Zbavovat se namrzlých oken na voze představuje pro mnohé řidiče v zimě každodenní námahu. Ale také časově náročný úkon. Jak se tomuto nepříjemnému problému vyhnout?
Pokud přijedeme večer domů, a to i jen při mírném mrazu, kdy navíc prší nebo sněží, budou ráno okna našeho vozu téměř jistě pokryta ledovou krustou. A tu bude nutné ráno z oken oškrábat, případně odstranit chemicky. Tomu se však dá předejít, nebo tento problém alespoň účinně minimalizovat.
Jak se vlastně tvoří ledová krusta na oknech aut
Je to jednoduché. Večer přijíždíme k domu autem, v kabině je teplo, a proto jsou teplá také okna našeho vozu. Padá sníh a na teplém skle okamžitě taje. Jakmile vypneme motor a vůz opustíme, začne se sklo okének ochlazovat. I jen při mírném mrazu voda z tajícího sněhu zmrzne a vytvoří ledovou krustu, kterou je následně třeba buď chemicky rozpustit, nebo seškrábat.
Škrabka je sice účinný pomocník, ale práce s ní vyžaduje fyzickou námahu a také časovou ztrátu v případě, že je vrstva ledu na oknech masivní. Navíc je zde riziko, že častým škrábáním byť plastovou škrabkou sklo na oknech svého auta poškrábete. Jsou to sice jemné škrábance, ale časem mohou začít být na skle viditelné, což není pro výhled z auta nic příjemného. Lepším řešením je tedy rozmrazovač oken ve spreji, ale ještě mnohem lepší je, když se namrzání oken dokážete dopředu vyhnout. Jak? Na to se právě teď zaměříme.
Nechte auto pod střechou
Abyste se vyhnuli namrzání oken, nemusíte jezdit do uzavřené, vytápěné garáže. Stačí vám k tomu střecha nebo jednoduchý přístřešek, pod kterým budete parkovat. Střecha zajistí, že se na skla nedostane sníh ani déšť. Tím pádem nemá na oknech co namrzat. Střecha je skutečně až překvapivě účinná.
Vychlazení interiéru vozu
Pokud přijedete k domu autem s vyhřátým interiérem, vystoupíte a ihned zavřete dveře, nastane výše popsaný jev. Sníh začne nejprve tát, a jakmile se auto ochladí, zmrzne. Pokud však nějakou dobu před koncem cesty vypnete topení a po vystoupení z auta interiér navíc vyvětráte (a tím pádem ochladíte), sníh, který na okna napadl, neroztaje. Stačí jej pak ráno z oken smést. Čím nižší je venkovní teplota, tím lépe tato metoda funguje.
Za velmi chladného počasí je riziko vzniku námrazy na autě minimální, protože okna jsou dostatečně studená na to, aby sníh roztál. Největší riziko vzniku námrazy na oknech automobilu hrozí, když teplota v noci prudce klesne pod bod mrazu a prší. Pak je námraza oken automobilu nevyhnutelná.
Zakryjte čelní sklo
Na čelní skla se dnes běžně prodávají zakrývací plachty. Připevňují se například za zrcátka, nebo se přivírají do předních dveří vozu. V zimě taková plachta zabraňuje namrzání předního skla a v létě zase pomáhá proti zahřívání kabiny. Toto řešení je ovšem trochu těžkopádné. Pokud jím chcete namrzání předního okna důsledně zabránit, musíte plachtu na okno instalovat každou noc.
Věříme, že jeden z našich tipů začnete aktivně používat a budete si tak moci ráno o pár minut déle přispat. O těch pár minut, které byste jinak věnovali škrábání oken. Současně vám prevence proti namrzání oken určitě pomůže ušetřit nervy.