Čtyři auta, dvě tramvaje, semafory a šipky do všech stran, tohle nemůže nikdo projet správně. Bohužel, průzkum právě tohle potvrdil.
Extrémně komplikovaná křižovatka, na první pohled neví skoro nikdo, jak ji správně projet. Nejde o to, že by měla nějak hodně vzájemně propojených komunikací. Jde o klasické křížení ve tvaru písmene X. Co už je ale složitější, resp. co dělá řidičům těžkou hlavu, jsou tramvaje. Jsou tam dvě, jedou v protisměru. A pak tady máme 4 osobní auta. A otázka jednoduchá – jaké auto, popřípadě jaká auta projedou situaci jako první.
Křižovatky s tramvajemi, to je obecně velký problém řady lidí
Udělal jsem si rychlý průzkum mezi našimi čtenáři a zhrozil jsem se. Plných 98 % lidí absolutně netušilo, jak věc vyřešit, jak křižovatku správně projet. Skoro nikdo. Nejsem statistik, ale kdybych chtěl použít nějaké otřepané klišé, tak řeknu, že počet správných odpovědí je na hranici statistické chyby. Pro všímavé a precizní čtenáře se smyslem pro detail upozornění, že obrázky a grafiky nejsou přesným zobrazením reality.
Jde o schematické znázornění dopravní situace tak, aby byl vysvětlen problém, nicméně nejsou v grafice všechny značky či semafory, které by jinak ve skutečnosti na místě byly. Stejně tak nemusí odpovídat realitě velikosti jednotlivých objekt na obrázku a jejich vzájemné měřítko. Ale vlastně to chápu, ty tramvaje jsou opravdu problém. Řada lidí bere tramvaj jako něco, čemu musí dát vždy a všude přednost.
Není to tak, tramvaj nemá přednost vždy. Kolem tramvají často dochází k nedorozuměním a nebezpečným situacím. Řidiči automobilů prostě nejsou vždy plně obeznámeni s pravidly provozu souvisejících s tramvajemi. Přestože tedy tramvaj není vozidlem s absolutní předností, mnoho řidičů má tendenci přeceňovat její práva v provozu. Tramvaj je normálním účastníkem silničního provozu a musí se řídit stejnými dopravními značkami jako ostatní vozidla. Pokud tramvaj přijíždí po vedlejší silnici ke křižovatce bez světelné signalizace, musí dát přednost vozidlům na hlavní silnici.
Semafor ukazuje jasný pokyn, je třeba jet a nebát se tramvaje
Při odbočování vlevo musí tramvaj dávat přednost protijedoucím vozidlům, pokud dopravní značení neurčuje jinak. Je důležité si uvědomit, že tramvaj, na rozdíl od autobusu nebo trolejbusu, nemá možnost se vyhnout překážkám a její zastavení trvá déle než u automobilu. Proto například nemusí na přechodu dávat přednost chodcům. Když tedy vidím tramvaj, nevstupuji na přechod pro chodce – jednouché pravidlo.
Křižovatky s tramvajovým provozem, které nejsou řízené světelnými signály, jsou dnes vzácné. Ale i na těch řízených má tramvaj vlastní světelné signály, které je dobré znát. Řidiči aut mohou podle těchto signálů zjistit, zda tramvaj pojede rovně, nebo bude odbočovat. Například signály S 15a až S 15g řeší různé směry pohybu tramvaje. Kdy má tramvaj přednost? Už to bylo zmíněno, když jede souběžně s vozidlem, které se chystá odbočit přes její koleje.
V takovém případě má právo přednostní jízdy. To platí i tehdy, když tramvaj odbočuje vlevo nebo vpravo přes směr jízdy auta, a to jak uprostřed vozovky, tak u pravého okraje silnice. Nicméně tak, jak je to na obrázku, by se mohlo zdát, že právě přednost má. Nemá! Jak to, když jsem řekl, že platí, když jede auto rovně a pak chce odbočit a křižovat koleje, musí dát tramvaji přednost?! Ono to tady opravdu neplatí a za chvíli si řekneme proč.
Signál pro opuštění křižovatky, neznáte? To je ta zelená šipka
Tak schválně, jaké auto projede jako první? Chvíle napětí a správná odpověď: modré a červené. Proč? Je to vlastně jednoduché, stačí si pozorně prohlédnout semafory. Těmto dvěma autům svítí zelená, červenému autu svítí zelená šipka, tzv. signál pro opuštění křižovatky. To znamená, že může odbočit doleva. Ostatní vozidla mu dávají přednost. Modré auto má zelenou a může jet rovně. Nejprve projedou křižovatkou dvě uvedená auta. Červené a modré.
A jak to bude dál? To už není v rámci našeho schématu patrné. V reálu by to záviselo na tom, jak by svítila světla na semaforech. Jestli by semafory nejprve pustily tramvaje, kdyby projely křižovatkou, a pak by světelná signalizace uvolnila ostatní pruhy, ostatní auta. Anebo by se to rozsvítilo vše najednou. Pak by mohly projet jak tramvaje, tak zbylá dvě auta. Jedno jede totiž rovně a nekřižuje tramvaje, druhé odbočuje vpravo.