Jedna aplikace zřejmě pohltí tu druhou a je zřejmé, která zůstane a která naopak zmizí. Waze to má asi spočítané.
Technologie se vyvíjí. Byla doba, kdy lidi cestovali podle hvězd. Nebyly mapy. Nastala doba kartografie, stovky let se cestovatelé řídili podle map. Koncem dvacátého století se stalo cestování jednodušším díky GPS navigaci. Ale i tento systém prošel vývojem, navigace v autě už dávno není jen o tom, aby nás dovedla z bodu A do bodu B. Moderní aplikace toho dnes umí mnohem víc. Jednou z těch, které si získaly obrovskou popularitu, je Waze. Izraelská aplikace, kterou v roce 2013 koupil Google, se stala fenoménem mezi řidiči po celém světě. A není divu.
Navigace už není jen o tom, že navádí z bodu A do bodu B
Waze totiž není jen navigace, ale doslova sociální síť pro motoristy. Abych se přiznal, používám ji také. Vlastně jako jedinou navigaci. A to mám k dispozici i mapy od Apple, vestavěnou navigaci v autě nebo třeba Google Maps. O těch budu za chvíli mluvit, ale teď zmínka, co je Waze a jak funguje. Waze je navigační aplikace, která se odlišuje od klasických navigací tím, že je založená na komunitě uživatelů. Jinými slovy, data o dopravě, nehodách, radarech nebo uzavírkách nezískává jen z oficiálních zdrojů, ale přímo od řidičů, kteří ji používají.
Každý uživatel může do aplikace hlásit aktuální situaci na silnici – od dopravní zácpy přes nehodu až po policejní hlídku. Je to jednoduché. Člověk ťukne na displej. Vybere typ hlášení, pak vybere konkrétní případ, například policejní radar, výmol, a je to. Dělám to také. Aplikace data okamžitě zpracuje a nabídne ostatním řidičům alternativní trasu, aby se problémovým místům vyhnuli. Díky tomu je Waze často rychlejší a přesnější než tradiční navigace, které se spoléhají jen na statické mapy nebo zpožděné informace.
Jednou z největších výhod Waze je její schopnost upozornit na rychlostní radary nebo policejní hlídky. Pokud někdo z uživatelů zahlédne radar, stačí ho tedy nahlásit v aplikaci a ostatní řidiči dostanou upozornění. To samé platí pro nehody, uzavírky nebo překážky na silnici. Nebo třeba mlhu. Waze také umí zobrazit aktuální dopravní situaci – například kde se tvoří kolony a jak dlouhé zpoždění vás čeká. Aplikace pak automaticky přepočítá trasu a nabídne rychlejší alternativu. Proč je Waze tak populární? Waze si oblíbili řidiči po celém světě.
Řidiči dávají sami zpětnou vazbu a de facto tak tvoří navigaci
Nejen díky přesným informacím o dopravě, ale i díky jednoduchému ovládání a zábavným funkcím. Například si můžete vybrat hlas, který vás bude navigovat – od klasického až po různé vtipné varianty. Má Waze i nevýhody? Samozřejmě, žádná aplikace není dokonalá. Waze je závislá na aktivní komunitě uživatelů – pokud v určité oblasti není dostatek lidí, kteří by hlásili aktuální situaci, mohou být informace méně přesné. Další nevýhodou je vyšší spotřeba mobilních dat a baterie, protože aplikace musí být neustále připojená k internetu.
Za mne je také docela nepříjemné, když jedu v mlze a tu hlásí hodně řidičů. Aplikace pak stále dokola upozorňuje na mlhu. Pořád dokola hlásí jednu a tu samou výstrahu. Za mne – stačilo by, kdyby poznala začátek a konec úseku. To ale zjevně neumí. Zmínil jsem Google Maps. Google vlastní tedy jak Google Maps, tak i Waze. V rychlém porovnání bych asi řekl, že Waze využívá navigaci na základě uživatelských záznamů. A že Google Mapy jsou „méně zranitelné“ vůči aktivitě uživatelů, nikdo tam nic nezadává. Ale z toho důvodu je možná pro uživatele menší motivace s aplikací pracovat. Podle dostupných informací se chystá na zásadní krok, který by mohl změnit způsob, jakým je používáme.
Google Mapy nejsou komunitní záležitostí, jde jen o informace
Google, jenž obě aplikace vlastní, prý totiž plánuje jejich propojení. Co to znamená pro uživatele a jaké změny nás čekají? Google Maps a Waze jsou sice obě navigační aplikace, ale každá funguje trochu jinak. Google Maps je univerzální nástroj, který kromě navigace nabízí i informace o veřejné dopravě, pěších trasách, restauracích nebo obchodech. Je to spíše „všeuměl“ hodící se pro každodenní použití nejenom pro motoristy. Na druhé straně Waze je zaměřený čistě na řidiče. Jeho hlavní výhodou je komunitní přístup – uživatelé sami hlásí dopravní situace, nehody, radary nebo uzavírky. Díky tomu je Waze často rychlejší a přesnější, pokud jde o aktuální dopravní informace.
Proč spojení? Nyní se však zdá, že Google chce využít to nejlepší z obou světů a vytvořit jednotnou platformu, která by kombinovala výhody Google Maps a Waze. Hlavním důvodem je pravděpodobně snížení nákladů. Provoz dvou samostatných aplikací je finančně náročný, a tak dává smysl, že Google hledá způsob, jak je sloučit. Navíc by tím mohl posílit svou pozici na trhu navigačních aplikací a nabídnout uživatelům ještě lepší služby. Co to znamená pro uživatele? Spojení Google Maps a Waze by mohlo přinést několik zásadních změn, a to aktuální dopravní informace v Google Maps.
Reálně hrozí, že jedna aplikace pohltí tu druhou, která to bude?
Ano, jednou z největších výhod Waze je jeho schopnost poskytovat aktuální informace o dopravě díky komunitnímu přístupu. Pokud by se tyto funkce integrovaly do Google Maps, uživatelé by mohli získat přesnější informace o kolonách, nehodách nebo radarech. Naopak Waze by mohl těžit z pokročilých mapových podkladů a funkcí Google Maps, jako je například vyhledávání míst, hodnocení restaurací nebo integrace s veřejnou dopravou. I když spojení obou aplikací zní jako skvělý nápad, někteří uživatelé Waze mají obavy, že by tato změna mohla negativně ovlivnit jejich oblíbenou aplikaci. Waze je totiž známý svou jednoduchostí a zaměřením na řidiče, zatímco Google Maps je mnohem komplexnější.
Pokud by se Waze stal součástí Google Maps, mohl by ztratit svou jedinečnost. Navíc se objevují spekulace, že Google by mohl Waze úplně zrušit a jeho funkce integrovat do Google Maps. To by mohlo některé uživatele odradit, protože Waze má svou specifickou komunitu a styl. Google zatím oficiálně neoznámil, kdy by mělo ke spojení obou aplikací dojít. Podle dostupných informací však už probíhají první kroky k integraci týmů, které na Google Maps a Waze pracují. Dá se tedy očekávat, že změny přijdou v horizontu několika let. Jak to dopadne, se uvidí.