo, Volkswagen ústy vedoucího představenstva Olivera Blumeho prohlásil, že z projektu ustupuje. A pochválil premiéra Fialu za dosavadní přístup a vedení jednání.
Vzhledem k rozhodnutí automobilky se členové vlády nyní připravují hledat jiného investora pro tento strategický projekt. Ministr průmyslu Síkela uvedl, že se jedná s dalšími pěti investory. Jisté je, že nepůjde o tak velkého a atraktivního „hráče“, jako je Volkswagen. Celá situace kolem gigatovárny a plánů na výstavbu továren na výrobu baterií pro elektromobily je vnímána jako klíčová pro českou ekonomiku a automobilový průmysl.
Pokud ale k výstavbě nedoje, bude letiště i nadále v dikci Armády ČR. Jak celou situaci správně vnímat a „číst“ včetně konsekvencí? Je tady několik myšlenek, které lze mezi řádky vystopovat. Pokud platí to, co říkal Blume, tak vina není na straně současné české vlády a premiéra Fialy, jakkoli to kritici a opozice tvrdí. „Češi udělali chybu a nevlezli Volkswagenu dost hluboko do zadku,“ zní po sociálních sítích, ale není to pravda. Volkswagen prohlásil, že továrnu nebude stavět nikde, takže Češi chybu neudělali, tady mají zlí jazykové smůlu, jejich kritika je mylná.
Vláda za to nemůže. VW prostě nepotřebuje vyrábět víc baterií
Problém je, pokud mělo jít o zásadní projekt pro českou ekonomiku, že tento nevznikne. Nutno si říct, že stavět ekonomiku země na jedné továrně je risk. Je třeba pomoci ekonomice ne jedním, ale třemi, pěti, tisíci projekty. Pro běžného člověka a motoristu je tady ale jiná věc, kterou lze na pozadí celé věci vytušit. Oliver Blume z VW vysvětlil, proč továrna v ČR nevznikne.
Důvodem je prý „situace na trhu včetně pozvolnějšího rozběhu trhu s elektromobily v Evropě.“ Blume také dodal, že „zatím nejsou obchodní důvody, proč o dalších lokalitách v Evropě uvažovat.“ Vnímáte to stejně jako my? Že šéf koncernu de facto říká, že elektromobily jsou nafouknutá bublina, lidé je nekupují a zdá se, že ani kupovat nebudou. Továrna na baterie se nevyplatí. Kdyby byly elektromobily zlatým teletem, udělá VW vše pro to, aby jich chrlil na trh víc a víc.
Namísto toho se velmi zdrženlivě vyjadřuje a stahuje se. EU nás tedy bude tlačit do toho, abychom zavrhli spalovací auta a vsadili vše na elektromobilitu. Zatímco gigant typu VW bude s výrobou sečkávat. K tomu je třeba vzít na vědomí vyjádření předsedkyně Evropské komise von der Leyenová. Ta vyrazila do boje proti levným čínským elektromobilům. Co se tedy stane?
O elektromobily není zájem, proč stavět továrnu na baterie?
Jeden z těch horších scénářů je, že jednoho dne budou nařízeny elektromobily, ty spalovací zakázány, ale elektrických aut nebude dostatek. Evropských elektromobilů bude málo a budou drahé, čínské budou omezeny nebo zatíženy cly a poplatky, tudíž také drahé. Lidé nebudou mít čím jezdit, automobilky nebudou mít programy na výrobu spalovacích aut. Do mozaiky absurdity elektromobility pod taktovkou EU zapadl další kamínek. Pořád nikdo nevidí, kam se řítíme? Ještě je snad čas to změnit.