Jak se zachovat, když potkáte vojenskou kolonu na silnici? Určitě nedělejte tyto chyby, které dělá téměř každý

Potkat nyní na silnici vojenskou kolonu není nic výjimečného, a vypadá to, že se to zatím nezmění. Je ovšem nesmírně důležité dodržet 3 pravidla.

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

Potkat v dnešní napjaté době kolonu vojenských vozidel, přesouvajících se po silnici nebo dálnici není ničím výjimečným. Zejména pro děti je pak pohled na všechna ta většinou poměrně rychle jedoucí vozidla „v maskáčích“ atraktivní, často si i mnohý tatínek začne více prohlížet něco, co není běžně k vidění. A i když se v autoškolách většinou neučí, existuje několik pravidel, jak se v takovéto situaci chovat, aby nedošlo k maléru. Přinášíme je právě teď.

Nejdražší Fabia v naší galaxii a přilehlém vesmíru

Určitě si každý pamatujeme na Fabii, jejíž nečekané a rychlé zabrždění vedlo v listopadu 2016 nedaleko Tábora ke srážce pěti pandurů. A zranění celkem deseti lidí, osmi vojáků a řidičky Fabie a její dcery. Z pěti poškozených pandurů byly nakonec čtyři na opravách a mimo službu déle než tři roky a k útvaru se vrátily až po roce 2019. Policie za viníka nehody označila pět vojáků, kdyby však byla vina na řidičce a Fabia nebyla pojištěná, nechtěli bychom ten účet vidět.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Je dobré si v první řadě uvědomit, že vojenská vozidla nejsou primárně stavěna na přesuny na silnicích. A už vůbec ne v kolonách. Přes veškerou moderní techniku z mnohých není ideálně vidět, a pro samotné vojáky je přesun vysokou rychlostí a „nalepeni na sobě“ poměrně stresující. Opravdu nemají prostor na to, aby ještě řešili neukázněné účastníky silničního provozu. Proto také početnější kolony jezdí s policejním doprovodem a v podstatě je nejde předjet. I bez policejního doprovodu neškodí zapamatovat si několik pravidel:

Pravidlo číslo 1: kolonu nepředjíždějte, ani se nesnažte dostat mezi vozidla

Jak bylo již uvedeno, řidiči vozidel jedou přesně danou rychlostí a jsou poměrně ve stresu, neb jedna chyba jednoho řidiče může mít nedozírné následky. Jakékoli „vyhození z rytmu“ a nutnost koncentrovat se na další subjekt v provozu je proto navýsost nežádoucí. Pokud už kolonu dojedete a nejedete přitom po víceproudé silnici nebo dálnici, je předjíždění opravdu manévrem, který bychom si asi odpustili, dokud vozidla např. neodbočí.

Pravidlo číslo 2: nefotografujte, nenatáčejte

Ač to v době, kdy každý z nás nosí fotoaparát i s kamerou v kapse svádí, opravdu vám to právě tady nemůžeme doporučit. Vojáci nemají obecně rádi, když je někdo fotí nebo natáčí. V době války na Ukrajině jde navíc o strategické informace, které není dobré jakkoli sdílet. Proto jsou mimo jiné tak časté přesuny v noci. Jednak je menší provoz, jednak je všechno méně vidět. Nikdo vás asi nezastřelí, nicméně dráždit vojenskou policii a doprovodná vozidla s mobilem v ruce není popravdě ideální nápad.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Pravidlo číslo 3: poslouchejte dopravní hlášení

Každý větší přesun vojenské techniky je dopředu naplánován a avizován v médiích. Pokud se tedy chystáte na cestu napříč republikou a pojedete „na jeden zátah“ a ještě k tomu v noci, není od věci si zjistit, jestli právě takovou kolonu někde nepotkáte. Český rozhlas a jeho Zelená vlna mají většinou přesné informace. Mnohé se dá také dohledat na jejich stránkách či stránkách ostatních zpravodajských webů. Nebudete pak překvapeni z nečekaného setkání.

Složitá situace vyžaduje toleranci

Závěrem: válka na Ukrajině a pomoc západních zemí vede nevyhnutelně k přesunům techniky ze západu na východ. Česká republika je z podstaty svojí polohy tranzitní zemí právě pro cesty západ/východ, je tedy možné spatřit kolony a přesuny, na které jsme nebyli zvyklí. Tím spíš je dobré respektovat primárně potřeby vojáků a ty svoje na chvíli upozadit. Bezproblémové cestování vaše i jejich bude pro všechny tou největší výhrou.

Jaké bylo vaše setkání s vojenskou technikou?

Diskuze Vstoupit do diskuze
86 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články