Nikdo nechce kupovat zajíce v pytli a platit v autoservisu díly, které na autě nejsou. Jak poznat mechanika, který podvádí?
Základem správné údržby automobilu je pravidelný servis. Ten, pokud člověk řidič sám není automechanik, vyžaduje spolupráci s nějakým specialistou, autoservisem. Bohužel značná část automechaniků nepatří mez spolehlivé a seriózní. Motorista, který nemá dlouhodobě prověřenou dílnu, se musí spolehnout na nový kontakt. A jak poznat, jestli jde o dobrého mechanika nebo o chytráka, který se snaží jen ze svých zákazníků tahat peníze?
Hledat si nového automechanika je obvykle traumatizující
Ztráta, respektive škoda, která může nastat zákazníkovi, který narazí na podvodný servis, se může vyšplhat bohužel do desítek i stovek tisíc korun. První indicií, podle které se rozhodovat, je doporučení a hodnocení. Druhou pak jsou objednací lhůty. Dát na osobní doporučení stojí za to, ideálně ale pokud je více osob, které mohou servis či automechanika doporučit.
Jeden hlas bohužel nemusí mít takovou váhu, zejména pokud jde o zákazníka, který po letech v jednom servisu nedokáže rozpoznat, že je dlouhodobě a konstantě podváděn a okrádán. V době internetu, online hodnocení, diskuzních fór a sociálních sítí je situace jednodušší než dříve. Opět je třeba odfiltrovat určitou část nespokojených komentářů, vždy se najde někdo, kdo je nespokojený.
Hodnocení na internetu je důležité a zásadní
Většinový podíl kladných reakcí lze považovat za dostatečně solidní rozhodovací parametr. Druhý signál, ještě než člověk vyrazí osobně do nového servisu, je telefonický kontakt a objednací doba. Už po telefonu se dá rozpoznat, jestli je či není potencionální partner na druhé straně telefonu naladěný na stejnou vlnu. Někdy zákazník mluví s operátorkou či asistentkou, ta třeba neví moc o autech, takže se dá spekulovat jen o obecném přístupu k zákazníkovi.
Pokud komunikace probíhá, většino u menších podniků, přímo s přijímacím technikem, je to pro získání prvního domu hodnotnější. Objednávací doba do servisu je v průměru několik dnů. Dobré autoservisy mají většinou plno, navíc již přijaté zakázky mají v pracovním plánu. Výjimkou je samozřejmě nějaká příplatková expresní služba, kdy může klient přijet opravdu hned.
Co je na papíře, vždy platí. Tedy většinou
Je-li odpověď na otázku, kdy může člověk s autem přijet „to je jedno, třeba hned nebo jak chcete“, napovídá, že je buď servis málo navštěvovaný. Anebo nemá v malíčku moc časový management. Obojí nemusí být dobře. Když už se motorista stane zákazníkem nového autoservisu a přijede se svým vozem na dílnu, stále by měl být ve střehu. Na zakázku musí dostat kalkulaci, to je jasné, aby věděl, kolik bude platit.
Byť u některých specifických problémů nejde přesně stanovit délku opravy a její cenu, protože analýza proběhne až při demontáži, většinu problémů umí servisy nacenit. Nejběžnější metodou, jak přímo okrádat zákazníka, je používat na auto nehomologované díly z druhovýroby z nějakého neprověřeného čínského zdroje a účtovat si originální značkový díl.
Kalkulace je základ. U některých oprav ale nelze vystavit
Téma druhovýroby je na samostatný článek, tématu se budeme věnovat. Teď ve zkratce je třeba říct, že používání dílů z druhovýrobu nemusí být na škodu, pokud jde o kvalitní produkty. Zákazník o tom ale musí vědět, musí s tím souhlasit, a hlavně musí platit to, co dostane. Použít asijský brak vyrobený ze stlačené tmy a účtovat si německý díl, to je podvod.
Zákazník může do určité míry ověřit na faktuře, co platí, v porovnání se starým, demontovaným dílem. Ale popravdě, papír snese všechno a co je reálně v autě, pokud díl není vidět, zjistí zákazník až jindy při opětovné demontáži. Druhým typem okrádání zákazníka je prodlužování opravy ve stylu „ještě jsem našel tohle a tohle a musí se to opravit.“
Ne vždy je vina na straně servisu, je to i o klientech
Pozor ale, jak bylo naznačeno výše, jsou typy oprav, kde jiný, než postupný styl oprav nefunguje. Typicky to jsou renovace a kompletní generálky starších aut. U těch skutečně nelze předem odhadnout, co všechno bude nalezeno. Pak je ale zapotřebí mít rámcovou dohodu, ve které bude stanoveno, jak bude servis probíhat, jak se bude v krocích platit.
A co se stane, když se přijde na to, že se renovace ukazuje nad finanční zájem zákazníka. Důležité je mít vše černé na bílém, a to jak pro zákazníka, tak i pro servis. Protože, ruku na srdce, velmi často by si měl leckterý zákazník uvědomit, že jeho chování není vhodné a že problém, který nastal, nejde za mechanikem či dílnou, ale samotným motoristou. I autoservis se musí chránit.