Vyfotil jsem: Hulvát s elektromobilem nezná mezí. V protisměru, po chodníku, hlavně aby si ten bzučící krám dobil. Co mu uděláme?

Vlastnictví elektrického auta zjevně umožňuje člověku porušovat pravidla provozu. Minimálně si to někdo sám o sobě myslí.

i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz
i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz
i Zdroj fotografie: Se souhlasem Martina K.
i Zdroj fotografie: Se souhlasem Martina K.
i Zdroj fotografie: Se souhlasem Martina K.
i Zdroj fotografie: Se souhlasem Martina K.
i Zdroj fotografie: Se souhlasem Martina K.
i Zdroj fotografie: Se souhlasem Martina K.
i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz
i Zdroj fotografie: Se souhlasem Martina K.
i Zdroj fotografie: Se souhlasem Martina K.
i Zdroj fotografie: Se souhlasem Martina K.
i Zdroj fotografie: Se souhlasem Martina K.
i Zdroj fotografie: Se souhlasem Martina K.
i Zdroj fotografie: Se souhlasem Martina K.
i Zdroj fotografie: Se souhlasem Martina K.
i Zdroj fotografie: Se souhlasem Martina K.
i Zdroj fotografie: Se souhlasem Martina K.
i Zdroj fotografie: Se souhlasem Martina K.
Dalších 15 fotografií
Dalších 15 fotografií
                   

Co všechno je schopen udělat majitel elektromobilu pro to, aby dobil baterii? Umím si to představit. Kapacita klesá, s ní nekompromisně padá i dojezd? Co budu dělat? Jedu k nejbližší nabíjecí stanici, ta je obsazená. Jedu k druhé nejbližší, opět stejná věc. Kapacita zase o něco klesla, dojezd zase spadl o pár kilometrů. Třetí pokus, nabíječka je volná, ale místo u ní je nevelké. Je jasné, že se tam elektromobil nevejde. Co teď? Slušný člověk by asi zatnul zuby a jel hledat další nabíjecí místo. A po cestě by si mohl třeba nadávat, že si koupil automobil, který je vlastně dost k ničemu. A co udělá hulvát? Zaparkuje u nabíjecího stojanu za každou cenu.

Čerpací stanice jsou všude, nabíječky skoro nikde, to je pak boj

Stejně jako člověk na fotkách, které nám poslal do redakce pan Martin K. s tím, že na tohle narazil na Praze 4 a že nevěřil vlastním očím. O co jde? Stačí se podívat. Elektromobil, nacpaný u stojanu, částečně na chodníku, v protisměru. Ať už se na věc budu dívat z kteréhokoli úhlu pohledu, jedno je mi jasné. Ten člověk prostě spáchal minimálně jeden přestupek. Stojí na chodníku. V protisměru. Takže v jednu chvíli jel po dané komunikaci protisměrem. Jak na místo dojel? Buď po chodníku, to je zase přešlap, nebo tam nějak nacouval od kruhového objezdu, který je nedaleko. Anebo se otočil do protisměru přímo na komunikaci.

iZdroj fotografie: Se souhlasem Martina K.

Ať už to bylo jakkoli, všechno je špatně. Jízda v protisměru je od podstaty velice nebezpečná. Na dálnicích je tento přestupek považován za jeden z nejzávažnějších. Sám jsem to jednou zažil a potkat řidiče v protisměru na dálničním přivaděči nebylo nic příjemného. Řidiči, který toto spáchá, hrozí pokuta od 7 000 do 25 000 Kč, 6 trestných bodů a zákaz řízení na 6 až 12 měsíců. Zákon č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích a o změnách některých zákonů (zákon o silničním provozu), toto přísně koriguje a důvod je nasnadě.

Bezmozek z Prahy arogantně zaparkoval své Porsche 911 na místo pro postižené. Jaký je váš názor na tuto fotku? Udělíme mu lekci

Taková chyba ohrožuje životy ostatních účastníků silničního provozu fatálním způsobem. Ve městech je jízda v protisměru méně častá, respektive méně nebezpečná, nejde o takové rychlosti jako na dálnici. Ale je také nebezpečná, a tedy rovněž pokutovaná, obvykle v nižších částkách, v závislosti na situaci a místě. Co tady mám dál? Parkování na chodníku, celý se do mezery na vyhrazeném místě elektromobil nevešel.

Když dochází šťáva, udělá člověk pro volný kabel zřejmě cokoli

A tak se vecpal řidič částečně i na chodník. Tedy parkování na chodníku je možné pouze tehdy, pokud je toto výslovně povoleno dopravní značkou. Příčné, podélné, šikmé, značku jistě znáte. Symbol parkoviště a „takový ten schod“. Tady nic takového není. Pokud řidič parkuje na chodníku bez povolení, hrozí mu pokuta až 2 000 Kč na místě, případně 2 500 až 5 000 Kč ve správním řízení.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

Jednání může být navíc považováno za ohrožení chodců. To pak může vést k přísnějším sankcím. Jízda po chodníku? Uvažuji tak, že řidič nejel protisměrem po silnici, ale najel na chodník a přijel po chodníku. I když to mi vzhledem k situaci přijde méně pravděpodobné. Nicméně tato situace je specifická a zákon ji nepovoluje. Tedy kromě případů, kdy je to nezbytné například pro vjezd na pozemek.

Je rádoby ekologický, ale chová se při tom jako neurvalý hulvát

Přestupek se obvykle řeší jako jízda mimo vyhrazené komunikace, což může znamenat pokutu od 2 500 do 5 000 Kč. Policie rovněž přihlíží k okolnostem, například jestli na chodníku nebyli chodci nebo nedošlo k dalšímu porušení zákona. Tak jako tak, za mne to ukazuje absurdnost celé elektromobility. Lidi panikaří a v honu po prodlužovačce s elektrickou energií jsou schopni udělat de facto cokoli. A to je podle mého názoru špatně.

Galerie

Dalších 15 fotografií
Dalších 15 fotografií

Co s takovým řidičem?

Diskuze Vstoupit do diskuze
100 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články