Jak lehce a bleskově poznat, že je motor auta ve špatném stavu: Zkušený mechanik radí triviální kroky, zvládne je i laik

Nákup ojetého auta je vždy určitým rizikem, nikdy nelze odhalit možnost poškozeného motoru. Základní diagnostiku lze zvládnout pouhým pohledem a poslechem.

i Zdroj fotografie: Baron Maddock / Creative Commons / CC-BY-SA
                   

Koupit auto s opotřebovaným neb poškozeným motorem na sklonku života nechce nikdo. Bez školeného mechanika laik jen stěží pozná, v jakém stavu je pohonná jednotka a nezáleží na tom, zda jde o auto v autobazaru nebo na ulici od soukromého prodejce. Nejlepším postupem je spolehnout se na profesionální služby školeného mechanika s diagnostikou. Nicméně základní prověrku zvládne zřejmě každý pozornější řidič. Jak na věc?

Základní triky, jak poznat podvod. A pak s diagnostikou…

Jednoduché základní prověření ojetého automobilu se dá realizovat bez sofistikovaného a profesionálního vybavení. Jde skutečně pouze o základní „ohledání“ vozu prostřednictvím několika jednoduchých kroků. Pokud byť při jednom z nich zájemce o auto zjistí potíže, je nejlepší dát ihned ruce pryč. Ale i naopak, pokud řidič na nic nepřijde, neznamená to, že je auto v pořádku. Diagnostiku nic nenahradí, pozor na to.

Ohledání motorového prostoru

Stačí zvednout kapotu a podívat se na motor zblízka. Pokud prodejce motor umyje, dá si tu práci a vyleští jej do lesku a blesku, je to problém. Může jít o zastírací manévr, zejména pokud by auto jako takové bylo znečištěné a neumyté. Jinak jestli je pod kapotou patrné znečištění mastnotou, uniky oleje, cokoli, co se jeví být nad rámcem znečistění, které by mohlo vzniknout bezproblémovým provozem.

iZdroj fotografie: iStock

Kontrola výfuku

Jistě, výfuk nikdy nebude čistý tak, jako když auto sjelo z výrobní linky. Ale je špína a špína. Ke zkouše je potřeba vzít čistý ubrousek a otřít s ním koncovku výfuku. Prach a nečistoty nejsou problém, problémem by byly saze a stopy po motorovém oleji, mastnota. To indikuje potencionální potíže motoru.

Poslech nevhodných zvuků a klepání

Kontrola ojetého auta před prodejem by měla začínat u studeného auta. Pokud je auto předem zahřáté, s motorem na provozní teplotě, je to problém. Může být. Za studena se obvykle dají odhalit zvuky a nežádoucí vibrace či klepání. To po zahřátí motoru může zmizet. Vyplatí se předem se domluvit na tom, že auto před prohlídkou nebude zahřáté. Pokud toto prodejce nesplní, lze to považovat o záměrný zastírací manévr.

Kontrola měrky oleje

Co je bezpodmínečně nutné zkontrolovat? Od výfuku musí zájemce o ojetiny zvednout kapotu a podívat se k motoru, i tam lze najít mastné stopy. Ale hlavně měrku oleje. Nejde ani tak o hladinu náplně, ale zcela prázdný systém je také varující. Jde o kvalitu, respektive stav oleje. Špatná barva je důvodem, proč se autu vyhnout. Olej by měl být zabarvený do jantarového odstínu, průhledný. Nikdy ne černý, plný příměsí.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Kontrola olejových výparů

Teď naopak nastává čas motor zahřát. Když je agregát zahřátý, ideálně po testovací jízdě, je potřeba otevřít víčko oleje. Jde o to, jaké výpary budou z otvoru vystupovat. Modrý kouř s vůní spáleniny naznačuje, že je technický problém s motorem. V ideálním případě by měl být kouř bílý.

Kontrola tlaku v klikové skříni

Je taková kontrola tlaku v klikové skříni náročná? Není, je to poměrně jednoduchá věc. Stačí znovu odšroubovat uzávěr olejové nádrže a poté jej jemným pohybem ruky bez kroucení vrátit nazpátek. Pokud to jde bez potíží a není problém s uzavíráním, znamená to, že je vše asi v pořádku. V opačném případě se vyplatí auto nekupovat.

Co si myslíte o radách mechanika Vladimíra?

Diskuze Vstoupit do diskuze
122 lidí právě čte
Autor článku

Martin Sedláček

Vyučil se automechanikem a tuto práci také dlouhé roky provozoval. Pak se na čas přesunul do oblasti profesionální dopravy, řidičák má v podstatě na vše, co se dá u nás legálně řídit. Po několika letech za volantem nákladního auta se vrátil zpět k původní profesi, kterou už dělá spíše z pozice vedoucího dílny. Má tak čas na redakční a publikační činnost i osvětu v oblasti automobilové techniky.

Zobrazit další články