Jedno tlačítko a auto je vychlazené líp než jen s použitím klimatizace. Expert prozradil tajemství tajemného ovladače.
V dnešní době jsme zavaleni moderními technologiemi v automobilech, které nám zvyšují bezpečnost a komfort za volantem. S konstantním vývojem nových bezpečnostních systémů, radarů a laserových světlometů však mnohdy zapomínáme na osvědčená řešení, která jsou dostupná ve všech vozidlech, i těch starších. Jedním z těchto jednoduchých triků, který nám může výrazně zlepšit jízdní komfort, je správné využití klimatizace a funkce uzavřeného okruhu.
Jak používat klimatizaci co nejefektivněji? Stačí jedno tlačítko
I přesto, že v moderní době se stále více věnujeme vývoji chytrých automobilů s pokročilými technologiemi, je průměrný věk vozidel na silnicích kolem patnácti let. „Stáří vozového parku odráží fakt, že mnoho z nás stále jezdí v autech, která nemají výdobytky moderního inženýrství,“ říká odborník na servis evropských a japonských aut pan Pavlíček. „Nicméně i v těchto starších automobilech můžeme využít osvědčená řešení pro zvýšení jízdního komfortu.“
Funkce uzavřeného okruhu klimatizace je jedním z prvků, které má snad každé auto. A přitom nejde o žádnou digitální technologii. Klimatizace většiny vozidel nabízí dva základní režimy – otevřenou a uzavřenou cirkulaci vzduchu. Většinu času jezdíme s otevřenou cirkulací, kdy se vzduch nasává zvenčí. Tento režim je běžný a vhodný pro většinu situací. Nicméně existují chvíle, kdy je uzavřený okruh velmi užitečný a může výrazně zlepšit pohodlí ve voze.
Když se ocitneme za vozidlem, které intenzivně kouří nebo vypouští z výfuku nepříjemný zápach, může být velmi nepříjemné za ním jet. V takové situaci je výhodné přepnout klimatizaci na uzavřený okruh. Tímto způsobem zastavíte přívod vzduchu zvenčí do vozu a budete mít možnost přečkat situaci v příjemnějším prostředí. Samozřejmě to chvíli trvá, než se nevábný odér v kabině rozptýlí, ale je to mnohem lepší než jet s otevřeným okruhem, kdy se zápach může šířit po celém voze.
„Pokud je venku velké horko, klimatizace s uzavřeným okruhem pomáhá rychleji snižovat teplotu v kabině,“ vysvětluje dále odborník Pavlíček. V tomto režimu není teplý vzduch nepřetržitě přiváděn do kabiny. „Dochází k oběhu vzduchu, který se pouze ochlazuje,“ upřesňuje expert. To je obzvláště užitečné u vozů s klimatizací nižšího výkonu. Snížení vnitřní teploty pak probíhá rychleji než při použití klimatizace s otevřeným okruhem. Podle experta je důležité mít na paměti, že používání uzavřeného okruhu by nemělo být příliš časté.
Uzavřený okruh pomáhá a vychladí automobil velice rychle
„Pokud ho budete používat příliš dlouho a často, může to mít negativní vliv na vzduch v kabině,“ říká pan Pavlíček. Dochází k nárůstu vlhkosti, což může vést k zamlženým oknům a zhoršení kvality vzduchu ve voze. Moderní automobily jsou vybaveny funkcí, která automaticky přepíná okruh z uzavřeného na otevřený po určité době, aby se zabránilo těmto negativním jevům. I přesto, že v dnešní době hýbou světem moderní technologie, není dobré zapomínat na jednoduchá a osvědčená řešení, která mohou výrazně zlepšit naši jízdní zkušenost.
Správné použití funkce uzavřeného okruhu klimatizace může pomoci rychle vychladit vnitřek vozu a zajistit, že okna zůstanou čirá a bez zamlžení. Stačí stisknout jedno tlačítko a užít si příjemnou jízdu, i když je venku horko nebo se ocitnete za vozidlem, které vypouští nepříjemné zápachy. Na tyto jednoduché triky bychom neměli zapomínat, i když jezdíme ve starších autech bez nejmodernějších technologických vychytávek.