Jak se zbavit všech škrábanců v autě za 10 vteřin: Krabička od sirek nebo zapalovač, radí automechanik se 45letou praxí

Jak opravit poškrábanou palubní desku? Stačí sáhnout do kapsy, vyndat klasickou kuřáckou potřebu a škrtnout.

i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz
i Zdroj fotografie: Star61 / Creative Commons / CC-BY-SA
i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz
i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz
i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz
i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz
i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz
Další 3 fotografie
Další 3 fotografie
                   

Jak dlouho zná lidstvo oheň? Proces hoření je tady de facto od počátku, od vzniku našeho světa. Ale lidstvo, tedy předchůdci moderního člověka začali podle současných historických pramenů používat oheň asi před jedním milionem let. Dlouhá doba. A stále platí, že je oheň dobrý sluha, ale zlý pán. Nicméně zpátky na začátek. Byla doba, kdy člověk znal oheň, ale neuměl ho rozdělat. A pak, „najednou“ po milionu let, stačí škrtnout zápalkou.

Oheň může pomoci při opravě auta, ovšem není to bezpečné

Což je mimochodem vynález, který byl více než sto let nepostradatelný. Dnes už zase začíná pomalu mizet, a pokud měl krabičku sirek dřív u sebe každý, dneska už tomu tak není. Doma se vaří na plynu či keramice, topí se topením. Kouří se elektronické cigarety, když už někdo sáhne po tabáku, je tady za pár korun plastový zapalovač. Nebo se pletu? První fosforové zápalky fungovaly, ale kvůli nebezpečí samovznícení byly nahrazeny bezpečnostními zápalkami. Ty vyvinul v roce 1848 Rudolph Christian Boettger. Tyto zápalky se zapalují třením o speciální škrtátko.

Proč s nastupujícím chladným počasím vozí zkušení řidiči balíček dámských vložek v kastlíku spolujezdce

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

Takto je koncept vlastně znám i dnes. Moderní hlavičky obsahují červený fosfor, síru, chlorečnan draselný, barviva a mleté sklo pro zvýšení tření. Dřívka jsou napuštěna tekutým parafínem pro snadnější hoření a fosforečnan sodný zabraňuje doutnání po zhasnutí plamene. Škrtátka obsahují červený fosfor, mleté sklo a pojivo. Při tření o škrtátko se vytváří teplota až 1 100 °C, což zapálí hlavičku a následně dřívko. Není to nijaká velká věda, ale znovu, byla doba, kdy byl oheň pro člověka nedosažitelný. Dnes existuje několik druhů zápalek.

Automechanik objasnil, proč jsou na nových pneumatikách drobné gumové štětinky

iZdroj fotografie: Filip Rakovan pro AutoŽivě.cz

Standardní zápalky se prodávají v malých papírových krabičkách. Mají délku asi čtyři centimetry. Knížečkové zápalky jsou oblíbené v USA. Znáte je. Když ne osobně, tak z filmů. Agenti FBI, pachatelé trestných činů, milenci si na ně píšou vzkazy. Sirky jsou vlepené do papírového přebalu a před použitím se odtrhnou nebo odlomí. Drobnost. Ovšem s důležitostí přesahující staletí. A drobnost, již ocení domácí kutilové a motoristi, kteří se nebojí starat se na vlastní pěst o své auto. Řešení škrábanců na palubní desce auta je snazší, než si mnozí myslí.

Opravu drobných trhlin lze řešit doma v garáži pomocí sirek

Často stačí jednoduché nástroje nebo prostředky, jako jsou zápalky. Škrábance mohou být výsledkem různých mechanických poškození, i drobná nepozornost může vést k nevzhledným znaménkům na palubní desce. Tento problém však lze vyřešit během několika minut, pokud víte, jak na to. Pozor ale, tohle není návod a rozhodně tento přístup k řešení není pro každého. Je zapotřebí maximální opatrnost a notná dávka manuální zručnosti a šikovnosti. Metoda, již vám popíšu, je vhodná pro palubní desky z plastu nebo jiných umělých materiálů.

Citron jako nedílná součást povinné výbavy? Moudří lidé ho v autě vozí nejen kvůli bezpečnosti

iZdroj fotografie: Star61 / Creative Commons / CC-BY-SA

Ale ne pro kožené čalounění, v žádném případě! Kůže, ta vyžaduje jiná řešení. K odstranění škrábanců na plastové palubní desce budete potřebovat fén, zapalovač nebo pár zápalek. Prvním krokem je zahřát trhlinu proudem teplého vzduchu. Cílem je, aby se plast stal tvarovatelným, ale neroztavil se. Stačí zahřívat asi půl minuty. Nejbezpečnější je použití fénu, ale mnoho lidí raději sáhne po zapalovači nebo zápalkách, protože je to jednodušší. A rychlejší.

Teplo povolí plast a může ho i zacelit. Anebo ho zničí ještě víc

Ale také agresivnější v přístupu. Při použití plamene však dbejte na to, aby byl držen v určité vzdálenosti od povrchu, aby nedošlo k náhodnému spálení. Šel bych já osobně do toho? Ne, raději bych sáhnul po horkovzdušné pistoli, když už na to dojde. Po dostatečném zahřátí plastu několikrát přejeďte po škrábanci prstem. A tady zase pozor, pokud to člověk přežene s teplotu, může si prst spálit. A špachtle taky nemusí být ideální, protože může poškodit povrch teplem navolněného plastu. Někdy ale toto jednoduché opatření stačí k tomu, aby se škrábanec zmenšil, nebo dokonce zmizel.

Někteří řidiči vozí s sebou v autě potravinářskou fólii. Ostatní jim závidí, když zjistí pravý důvod

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

Ve většině případů je potřeba použít leštičku na auta. Autopasta na odstraňování škrábanců se nanese na škrábanec a pomocí měkkého hadříku se vtírá do povrchu, dokud škrábanec úplně nezmizí. Funguje do určité velikosti škrábance. Od určité velikosti pasta škrábanec neodstraní. Dalším krokem, který pomůže udržet vaši palubní desku v dobrém stavu, je pravidelná údržba a čištění. Drobné oděrky a škrábance se mohou objevit kdykoliv. Ale pokud budete pravidelně čistit a ošetřovat povrch palubní desky vhodnými přípravky, snížíte pravděpodobnost jejich vzniku a usnadníte si jejich případné odstraňování.

Sirky, zapalovač, bezpečnější je fén či horkovzdušná pistole

Opakuji, jde o prevenci. O přístup. Pokud nechcete, aby vám škrábance hyzdily palubní desku, možná by stálo za zvážení použití ochranné fólie. Tím nejen, že zlepšíte vzhled svého auta, ale také zvýšíte jeho hodnotu při případném prodeji. Pokud jde o kožené palubní desky, které jsem zmínil, je třeba použít speciální prostředky určené pro kůži. Tyto nejen že pomáhají odstranit škrábance, ale také udržují kůži v dobrém stavu, chrání ji před vysycháním a praskáním.

Zkušení řidiči vozí v autě dostatečnou zásobu cibule. Věří v prevenci před policií i lepší viditelnost

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

Ošetření kožené palubní desky by mělo být prováděno pravidelně, aby se zachovala její kvalita a estetický vzhled. A zase, od určitého rozsahu poškozenou kůži opravit nelze. Zpět k zápalkám. Odstranění škrábanců na palubní desce auta není složité, pokud víte, jak na to. Stačí několik základních nástrojů a trochu trpělivosti a palubní deska může vypadat jako nová. Závěrem ale opakuji, že to není stoprocentně účinné a stoprocentně bezpečné. A že to nedoporučuji jako snadné a bezproblémové řešení.

Galerie

Další 3 fotografie
Další 3 fotografie

Použili byste na auto sirky?

Diskuze Vstoupit do diskuze
117 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články