„Naše automobilka končí?“ Všechny továrny převzal magnát Andrej a otázka další výroby je ve hvězdách, osud stejný jako VW

Dlouho avizovaný konec jihokorejské automobilky v Rusku je konečně tady. Automobilový trh začínají ovládat výrobci z Číny.

i Zdroj fotografie: Hyundai
                   

Hyundai se dlouhou dobu potýkal s problémy vyplývajícími ze sankcí vůči Rusku. Výrobci se na tomto území přestalo dostávat technologické podpory a společnost celkově bojovala s výraznými odběratelsko-dodavatelskými problémy. „Výroba je již delší dobu v Rusku opravdu složitá,“ sdělil Hyundai do médií. Situaci nepomohla ani skutečnost, že v Rusku od počátku války s Ukrajinou výrazně poklesl prodej nových automobilů. Prodej nových osobních automobilů zde poklesl o více než 50 %.

Prodej za symbolickou částku

Společnost Hyundai Motor zvažovala ukončení výroby na ruském území již déle než rok. Po sérii náročných jednání s několika zájemci o koupi továren se rozhodla je nakonec odprodat ruské společnosti Art-Finance. A k jejímu převzetí dvou petrohradských továren na výrobu vozů Hyundai již také došlo. Jejich prodej byl údajně realizován za ryze symbolickou hodnotu. Společnost Art-Finance vlastní ruský magnát Andrej Pavlovič, o kterém je známo, že vloni koupil také ruská aktiva v automobilce Volkswagen. Zaměstnanci se hrubě ohradili s dotazy, proč jejich automobilka končí.

Ruskému trhu začínají vévodit čínské automobilky

Hyundai patří mezi první desítku nejúspěšnějších automobilek na světovém trhu. V Rusku vyráběl více než 200 000 vozů ročně, což jsou prakticky 4 % celosvětové výrobní kapacity této značky. A právě o vozy Hyundai byl také v Rusku ještě do začátku války velký zájem především s ohledem na cenovou politiku jednotlivých modelů Hyundai. Spolu se značkami Renault a Kia se jednalo o nejprodávanější značky automobilů na ruském trhu vůbec.

iZdroj fotografie: Hyundai

Nyní se snaží z prodejů vozů v Rusku ukrojit co nejvíce čínské automobilky. Značky jako Geely, Chery a také Dongfeng dodávají do Ruska své vozy ve velkém v kontejnerech. V Rusku se pak jednotlivé vozy již jen kompletují před finálním prodejem koncovým zákazníkům. Nicméně čínské vozy se na ruském trhu pak prezentují jako vyrobené v Rusku. Obyvatelé této země si údajně na příchod čínských aut rychle zvykají a jejich prodej pomalu, ale utěšeně roste.

Luxusní auta se do Ruska stejně dostanou

Nicméně i přes odchod celé řady klíčových světových automobilek z ruského trhu je známo, že se prémiové značky vozů na tento trh stejně dostanou. A to složitým způsobem přes země, které k Rusku navzdory válce s Ukrajinou inklinují.

Co si myslíte o odchodu známých automobilek z ruského trhu?

Zdroj: Reuters
Diskuze Vstoupit do diskuze
128 lidí právě čte
Autor článku

Jiří Louthan

Zkušený automobilový novinář, který seděl za volantem více než 500 různých aut, přináší svůj bohatý repertoár zkušeností do nového pořadu AutoŽivě. Můžete ho sledovat na české službě Stream i YouTube.

Zobrazit další články