Jeden rok jsou tady plány na ovládnutí světa a druhý se propouští a mluví k bankrotu. Pýcha někdy hodně rychle předchází pád.
Od dětství mám rád východní filozofii, kung-fu. Rád si dám některá typicky čínská jídla, ale přiznávám, že čínská auta mě většinou neoslovují. Asi je to tím, že mám v sobě zafixovanou nedůvěru a despekt k tomu, jak svého času čínské automobilky kopírovaly ostatní značky. Auta vypadala jako nepovedené klony a kříženci Porsche, BMW a Mercedesu. A uvnitř se jednalo o vozidla, která jako kdyby byla vyrobena dětmi v rámci vystřihovánek z papíru. Včetně použití lepidla páchnoucího do všech stran. Dnes už to tak úplně není. Občas se najdou výjimky.
Nejdůležitější čínská automobilka
Příkladem je vůz od Xiaomi, který mi přijde designově celkem povedený. Ovšem HiPhi Z mě skutečně zaujalo. Možná je to tím, že jeho vzhled mi připomíná Skyline, což je auto, které mám rád. Pokud HiPhi neznáte, možná už se s ním nikdy nesetkáte, což prozradím za chvíli. Auto s divným názvem HiPhi skutečně působí zvláštně, pochází od společnosti Human Horizons Technology, čínské automobilky zaměřené na výrobu elektromobilů. Firma se sídlem v Šanghaji chtěla konkurovat všem v prémiovém segmentu elektromobilů. V očích Číny byla v danou chvíli doslova nejdůležitější na trhu.
Human Horizons vytvořila hlavní výrobní fabriku v Yanchengu a označila ji jako „chytrý závod“, další zařízení zaměřená na vývoj prototypů byla spuštěna v Jinqiao. Historie společnosti je relativně krátká – byla založena v srpnu 2017 Ding Leiem, bývalým manažerem General Motors China. To byl zkušený lídr v automobilovém průmyslu. Firma od svého vzniku usilovala o inovace v oblasti výroby elektromobilů a směřovala k technologicky vyspělým produktům. Jméno společnosti Human Horizons bylo poprvé oficiálně představeno 25. října 2018 společně s odhalením tří koncepčních modelů. Tyto modely naznačovaly, jakým směrem se firma hodlá ubírat.
O rok později, 31. července 2019, uvedla na trh značku HiPhi. Prezentace byla spojena s prvním koncepčním vozem HiPhi 1. Ten měl představovat špičku v oblasti elektromobilů s pokročilými funkcemi a moderním designem. Firma tímto krokem jasně definovala svou pozici v prémiovém segmentu elektromobilů. Teoreticky, řekl bych. Jedna věc je ukázat něco úchvatného, druhá ale vyrábět to a prodávat se ziskem.
Technologie byla úžasná, k prodeji po celém světě nepomohla
V září 2020 přišel první sériový model HiPhi X, ten měl oslovit zákazníky hledající luxusní elektromobily. HiPhi X se stal vlajkovou lodí značky díky futuristickému designu, technologickým inovacím a luxusním prvkům výbavy. Model byl oficiálně dodán čínským zákazníkům v květnu 2021, tím Human Horizons potvrdila své ambice stát se lídrem na čínském trhu s elektromobily. Firma se stále více profilovala jako výrobce automobilů pro náročné a moderní zákazníky. Konec, minimálně ve veřejném hledisku, byl v nedohlednu.
V roce 2021 uvedla Human Horizons nový model HiPhi Z, který měl rozšířit nabídku značky o technologicky vyspělý a výkonný elektromobil. Stroj byl zaměřen na náročné zákazníky, kteří hledali kombinaci špičkových technologií a vysokého výkonu. Na konci března 2022 byla představena vylepšená verze HiPhi Z GT, která nabídla ještě lepší jízdní vlastnosti a vyšší výkon. Já se musím přiznat, že tohle auto se mi na první pohled zalíbilo.
Vzhled byl globálně příjatelný, dokonce až skutečně atraktivní
Vypadalo drsně, sportovně. Neříkám, že bych si ho kdy koupil, ale nutit v něm jezdit bych se asi dlouho nenechal. Design byl opravdu povedený, a navíc mi připomínal vzhled japonské automobilové ikony. Už jsem to zmínil. A to mě ještě více oslovilo. V dubnu 2023 přišla na trh verze HiPhi Y, velký crossover, který se umístil pod model HiPhi X. Tento počin naznačil, že firma chce expandovat nejen na čínském, ale i na evropském trhu.
Pak se to ale začalo komplikovat. V listopadu 2023 byl představen HiPhi Z v nové vysoce výkonné verzi HiPhi A. Vše vypadalo jako úspěšný plán, ale na začátku roku 2024 se situace začala zhoršovat. Human Horizons se dostala do finančních problémů. Ty vedly k nutnosti zavést úsporná opatření. Firma byla nucena uzavřít své dva významné showroomy v Chengdu a Guangzhou. Salony, které byly klíčové pro prezentaci značky a měly dokazovat prémiovou povahu jejích vozů. Uzavření těchto showroomů naznačilo vážné problémy.
Omezení vývoje, snižování platu a propouštění zaměstnanců?
Dalším krokem bylo rozhodnutí o přerušení veškeré činnosti ve výzkumném a vývojovém centru, i to naznačilo další signál, že něco není v pořádku. V únoru 2024 byla oficiálně oznámena pauza ve výrobě, vývoji a inovacích na dobu šesti měsíců. To mělo firmě poskytnout čas na reorganizaci a hledání investora, který by pomohl překonat finanční potíže. Situace byla opravdu vážná a platby zaměstnancům byly drasticky sníženy. Následky? Logické, přimělo to mnoho lidí hledat nové zaměstnání a vedlo to k dalšímu propouštění. Kdo by pracoval za 70 % platu, že? No nic.
Navzdory snahám najít nového investora nebo strategického partnera se Human Horizons nepodařilo najít potřebnou finanční pomoc. Vše vedlo k vyhlášení bankrotu, který znamenal definitivní konec. Konec pro čínskou automobilku, která původně měla ambice stát se globálním hráčem. Případ Human Horizons ukazuje, že problémy s přesyceným trhem nepostihují jen evropské automobilky, ale i čínské výrobce, kteří se snažili konkurovat tradičním značkám.
Evropské značky by si měly dát velký pozor a ponaučit se
Otázka, zda se HiPhi a Human Horizons dokážou zachránit, je podle mých informací stále otevřená. Soudní rozhodnutí čínských úřadů může mít zásadní vliv na budoucnost celé automobilky, zejména pro její věřitele. Pokud se najde investor, který bude ochoten podpořit její další provoz, existuje šance na oživení. Pokud ne, znamená to definitivní konec. Nechci být špatným prorokem, ale řekl bych, že b) je správně. Apeluji tedy na všechny, zejména evropské automobilky. Vezměte tohle jako zdvižený prst a zamyslete se nad tím, jestli je elektromobilita tou správnou cestou.