Tohle je vážně konec spalovacích aut, a ne proto, že by to někdo nařídil. Je tady jedna jediná věc, která brání autu k masovému rozšíření.
Cestování časem není reálně možné. Jakkoli některé speciální teorie mohou přesun v čase připouštět, nejsme toho zatím schopni. My ne, ale jedna automobilka už to dokázala. Je to Hyundai. Auto vypadá jako krabice z konce dvacátého století. Asi něco jako Lada Niva nebo Lancia Delta Integrale. Je to ale ryzí elektromobil, který hledí svou technologií do budoucnosti. Už vcelku standardní specifikace (dostanu se totiž za chvíli na speciální verzi N) umí víc, než by jeden čekal. Hyundai Ioniq 5 je neotřelý futuristický stroj s retro nádechem.
Vypadá jako z 80. let, přitom jde o supermoderní technologii
Moderní elektromobil klame vzhledem, ale oslňuje díky inovativní technologii. Technické parametry tohoto elektromobilu? Rozměry jsou 4 635 x 1 890 x 1 605 mm a hmotnost je 1 985 kg. Zadní pohon verze Power čerpá z elektromotoru výkon 160 kW a spoléhá na točivý moment 350 Nm. S využitelnou kapacitou baterie 77,4 kWh nabízí tento model rychlonabíjení s výkonem až 232 kW a palubní nabíjení 11 kW.
Kombinovaná spotřeba se pohybuje kolem 16,7 kWh na 100 km s dojezdem až 481 km. Zatím oslnivá čísla, méně pozitivní je snad jen cena, která začíná lehce nad 1,3 milionu Kč. Jaké že jsou ty nové technologie? Tak třeba zpětné kamery místo zrcátek. Obraz se promítá na dvě obrazovky umístěné na vnitřní horní hraně bočních dveří. Jsou tady barevné osy zobrazující se při aktivaci směrovky, pomáhají s orientací při přejíždění z pruhu do pruhu.
Systém pro hlídání jízdního pruhu a indikace mrtvého úhlu přidává další vrstvu bezpečnosti. Interiér auta nabízí komfortní prostor pro pět cestujících. Celokožené sedačky jsou pohodlné a ty přední lze snadno proměnit v poloviční lůžko. Místo klasické přihrádky před spolujezdcem velký šuplík. Ten pojme pár větších věcí nebo dvoulitrovou PET lahev. Kabině dominuje dvanáctipalcový virtuální kokpit s head-up displejem. Ioniq je vybaven bezdrátovou nabíječkou Qi a zásuvkami na 12 a 230 V.
Auto je hezké, praktické, dobře jede a má přijatelný dojezd
Kufr s objemem 527 litrů a nízkou nakládací hranou poskytuje dostatek prostoru pro převoz nákladu. Dobře, zatím vážně dobře. A jak je to s dojezdem? Pohonná soustava vozu nabízí zmiňovaný výkon, pro autíčkáře je to převedeno z kW na koně výkon 229 koní. Ti náročnější mohou zvolit verzi s pohonem všech kol a výkonem 325 koní. Všechny verze sdílejí modernizovanou techniku s vylepšenou kapacitou baterie z 72,6 na 77,4 kWh. To zvyšuje dojezd. Zmiňovaný Ioniq 5 Power dokáže na jedno nabití ujet až 450 km bez potřeby aktivace režimu Eco.
Čtyři stupně intenzity rekuperace umožňují optimalizaci jízdního stylu podle potřeby. A to není všechno, automobil může také plachtit. To přidává další kilometry dojezdu bez ztráty energie. Podvozek vozu je měkký a dokáže dobře filtrovat i ostřejší nerovnosti. Ano, není to jako v Integrale, kterou jsem zmiňoval. Auto se v zatáčkách trochu naklání. Tak jako tak vnímám – coby „nepříznivec“ elektromobility – Hyundai Ioniq 5 jako jeden z nejmodernějších a nejpříjemnějších elektromobilů na trhu. A jdu dál, k verzi N. Ano, je tady sportovní varianta elektromobilu.
Problémem, který brání masovému rozšíření, je vysoká cena
A ano, skutečně se chová jako sportovní auto. Není to jen silnější model s rádoby závodnickou nálepkou na zadku. Hatchback Hyundai i30 N zvládl získat respekt odborné veřejnosti i zákazníků. Je to fajn sportovní auto. Pro někoho top mezi současnými ostrými hatchbacky. Já to nepotvrdím, ale nebudu to rozporovat. Rozhodně patří mezi top 3 a nechci teď řešit absolutního krále. Sportovní elektromobil divize Hyundai N má nabito stejně ostrou municí. Tisíce hodin testování na Nordschleife přinesly své ovoce.
Základem sportovního Ioniqu 5 N je vylepšený skelet karoserie, vyztužené uložení elektromotorů a sady akumulátorů. To spolu s pomocnými rámy vpředu i vzadu zvyšuje torzní tuhost. Nápravy jsou inspirované soutěžními vozy rally, také vyztužené pro přenos vyššího točivého momentu elektromotorů a snížení neodpružených hmot. Pak je tady třeba N Pedal, inteligentní softwarová funkce. Ta zajišťuje pohotové jízdní vlastnosti a vyšší citlivost pedálu plynu. Spolu s tím, že preferuje rychlý průjezd zatáčkou před energetickou hospodárností.
N Drift Optimizer pomáhá udržovat úhel smyku vyváženým ovládáním systémů vozidla v reálném čase. A funkce Torque Kick Drift napodobuje rychlé sešlápnutí a uvolnění pedálu spojky pro vyvolání řízeného smyku. V neposlední řadě tady máme nastavitelný N Torque Distribution, který umožňuje variabilní rozdělování točivého momentu mezi přední a zadní nápravu. A ano, bez „samosvoru“ by to nešlo, je tady elektronický samosvorný diferenciál na zadní nápravě. To je technická teorie, ale první testy ukazují, že tohle je skutečné a pravé sportovní auto.
Nejde o prezentaci ekologie, auto jde po sportovním zážitku
Je našlapané technologií, která nemá ukázat, jak je auto ekologické. Prostě bere elektromobil jako základní stavební kámen a dělá z něj sportovní náčiní. A to pořád ještě není všechno. Hyundai totiž nedávno přivezl Ioniq na legendární a extrémně náročný závod Pikes Peak. Automobilka Hyundai nasadila do prestižního závodu do vrchu tři elektrické sportovní crossovery Ioniq 5 N. Ano, dva byly upravené, ovšem jeden byl sériový.
Rallyový závodník Dani Sordo s upraveným speciálem Ioniq 5 N TA projel trať za 9:30.852. Tím zvítězil v exhibiční třídě a také stanovil nový rekord mezi upravenými elektrickými vozy. Sériový vůz pilotovaný Ronem Zarasem zvládl trať v čase 10:49.267. Co to znamená? Nový rekord pro nejrychlejší produkční SUV/Crossover s čistě elektrickým pohonem. Tím je asi řečeno vše, co jsem měl na srdci. Takže co tady máme?
Auto, které vypadá skvěle. Tak nějak přátelsky, povědomě. Není to ale prachem zanesené retro, je zde jasný krok do budoucnosti. Má standardní verzi, se kterou může jezdit každý. K tomu je tady sportovní verze pro nadšence, kteří si chtějí udělat radost na okruhovém dnu. Plus je zde signál z ryze závodnického prostředí. Nerad to říkám, ale ano, toto je elektromobil, jenž může pohřbít vozy se spalovacím motorem. Stačí jen o pár set tisíc Kč snížit cenu.