Nevychovanec v drahém Mercedesu zastavil u Lidlu na vyhrazeném místě a bránil maminkám s kočárkem v parkování

Vyhrazené parkovací místo na soukromém parkovišti nelze v důsledku nikým vymáhat. Nicméně lidská slušnost a ohleduplnost na privátním pozemku nikam nemizí.

i Zdroj fotografie: S vědomím V. Slámy
                   

Vyhrazené parkovací místo na parkovištích u supermarketů není ojedinělým jevem. Hendikepovaní, maminky a další. Dokonce existuje určitá norma, kolik míst pro zdravotně postižené musí být v poměru k celkovému počtu aut. Zavedenou praxí jsou také parkovací místa určená pro osoby s kočárkem. Ty jsou pak obvykle větší, pro snazší manipulaci s kočárem kolem automobilu.

Vyhrazené parkování je obvyklé, jako hulvátské chování

V neposlední řadě se množí také vyhrazená místa pro elektromobily, ty jsou situované u nabíjecích stojanů. Bohužel stejně tak je obvyklý výskyt hulvátů, kteří na takových vyhrazených místech parkují, přestože nemají zdravotní hendikep, kočárek nebo elektrické auto. Dopravní značka IP12 je pro všechny řidiče jistě známá, jde o velké bílé písmeno P v modrém poli. To může být doplněno nějakým dalším symbolem, popřípadě dodatkovou tabulkou.

iZdroj fotografie: S vědomím V. Slámy

Pro některé řidiče je takové značce v podstatě neviditelné. Ignorují je a parkují si kde chtějí. Bez ohledu na základní lidskou slušnost a ohleduplnost. Na redakční e-mail AutoŽivě nám 1. 3. 2023 dorazil dotaz s fotkami na výše uvedené téma, napsal nám čtenář, pan Václav Sláma z Prahy. My jsme se rozhodli po přečtení jeho vyjádření i s obrázky zveřejnit a dotaz zodpovědět. 

Čím dražší auto, tím bezohlednější přístup? Zdá se…

„Narazil jsem na parkovišti u supermarketu Lidl na pražském Barandově na situaci s porušováním vyhrazeného parkování. Tedy kdy řidič velkého a drahého Mercedesu přijel a zaparkoval na místě vyhrazeném pro auta s kočárky,“ napal pan Sláma a ptal se, „hrozí mu za to nějaký postih?“ Parkoviště u supermarketů jsou obvykle soukromými pozemky a na takových bohužel legislativa tak, jak ji známe, neplatí. Pokuta nehrozí.

iZdroj fotografie: S vědomím V. Slámy

Asi jedinou možností by bylo mít na místě jakousi vlastní pořádkovou službu, který by z pozice majitele pozemku mohla například řidiče vykázat, ale to je také sporné. Nebo by nebyl umožněn nákup. Ale zavolat policii a očekávat udělení pokuty, to nelze. Jiná situace je, pokud se jedná o veřejné prostranství. To je případ například parkoviště u úřadů, před nemocnicemi.

Správné značení zahrnuje vodorovné i svislé značky

A ano, i u některých supermarketů, pokud by se nejednalo o soukromý pozemek. Tam by teoreticky vymáhat dodržování vyhrazeného parkoviště šlo. To by muselo být ale správně označené, jak vodorovnou značkou, tak svislým značením. Což tedy v případě konkrétní situace na Barrandově je. 

iZdroj fotografie: S vědomím V. Slámy

„Nepochopil jsem, když místa bylo všude dost, že ten hulvát zastavil tam, kde zastavil,“ podivuje se čtenář Sláma, „asi protože to bylo nejblíž ke vchodu. Navíc ani nešlo o těžký nákup. Blondýna z Mercedesu se svým batůžkem Louis Vuitton za šedesát tisíc Kč si došlo jen pro pár kousků pečiva. Deset kroků navíc by jí nohy nezkrátilo!“ 

Srážka s hulvátem je nepříjemná, ale celkem neřešitelná

Jistěže udělat pár krků navíc asi normální a zdravý člověk zvládne. Naopak maminka s kočárkem má situaci komplikovanější. Musí jet třeba až na konec parkoviště, kde nestojí tolik aut. A tam s kočárkem bezpečně manipulovat. Jakkoli se dá rozhořčení čtenáře pochopit, dělat se s ním asi nedá nic. Policie žádné takové přestupky na parkovištích neřešení.

iZdroj fotografie: S vědomím V. Slámy

Jediné, co asi může člověk na místě dělat, je se ve vší slušnosti zeptat dotyčného, proč zaparkoval tam, kde zaparkoval. Na přímou otázku „dobrý den, proč prosím parkujete se svým autem na vyhrazeném místě“ se jen těžko odpovídá. Nicméně se může stát, že jednou hulvát, navždy hulvát, takže dotazovaný pošle zvědavého moralistu do ne zrovna slušných míst.

Co říkáte na chování řidiče Mercedesu?

Diskuze Vstoupit do diskuze
60 lidí právě čte
Autor článku

Martin Sedláček

Vyučil se automechanikem a tuto práci také dlouhé roky provozoval. Pak se na čas přesunul do oblasti profesionální dopravy, řidičák má v podstatě na vše, co se dá u nás legálně řídit. Po několika letech za volantem nákladního auta se vrátil zpět k původní profesi, kterou už dělá spíše z pozice vedoucího dílny. Má tak čas na redakční a publikační činnost i osvětu v oblasti automobilové techniky.

Zobrazit další články