Hyundai se spolčil s „profíkem na dalekohledy“ a získal exkluzivní patent: Neuhádnete jaký. Žádná jiná automobilka se k němu nedostane

Místo čelního skla velká průhledná televize a na ní program pro všechny? Každý v autě bude sledovat něco jiného.

i Zdroj fotografie: Leo Huynh / Creative Commons / CC-BY-SA
                   

Technologický pokrok nabírá na tempu. Ne že se posunuje dopředu mílovými kroky, letí doslova rychlostí světla. Budoucnost je dnes, žijeme to, o čem jsme před pár lety četli jenom ve futuristických románech. Nevím, jestli je to dobře. Někdy mám obavu, že už nám chybí jenom drát zezadu do hlavy, tak jako v Matrixu. Svým dílem k tomu přispívají výrobci aut, jejich přidružené společnosti a vývojová centra. Hyundai se rozhodl pro změnu, která má potenciál přepsat pravidla hry v automobilovém světě. A znovu říkám, nevím, jestli je to dobře.

Méně je více a větší je lepší? Hyundai se toho zjevně chytil

Když jsem volal po tom, aby z moderních aut zmizely displeje, že není bezpečné se na ně dívat, myslel jsem to trochu jinak. Podle Hyundai nás už nečeká hromadění obrazovek v interiéru aut. Displejů, které mnohdy působí spíše jako kokpit stíhačky než jako místo, kde se má člověk cítit pohodlně a bezpečně. Nyní přichází něco, co působí jako ze sci-fi filmu – holografické promítání přímo na čelní sklo. A to není jen pouhá teorie nebo vzdálená budoucnost. Hyundai Mobis, dceřiná společnost korejského automobilového giganta, spojila síly s německou společností Zeiss.

iZdroj fotografie: Hyundai

Společně plánují uvést tuto technologii na trh už v roce 2027. Takže za pár let už možná nebudeme koukat do klasického infotainmentu, ale přímo před sebe, na čelní sklo, kde se bude vše podstatné promítat. Asi je nám to jako lidstvu souzeno. Snažit se pořád nasazovat si nějaké růžové brýle. V čem je podstata této technologie? Představte si, že veškeré údaje, které potřebujete při řízení – rychlost, navigaci, aktuální stav vozidla – máte promítané přímo před sebou, aniž byste museli odvracet zrak od silnice.

Hyundai čelí hromadné žalobě kvůli hořícím elektromobilům

To, co dnes vidíme na head-up displejích, které zobrazují jednoduché informace, je jen základní verze toho, co Hyundai plánuje. S touto technologií se otevírají zcela nové možnosti. Řidič bude mít vše pod kontrolou přímo před sebou, zatímco pasažéři si budou moci užívat vlastní zábavní obsah – třeba film nebo hudbu – a přitom nijak neomezovat komfort a bezpečnost řidiče. A to není všechno. Díky holografii je možné, aby každý člen posádky viděl něco jiného, aniž by se jednotlivé obrazy překrývaly. Tento systém dokáže rozlišit, co vidí řidič a co pasažér, a promítat různé obsahy podle toho, kde člověk sedí.

Místo čelního skla tak bude pro všechny velká průhledná TV

To, že auto má sloužit zejména k přepravě z bodu A do bodu B, už asi nikdo neřeší. Netvrdím, že komfort jízdy má být takový, jako když jsem jako malý jezdil ve Škodě 1000 MB. Ale tohle už je asi opravdu příliš. Dalším krokem bude velké digitální plátno pro všechny s promítáním filmu. Zatímco autopilot bude řídit vůz bez přičinění člověka. Celý systém funguje na bázi ultratenké průhledné fólie. Ta se aplikuje na čelní sklo a umožňuje zobrazovat holografické obrazy. Projektor, umístěný uvnitř auta, promítá na fólii informace.

iZdroj fotografie: Hyundai, Mobis

Obsah, který je tak přímo před očima, ale zároveň nebrání ve výhledu na cestu. Kdyby to někomu připadalo jako příliš futuristická představa, nemusí se obávat. Hyundai a Zeiss dbají na to, aby celý systém působil přirozeně a intuitivně, bez zbytečných rušivých elementů. Nejde o to, aby čelní sklo blikalo jako vánoční stromeček, ale aby zobrazovalo přesně to, co je v dané chvíli důležité. Hologramy se navíc zapnou pouze tehdy, když je to potřeba, takže nehrozí, že vás budou rušit při běžné jízdě nebo ve chvíli, kdy se chcete plně soustředit na silnici.

Jak moc reálně to bude působit a jak moc to bude Minecraft?

No tak to se mi ulevilo. A ano, myslím to ironicky. Může se zdát, že je tento krok odpovědí na trend stále větších a četnějších obrazovek uvnitř aut. Pokud se podíváme na moderní interiéry, obzvlášť u elektromobilů, je zcela běžné, že auto má infotainmentový systém, který zabírá celou středovou konzoli. Někdy i přístrojovou desku. Na jedné straně je to jistě technologicky pokrokové, na druhé straně ale roste riziko, že se z těchto obrazovek stanou rušivé a rozptylující elementy. To může vést k nepozornosti řidiče.

iZdroj fotografie: Owlchemy Labs / Creative Commons / CC-BY-SA

Přesunutí všech důležitých údajů na čelní sklo má prý nejenom estetický efekt, ale také praktický – řidič má vše pod kontrolou, aniž by musel odvracet zrak od silnice. Navíc je to způsob, jak zjednodušit a zpřehlednit interiér, který díky absenci velkých obrazovek působí čistěji a přehledněji. A až se to jednou v autě rozbije, řidič neuvidí vůbec nic. Zatímco s mechanickou ručičkou a ukazatelem paliva ví, kolik má benzínu nebo nafty ještě v nádrží.

Jestli tohle je budoucnost, tak je možná lepší zůstat retro

Teď nechci působit jako člověk, který jde proti proudu. Jen si myslím, že některá řešení, i když mohou vypadat archaicky, zastaralá nejsou. Aby byla technologie skutečně bezpečná, Hyundai a Zeiss pracují na optimalizaci holografických projekcí tak, aby byly dostatečně jasné ve všech světelných podmínkách, ale zároveň aby neoslňovaly řidiče. Představa, že se v roce 2027 posadím za volant a místo klasického displeje budu mít všechno na čelním skle, je zajímavá, děsivá, nepochopitelná?

Samozřejmě, vždy je otázka, jak bude technologie vypadat v praxi. Na papíře a na prototypech může být všechno skvělé, ale až reálný provoz ukáže, zda se podaří tento ambiciózní plán proměnit v realitu. Je otázkou, zda se tento trend uchytí i u jiných automobilek. Pokud Hyundai a Zeiss uspějí, je velmi pravděpodobné, že ostatní výrobci budou následovat. Budoucnost tedy možná opravdu není v klasických obrazovkách, ale v holografii přímo na čelním skle. Já nebudu vulgární a nebudu říkat, v čem si myslím, že je naše budoucnost. Uvidíme, co bude za tři roky.

Je tohle už příliš?

Diskuze Vstoupit do diskuze
83 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články