Správné umístění hasicího přístroje v osobním autě není nijak předepsané. Naopak existuje možnost postihu při nesprávném uložení, hrozí i zranění.
Hasicí přístroj do osobního auta – ano, nebo ne? Jsou země, kde je povinnost mít hasicí přístroj v osobním autě zakotvena v zákoně. Například v sousedním Polsku může být řidič bez hasicího přístroje postižen pokutou v přepočtu 2 500 Kč, pokuta hrozí i za nevhodné umístění. U nás taková legislativa není. Přesto ale jsou řidiči, kteří takzvaný hasičák v autě mají. Je lepší ho mít a nepoužít, než potřebovat a nemít.
Hasicí přístroj se hodí, i když je lepší nikdy ho nepoužít
Důležité je ale správné umístění přístroje v autě. „Na umístění hasicího přístroje v autě je třeba dívat se ze dvou úhlů pohledu,“ říká specialista na servis evropských a japonských automobilů pan Pavlíček, „v první řadě je umístění podle bezpečnosti, v druhé řadě s ohledem na použití.“ Nejprve tedy otázka použití, dosažitelnosti, přístupu k hasicímu přístroji. Pokud by řidič zaregistroval poruchu, respektive oheň ve svém vozidle, má jen sekundy na to, aby zareagoval.
To samé platí i pro případ, když by přijel k jinému, hořícímu vozu. Pokud automobil zachvátí plameny zcela, ruční přístroj už pravděpodobně není nic platný. To znamená, že umístění do kufru, pod plato, je poměrně nepromyšlené a zbytečné. Pokud bude zavazadelník plný nákladu, řidič nemá šanci se k přístroji včas dostat. Nabízí se tedy umístění v kabině. Přistroj je relativně objemný, uvažovat o malých půlkilových lahvích nemá cenu, ty jsou v zásadě k ničemu.
Malý přístroj nic neuhasí, velký je moc objemný
Vhodné jsou náplně s hmotností několika kilogramů. Přeskočíme-li teď k druhé otázce, tak tou je bezpečnost. Není možné hasicí přístroj jen tak položit na zem nebo nedej bože za hlavové opěrky zadních sedaček. Platí určitá pravidla, jak má v rámci bezpečnosti být s nákladem v automobilu nakládáno. Policie dokonce může za nesprávně uložené věci v autě udělit pokutu. Hlavně je to ale nebezpečné.
Při nehodě, ale i jen při razantním brzdění, by se z několikakilové kovové věci stal smrtící projektil o hmotnosti desítek kilogramů. Hasicí přístroj musí být pevně ukotven. A teď zpátky k prvnímu tématu. Kde a jak jej bezpečně ukotvit? Nejobvyklejším místem je prostor před sedačkou spolujezdce. Ten má přístroj pod nohama a relativně mu tam nevadí. Navíc je dobře dostupný jak pro řidiče, tak pro spolujezdce. Musí být ale ukotvený v držáku, který se obvykle pojí k zachycení sedaček.
Hasicí přístroj nesmí být v kabině uložen volně
Pokud je místo před nohama řidiče či spolujezdce, je to možné udělat zejména u starších aut s benevolentním prostorem pod palubní deskou. Tam se ale většinou vejdou pouze menší zařízení. „Může se stát, že by auto s takto umístěným přístrojem neprošlo kontrolou na STK,“ říká specialista Pavlíček, „pak je otázkou, co dělat. Většina řidičů prostě před cestou na STK přístroj vyndá, po kontrole jej vrátí nazpět.“
Existují homologované držáky a systémy hasicích přístrojů u některých sportovních aut, respektive pro některá sportovní auta. „Motorista, který se spolehne na svépomoc a přitáhne hasičák k pojezdu sedaček malou kurtou, samozřejmě žádné homologace neplní,“ doplňuje pan Pavlíček, „i když je přístroj ukotven dobře, na STK by vzbudil minimálně zbytečný zájem technika.“
Na STK se mohou dívat na hasičák s nedůvěrou
V neposlední řadě nestačí mít jen hasicí přístroj v autě, řidič jej musí umět používat. Pokud nezvládne přístroj rychle odjistit a použít, nemusí ho v autě mít. Stejně tak je důležité znát pravidla, jak hasicí přístroj používat. Mezi základní poučky patří to, že pokud se objeví oheň pod kapotou, nesmí se kapota zvednout. Pak by se do místa dostal vzduch a okysličený oheň by se prudce vznítil.
Je vhodné pozvednout kapotu a náplň stříkat do motorového prostoru menší škvírou. Teprve po prvotním uhašení kapotu zvednout a oheň dohasit. Ti motoristé, kteří by měli obavu z výbuchu, se nemusí strachovat. Drobný požár detekovaný ihned poté, co vypukne, explozi nevyvolá. Pod kapotou nemá moc co vybuchnout. Palivové nádrže jsou obvykle jinde a jsou dimenzované na určitý tlak a teplotu. Těm malý oheň na motoru, například pokud na rozpálený agregát vystříkne trocha oleje, nijak neuškodí.