Jak poznat, kdy vyměnit olej v motoru podle barvy: Od jantarové, hnědé až po černé bahno

Výměna oleje je pravidelnou povinností řidiče automobilu. Jak poznat že je olej na výměnu podle jeho barvy?

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

Výměna motorového oleje je důležitou součástí údržby každého vozidla. Správná hladina oleje a jeho kvalita jsou klíčové pro hladký chod motoru a dlouhou životnost vozidla. Jak ale poznat, kdy je čas vyměnit olej? Existuje několik způsobů. Prvním indikátorem toho, že je třeba olej doplnit nebo vyměnit, jsou kontrolky oleje na palubní desce vozu, dále je to ověření aktuální hladiny náplně v systému. Zkušení řidiči také poznají stav olejové kapaliny podle její barvy.

Kontrola oleje v motoru je nedílnou součástí péče o auto

Nejprve ale kontrolky. Pokud svítí oranžová kontrolka, znamená to, že hladina oleje je příliš nízká. „V tomto případě je třeba dolít olej co nejdříve,“ říká expert na evropských a japonských aut, pan Pavlíček, „aby nedošlo k poškození motoru. Pokud je na palubní desce rozsvícena červená kontrolka, znamená to, že je hladina oleje velmi nízká nebo že dochází k problémům s mazáním motoru.“ V takovém případě je nutné ihned zastavit vozidlo a nechat motor vychladnout, aby nedošlo k trvalému poškození.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Dalším způsobem, jak poznat, že je třeba olej vyměnit, je pravidelná kontrola hladiny oleje. Nejlépe to lze provést na rovné ploše, když je motor ještě teplý. Hladinu oleje lze zkontrolovat pomocí měrky, která se obvykle nachází podle barevné rukojeti. „Dbejte na to, aby hladina oleje byla mezi značkami pro minimum a maximum na měrce,“ vysvětluje expert Pavlíček. „Pokud je hladina pod značkou pro maximum, je třeba doplnit olej správného stupně a viskozity.“

Hladina oleje se kontoluje buď měrkou, nebo na displeji

Pokud je hladina oleje pod značkou pro minimum, je třeba zjistit, kolik kilometrů jste od poslední výměny oleje ujeli. Pokud jste ujeli více než 15 000 km, je nutné provést celkovou výměnu oleje. Pokud jste ujeli mezi 4 000 a 15 000 km, bude stačit olej doplnit. Pokud jste ujeli méně než 4 000 km a hladina oleje je nízká, může to znamenat technický problém, který je třeba co nejdříve řešit.

Kontrola vzhledu a barvy oleje Dalším faktorem, který ukazuje, že je třeba vyměnit olej, je jeho vzhled a barva. Černý olej signalizuje, že je třeba ho vyměnit, a to co nejdříve. Tmavě hnědý, ale stále ještě průhledný olej je blízko k potřebě výměny, zatímco světle hnědá barva je normální. Jsou-li v oleji bílé skvrnky, znamená to, že se do motorového oleje dostává chladící kapalina kvůli vnitřnímu problému v motoru.

Olej má téct, ne padat jako kusy černého bahna, to je zlé

Pokud má olej šedavou nebo lehce modrou barvu, může to znamenat, že je do oleje zatékající palivo, což může být způsobeno například prasklými těsněními nebo poruchou vstřikovacího systému. Tento problém může vést k nebezpečnému rozšíření oleje, což může způsobit požár. Pokud máte podezření, že došlo k zatékání paliva, je nutné vozu zabránit v další jízdě a nechat ho co nejdříve prohlédnout odborníkem.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Dalším faktorem, na který je třeba při kontrole oleje dbát, je konzistence. Správný olej by měl být tekutý, ale ne příliš řídký. Pokud má olej příliš řídkou konzistenci, může to znamenat, že se do oleje dostává voda, což může způsobit korozi a jiné problémy s motorem. Na druhé straně příliš hustý olej může způsobit tření a poškození motoru. V případě jakýchkoli pochybností ohledně stavu motorového oleje, je vždy lepší konzultovat to s odborníkem. Pravidelná kontrola oleje a jeho výměna jsou zásadní pro dlouhodobou spolehlivost automobilu a mohou ušetřit peníze na opravách v budoucnu řádech desítek tisíc korun.

Umíte poznat, že je olej starý?

Diskuze Vstoupit do diskuze
107 lidí právě čte
Autor článku

Martin Sedláček

Vyučil se automechanikem a tuto práci také dlouhé roky provozoval. Pak se na čas přesunul do oblasti profesionální dopravy, řidičák má v podstatě na vše, co se dá u nás legálně řídit. Po několika letech za volantem nákladního auta se vrátil zpět k původní profesi, kterou už dělá spíše z pozice vedoucího dílny. Má tak čas na redakční a publikační činnost i osvětu v oblasti automobilové techniky.

Zobrazit další články