Instruktor autoškoly upozornil na zlozvyky s ruční brzdou. Řidiči si ničí auto, ani o tom neví

Ruční brzda neslouží primárně k tomu, aby řidič jezdil smykem. Používání ruční brzdy má svá pravidla, při nedodržování hrozí opravy za tisíce korun.

i Zdroj fotografie: iStock
                   

Moderní auta nemají ruční brzdu v klasickém slova smyslu, ale brzdu parkovací. Ta v mnoha případech funduje automaticky. Aktivuje se se zaparkováním, deaktivuje se rozjezdem. Existují stroje, kde je nutné obsluhovat parkovací brzdu manuálně, popřípadě lze nastavit, zda bude brzda automatická, nebo ne. Ruční, respektive parkovací brzda je pro auto nezbytností, řidiči ji však používají nesprávně. Ničí ji a platí za opravy, kterým lze snadno předejít.

Ruční brzda ovládá brzdiče přes lanka

Klasická ruční brzda, jak ji známe ze starších aut, funguje nezávisle na hydraulickém okruhu hlavních brzd. Brzdové destičky jsou s ruční brzdou spojeny systémem lanek, který při zatažení madla brzdy auto znehybní. Automatická parkovací brzda pracuje až na výjimky na stejném principu, jen namísto řidiče tahá za lanka elektromotor. Lze najít i auta s elektromotorky přímo v brzdičích, bez natažených lanek. Řešení lankovými rozvody sebou nese logické problémy, kde je lanko, může dojít k přetržení, povolení, zaseknutí či zamrznutí.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Často lze slyšet komentáře „zasvěcených odborníků,“ že ruční brzda trpí pouze v zimě, to ale není pravda. I v létě, zejména při dynamické jízdě, je třeba na použití ruční brzdy myslet. Své o tom ví řidiči, kteří v létě během sezony obrážejí závodní okruhy. Jezdí ostře dokola na závodní dráze a pak zatáhnou ruční brzdu. Vlivem tepla se může systém zablokovat, řidič, který zatáhne ruční brzdu v podstatě přilepí rozpálené destičky na rozpálené kotouče. V lepším případě dojde k degradaci materiálů v tom horším k připečení komponent na sebe.

Automatiku lze použít pro nouzové brždění

V zimě je ruční brzda zase náchylná na zamrzání. Rozvod lanky, jakmile do něj pronikne voda, snadno zamrzne. Auto sice s námahou jede, u stroje se silným motorem si toho vlastně nemusí ani řidič všimnout. Stáhne páku ruční brzdu dolů, ale destičky se neodlepí a za jízdy dojde při permanentním brždění k jejich přehřátí. Paradoxně v mrazu dojde k utavení brzd. Je chytré nepoužívat ruční brzdu, zaparkovat na rovné ploše, založit kola klíny. To platí pro zimu s mrazem i chvíli po letní okruhové jízdě.

iZdroj fotografie: iStock

Spíše než jistit auto ruční brzdou se vyplatí zařadit rychlost, ten auto na místě spolehlivě udrží. Má-li auto zámek řadící páky, pak nemůže dojít k nechtěnému vyskočení kvaltu a vyřazení na neutrál. Elektronická brzda je spojena s méně problémy. Vše je kontrolováno řídícími jednotkami, řidič nemůže udělat chybu. Automatická brzda navíc funguje za jízdy jako systém nouzového brždění, to řada motoristů netuší. Při aktivaci během jízdy auto začne plně brzdit všemi koly, ve spolupráci s ABS a ESP.

Co vy, umíte správně používat ruční brzdu?

Zdroj: MyMechanic
Diskuze Vstoupit do diskuze
117 lidí právě čte
Autor článku

Martin Sedláček

Vyučil se automechanikem a tuto práci také dlouhé roky provozoval. Pak se na čas přesunul do oblasti profesionální dopravy, řidičák má v podstatě na vše, co se dá u nás legálně řídit. Po několika letech za volantem nákladního auta se vrátil zpět k původní profesi, kterou už dělá spíše z pozice vedoucího dílny. Má tak čas na redakční a publikační činnost i osvětu v oblasti automobilové techniky.

Zobrazit další články