Jak má žadatel o řidičák znát pravidla a jezdit správně, když to neumí ani jeho školitel? Problém je tady, ryba páchne od hlavy.
Tak, jak jezdím po Praze, ale vlastně i po celé republice i Evropě, vnímám velmi často auta autoškoly. Je zajímavé sledovat rozdílné přístupy v jednotlivých oblastech. Sám jsem si nedávno dodělával další kategorii řidičského oprávnění a autoškolou jsem tedy prošel. Byl jsem šokován tím, jak nekompetentní instruktoři v autoškolách jsou. A jaké bludy tlučou žákům do hlavy. Dělám práci, kterou dělám, za volantem sedím denně několik hodin.
Problém začíná už v autoškole, instruktoři nedodržují pravidla
V podstatě denně se zaobírám pravidly provozu, zákony, značkami a vším, co souvisí s dopravou. Mám tedy při vší skromnosti relativně široký záběr a povědomí o této problematice. Nemusel jsme se na testy nijak zásadně učit. Překvapuje mě pak, že se musím dohadovat s instruktorem autoškoly o tom, jestli se používá blinkr při vjezdu na kruhový objezd. Zákon mluví jednoznačně, říká, že znamení o směru jízdy se používá při opuštění kruhového objezdu.
Zjednodušeně řečeno. Instruktor? „Blikej, budeš odbočovat!“ Na mé ohrazení se proti tomu, že jsem na kruhovém objezdu, byla odpověď jednoduchá. „Blikej, to je jedno, ať lidi ví, kam jedeš.“ Já chápu, že je dobré, v podstatě nutné, aby ostatní účastníci provozu věděli, co budu dělat. Ale porušovat u toho pravidla? V autoškole? Na pokyn instruktora? A to není všechno, takových věcí jsem zažil mnohem víc.
Co jsem si tedy z autoškoly kromě šoku z toho, jak jsou instruktoři mimo, odnesl? Samozřejmě řidičský průkaz rozšířený o další skupinu. Ale o to tady v tomto článku nejde. Jednu další věc ale ano, mám v hlavě ideu, jak naučit začínající řidiče lépe řídit. Na hodinu na dvě jim za auto zapojit vozík. Naložit ho a vyjet s nimi do provozu. S takovýmto závažím za sebou už musí řidič opravdu sledovat provoz, přemýšlet.
Kdo umí, umí. A kdo neumí, ten učí. Boužel často dost špatně
A to je přesně to, co řidiči v autě nedělají. Je rozdíl jet v silném voze s vědomím, že člověk šlápne na plyn. Stihne předjet, zařadit se, zvládne velký kopec. Tohle s těžkým autem, s nákladem, nelze. Tedy ten rozdíl je mezi jízdou v autě s těžkým vozíkem a v silném autě bez vozíku. Chápu, že začátečník nemá zkušenost s autem jako takovým, natož s vozíkem. Ale vážně si myslím, že by stálo za to poskytnout začátečníkovi takovou zkušenost.
Uvědomil by si pak, a to platí nejenom pro začátečníky, jak vnímají provoz řidiči dodávek, náklaďáků, kamionů. Že ne vždycky kamion jede pomalu do kopce, protože chce, ale protože to prostě jinak nejde. Že řidič v dodávce za sebe nevidí, protože prostě auto je tak konstruováno. A ne že by se nedíval a nezajímal se o situaci za sebou.
Myslím, že by tohle, stejně jako povinná škola smyku a kurzy na uzavřené dráze, začínajícím řidičům pomohlo. Víc než dalších několik set otázek v testu. Ty, jak falešně tvrdí kompetentní úřady, řidiče na krizové situace rozhodně nepřipraví. Stejně jako instruktor, který už při jízdách učí hlouposti a nutí páchat přestupky.