Jak dlouho vydrží benzín či nafta v nádrži nebo kanystru? Zásadní chyba při skladování nenávratně poškodí motor

Rok, maximálně dva. Parafráze na legendární český film není od věci, ale palivo má o dost kratší životnost než život za bolševika.

i Zdroj fotografie: Michal Sztolár pro AutoŽivě.cz
                   

Řeším to vždy na jaře a záležitost se týká mých aut, sekačky a křovinořezu. Abych se přiznal, tak v redakci AutoŽivě jsem asi největším kutilem a zahrádkářem ze všech. Největším, ale ne nejpečlivějším. Každý rok na podzim si říkám, že musím ze všech zařízení vypustit benzín, abych na jaře do nádrží nalil nový. A nikdy to neudělám. Otázkou tedy je, za jak dlouho benzín degraduje. Nejenom v sekačce, traktůrku nebo křovinořezu. Ale také v autě.

Přes zimu roadstery, kabriolety a závodní auta obvykle nejezdí

Jsou vozy, které jejich majitelé odkládají na zimu do garáže a vyjíždějí až na jaře za hezkého počasí. Jestli před zazimováním vypouští palivo z nádrže? To je otázka, na kterou znám částečně odpověď. Udělal jsem průzkum mezi čtenáři AutoŽivě a dozvěděl jsem se, že pokud má někdo auto přes zimu v garáži a nejezdí, tak benzín ven nečerpá. Nikdo z dotazovaných to nedělá, jinak řečeno 100 % majitelů automobilů nechává v nádrži palivo přes zimu zestárnout. Podobně to je vlastně s palivem, které má člověk v kanystru.

iZdroj fotografie: Martin Sedláček pro AutoŽivě

Tam ale není tak složité se starého paliva zbavit. A tím samozřejmě nemyslím vylít ho v lese do mechu nebo na ulici do kanálu. Jedno je jisté. Benzín, stejně jako další ropné produkty, má omezenou životnost. Ačkoliv se to na první pohled nezdá, jeho skladování je věda sama o sobě. Norma ČSN 656500 stanovuje, že pokud je benzin skladován v uzavřené nádobě, bez přístupu světla a vzduchu, při teplotě mezi 10 a 20 stupni Celsia, měl by vydržet až 24 měsíců od data prodeje. Ale ruku na srdce, kdo z nás má doma ideální podmínky, které by odpovídaly této normě?

3800 litrů benzínu za tři dny: Kradli palivo způsobem, jaký by vás v životě nenapadnul. Už zbývá jen UFO

Já ne, garáž a zahradní domek za normované skladovací prostory nepovažuji. Většina z nás má palivo někde v garáži, kde teplota v létě šplhá ke třicítce a v zimě padá pod nulu. A to už je problém. Pokud máte veterána nebo sezónní auto, které přes zimu odpočívá v garáži, je pravděpodobné, že benzín v nádrži už není v nejlepší kondici. A co teprve, když vám zůstane benzin v kanystru někde v rohu garáže? To už je úplně jiná kapitola. Benzin je směsí uhlovodíků, a když zůstane delší dobu stát, například přes zimu, dochází k odpařování těkavých složek.

Palivo v čase degraduje, řádově měsíce by měly být v pořádku

Tyto složky jsou klíčové pro snadné startování motoru a jejich úbytek může způsobit problémy. Horší startování je jenom jedním z nich. Dalším problémem je tvorba usazenin. Starší systémy, jako například mechanické vstřikování, jsou na usazeniny velmi citlivé. Pokud se do systému dostanou nečistoty nebo rez, může dojít k poškození čerpadla. Rez? Kde by se v nádrži vzala rez? Moderní auta s plastovými nádržemi jsou přece standardem, byť ani ta nejsou vůči starému benzinu imunní.

iZdroj fotografie: Tiskové materiály aukční síně Bonhams

Jsou tady ale kanystry a člověk by se divil, kolik lidí má palivo dneska ještě v těch starých, kovových kanystrech. Obecně se doporučuje, aby benzin nebyl skladován déle než šest měsíců. Pokud tedy auto odstavíte na zimu a na jaře ho opět probudíte k životu, není nutné nádrž vypouštět, ale měli byste počítat s tím, že kvalita paliva už nebude ideální. A co tedy sekačky, motorové pily a další zahradní technika? Mnozí si myslí, že starý benzin je pro tyto stroje ideální, protože jejich motory nejsou tak náročné jako u moderních aut. Ale opak je pravdou.

Nafta je na tom o něco lépe než benzín, nestárne tak rychle

Malé motory jsou na kvalitu paliva často citlivější než ty automobilové. Pokud necháte v sekačce benzin od loňska, může se stát, že motor nenastartuje nebo bude mít kolísavý chod. U dvoudobých motorů, kde se benzin míchá s olejem, může staré palivo způsobit i zadření motoru. A to už je problém, který vás může stát nemalé peníze. Jak to dělám já? Do sekaček a veškeré techniky čerpám pouze stooktanový benzín.

iZdroj fotografie: S vědomím AUTOSALON-ISARTAL

Při té nízké spotřebě se to skutečně vyplatí. Nafta je na tom o něco lépe. Při správném skladování vydrží déle než benzín, protože je stabilnější. Ale i zde platí, že vlhkost, světlo a mikroorganismy mohou způsobit problémy. Pokud se v nádrži objeví kal nebo voda, může to poškodit vstřikovací čerpadlo. Vyplatí se ihned palivo zlikvidovat. Legálně, nijak jinak, jen tím, že se o to postará certifikovaná firma.

Nafta je sice stabilnější, ale biosložka to zhoršuje. I v benzínu

Nafta s biosložkou má navíc kratší životnost – maximálně tři měsíce. Pokud tedy skladujete naftu, měli byste pravidelně kontrolovat její stav. Nebo lépe, raději ji neskladovat a vyjet ji, pokud je to možné. A co dělat se starým palivem, které už nelze použít? Nejlepší je odnést ho do sběrného dvora. Většina obcí tuto službu nabízí zdarma, ale počítejte s tím, že budete muset odevzdat i nádobu, ve které palivo přinesete.

iZdroj fotografie: Filip Rakovan pro AutoŽivě

Rozhodně ho nelijte do kanalizace nebo na zem – nejenže tím škodíte životnímu prostředí, ale můžete si zadělat na pořádný problém. Je to samozřejmě nelegální. Není to návod, ale popíšu, jak tedy v k věci přistupuji já osobně Ano, přiznávám, palivo před zimou z kanystru ani z nádrží nevyčerpávám. Ale snažím se tam nechat úplné minimum, pokud to jde. Po zimě dojedu na čerpací stanici s prázdným kanystrem a koupím nový benzín. Stooktanový.

Ten naliju do nádrže auta. Nastartuji, dojedu na pumpu a dočerpám nádrž do plna. U zahradní techniky doplním nádrž do plna novým palivem, pokusím se mírně promíchat. Nastartuji, a pokud to lze, tak spotřebuji. Pak znovu naliji plnou nádrž nového paliva. A je to. Pokud na věc máte jiný názor nebo to děláte jinak, budu moc rád za komentáře dole pod článkem. Každopádně zcela poslední rada? Benzín je extrémně těkavý a třaskavý, pokaždé při manipulaci s ním dbejte maximální opatrnosti.

Odčerpáváte před zimou palivo?

Diskuze Vstoupit do diskuze
134 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články