Jak se bránit podvodníkům s ojetými auty? Známý autobazar prolomil mlčení a řekl co (ne)dělat

Podvody, které mají zůstat utajeny – jde o neférové praktiky bazarů, jež nejednají čestně. Jak se mohou lidé bránit?

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

Nákup ojetého auta není ve skutečnosti nic jednoduchého. Ne, pokud člověk nechce naletět podvodníkovi a koupit paštiku, která jej namísto klidné jízdy bude permanentně připravovat o peníze. Jde o komplexní proces, jenž zahrnuje prověřování jak v oblasti historie auta, tak v rámci technického stavu a aktuální kondice. Existuje mnoho způsobů, jak mohou prodejci nebo podvodníci využít neznalost a nedostatek zkušeností kupujících.

Způsobů, jak podvádět v autobazaru s ojetinami, je několik

K čemu? No k tomu, aby jim prodali auto, jež není v dobrém stavu, nebo je dokonce ukradené. „Nedávno jsem chtěl koupit ojeté auto,“ říká odborník na servis evropských a japonských aut pan Pavlíček. „Prodejce v autobazaru nechtěně poukázal na všechny praktiky, kterými obvykle podvodníci okrádají nic netušící zákazníky,“ dodává expert. „Vyjmenoval téměř všechno, co mi nedovolují v rámci prověrky udělat,“ pokračuje odborník.

iZdroj fotografie: Depositphotos

A tím se vlastně prozradil.“ Co tedy hrozí při koupi ojetého auta a jak podvodníci postupují? Jedním z nejčastějších podvodů je prodej auta s padělanými doklady. Podvodníci mohou falšovat technickou kontrolu, servisní historii, nebo dokonce VIN. Tak, aby zakryli skutečný původ auta. Dalším rizikem je koupě ukradeného vozu. Podvodníci mohou prodat auto, které bylo ukradeno, a pokusit se zakrýt jeho původ padělanými doklady.

Kupování ojetiny - 8 chyb

8 nejčastějších chyb při koupi ojetiny, na kterých bazary vydělávají

Je důležité provést důkladnou kontrolu vozu pomocí jeho VIN a ověřit, zda nebylo hlášeno jako odcizené. Někteří prodejci se mohou snažit skrýt vážné vady na vozu. O co jde? „Zejména se jedná o maskování havarijních škod,“ vysvětluje odborník Pavlíček. Dále může jít o problémy s motorem nebo opotřebení důležitých součástí. „Je důležité provést důkladnou kontrolu vozu a nechat si pomoci od profesionálního mechanika,“ dodává Pavlíček.

Nákup ojetiny se bez kontroly mechanikem neobejde

Obvyklým a častým podvodem je manipulace s tachometrem. Jde o to, aby se snížil skutečný počet ujetých kilometrů vozu. Kupující zaplatí za auto více, než by měl, na základě falešného údaje o nízkém stavu najetých kilometrů. Jinak řečeno, stočením tachometru prodávající zvýší uměle cenu auta. Kupující pořizuje ve skutečnosti vůz, který je více ojetý a má nižší hodnotu. Jak se bránit?

Důkladně prověřte dokumentaci, to je základ. Pečlivě zkontrolujte veškeré doklady od vozidla. Zároveň s doklady v ruce zkontrolujte historii vozidla. Využijte služby na ověření historie vozidla pomocí jeho VIN. Proveďte důkladnou kontrolu auta a nebojte se požádat odborníka. Zde není třeba rozepisovat, co všechno je třeba zkontrolovat. Protože je třeba zkontrolovat skutečně všechno, a to zkušený mechanik ví.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Ví, a udělá to. A ve výsledku platí, že pokud máte sebemenší podezření, pokud něco nesedí nebo pokud prodejce odmítá spolupracovat, dejte od auta ruce pryč. Nevyplatí se riskovat, je lepší hledat jiné auto, i kdyby mělo být o trochu dražší. Mimochodem podbízivá cena je také jedním z tradičních „chytáků“, kterými to podvodníci na zákazníky zkouší. Platí, že levné auto, výrazně levnější než všechna ostatní v kategorii, je past.

Jak postupujete při koupi ojetiny?

Diskuze Vstoupit do diskuze
107 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články