Nepříjemná věc, která souvisí se zimou a teplotami pod bodem mrazu. Zbavit se jí je relativně snadné, když člověk ví, jak na to.
Když ráno přijdete k autu a zjistíte, že čelní sklo je pokryté vrstvou námrazy, je to přesně ten moment, kdy si říkáte, že zima by mohla být o něco shovívavější. Nevím, jak vám, ale mně hned hlavou běží myšlenka a úvaha, kolik minut mi si bude trvat odstranění ledového škraloupu a jak moc času na tom ztratím. Nic, co by člověk rád řešil, a určitě ne, když spěchá do práce nebo na důležitou schůzku. Stát venku se škrabkou v ruce, zatímco vám mrznou prsty, rozhodně není ideální start dne. Co když ale existuje jednoduchý trik, který vám může ušetřit čas a nervy?
Manipulace s vodou není v zimě nic příjemného, ale funguje to
Možná i pár omrzlin. Než se začneme všichni společně radovat, možná předčasně a zbytečně, připomenu, že dnes existují technologie, které zvládnou námrazu rychle odstranit. Zmíněným trikem se ale vracíme do 80. let dvacátého století. Do doby, kdy technologie nebyly tak pokročilé a lidé si museli poradit s tím, co měli po ruce. Jedním z tehdejších fíglů, který dnes řidiči často přehlíží, bylo využití obyčejné sluneční clony v autě. Možná si říkáte, co má sluneční clona společného s námrazou? Odpověď je překvapivě jednoduchá.
Když zapnete ventilaci a nasměrujete teplý vzduch na čelní sklo, většina tepla stoupá vzhůru a uniká do prostoru kabiny. Ale pokud sklopíte sluneční clonu, vytvoříte jakousi bariéru, která udrží teplý vzduch blíže k čelnímu sklu. Výsledek? Námraza a zamlžení mizí mnohem rychleji. Tento trik je tak efektivní, že se možná budete divit, proč ho nepoužíváte každý den. Já jsem třeba na tuto věc, kterou běžně používali řidiči, když jsem jezdil autem jako dětský pasažér, také pozapomněl. Vídával jsem ji v zimě denně. Zapomněl jsem na ni, ale teď ji používám a funguje.
Co když nemáte čas čekat, až se auto zahřeje? Další geniální řešení je použití obyčejného plastové sáčku naplněného teplou vodou. Je to tak. I tohle funguje, vyzkoušel jsem to. Stačí naplnit sáček teplou (ne horkou!) vodou, pevně ho uzavřít a jemně přejíždět po zmrzlém skle. Teplo z vody rychle rozpustí námrazu, aniž byste museli použít škrabku. A co je na tom nejlepší? Nemusíte se bát, že byste poškodili sklo nebo gumové díly kolem něj. To se samozřejmě může stát, pokud byste na sklo nalili horkou vodu přímo. To je absolutně nepřijatelné.
Nalít horkou či vroucí vodu na sklo je absolutně nepřípustné
Nalít horkou, nebo dokonce vroucí vodu na zmrzlé sklo si říká o pořádný problém. Sklo může popraskat. Zejména když je již poškozené od kamínků. Tohle tedy nikdy! Abych byl upřímný, já sáček s teplou vodou vyzkoušel a funguje. Ovšem ne vždy. Když je jen slabá vrstva námrazy, tak ano. Ovšem s centimetrovým ledem si jen tak neporadí, voda v sáčku rychle vychladne. Navíc jsem měl při pokusu obavu, že sáček praskne a voda vyteče na sklo. A jelikož to mám z domova k autu daleko, tak když voda vystydla, neměl jsem to pro další sáček úplně „za rohem“.
Řekl bych, že prevence je lepší než řešení následků. Raději se snažím snížit možnost, že sklo zamrzne. Je dobré udržovat ho čisté a odmaštěné. Mastnota a nečistoty přitahují vlhkost, která se pak mění v námrazu. Pravidelné čištění skla nejenže pomáhá proti zamrzání, ale také zlepšuje viditelnost. Existují i další domácí triky, které vám usnadní odstranění námrazy. Dá se přes noc přikrýt čelní sklo speciální fólií nebo obyčejnou dekou.
Komerční chemie je řešením, stojí ale relativně dost peněz
Ráno stačí fólii sundat a sklo je čisté a připravené k jízdě. Nebo lze vyzkoušet směs vody a octa, která se nastříká na sklo večer. Ocet snižuje bod mrazu vody, takže se na skle nevytvoří námraza. Jen si dejte pozor na příliš silný roztok, který by mohl poškodit lak nebo gumičky. Já bych ideálně volil pro odstranění námrazy asi komerčně vyráběnou chemii. Přípravků ve spreji na rozmrazení skla je dost a fungují. Stačí je nastříkat na sklo, chvíli počkat a je hotovo. Pak už jen zapnout stěrače a zbavit se břečky a rozmrzlého ledu a námrazy.