Jak ihned snížit spotřebu paliva o 30 %? V zimě je třeba dodržovat tyto jednoduché věci. Rozdíl bude patrný okamžitě

Držet v zimě spotřebu co nejníže je relativně obtížné. Jen ale pro toho, kdo nezná základní triky a pravidla.

i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz
                   

Spotřeba paliva je téma, které zajímá každého řidiče. Mě určitě, nevím jak vás. Výjimkou mohou být možná jenom ti, kteří mají skutečně neomezený rozpočet. Budiž jim přáno. Většina řidičů ale určitě vnímá jak rostoucí ceny paliva, tak spotřebu auta jako takovou. Takže ať už jezdíte starším dieselem, moderním benzinovým motorem, nebo dokonce hybridem, náklady na palivo tvoří podstatnou část výdajů spojených s provozem auta. To je prostě fakt. A ruku na srdce – kdo by nechtěl ušetřit? Zvlášť v době, kdy ceny paliv neustále kolísají a často se šplhají do závratně nepříjemných výšin. Dobrá zpráva je, že snížit spotřebu není tak složité, jak by se mohlo zdát.

Spotřeba auta by se v ideálním případě blížíla nule, to je sen

Stačí dodržovat několik jednoduchých pravidel a můžete ušetřit až 30 % paliva. Jak na to? Skutečně to není tak složité. Je velmi důležité zohlednit také aktuální roční období. V zimě je přešlapem proti snaze o nízkou spotřebu rozmrazování auta stylem, že se nechá motor nastartovaný na volnoběh. A řidič počká, než vše samovolně rozmrzne. Tím se spotřeba rozhodně nesníží, naopak. Lepší je vzít do ruky škrabku a rozmrazovací sprej. Takto opravdu ne. Proces je vlastně mnohem jednodušší než třeba naplnění novoročního předsevzetí o tom, že člověk zhubne 15 kg. První a možná nejdůležitější pravidlo zní: jezděte plynule.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

Agresivní styl jízdy, kdy neustále prudce zrychlujete a brzdíte, je jedním z největších žroutů paliva. Pokud se naučíte předvídat situaci na silnici a přizpůsobíte jí svůj styl jízdy, můžete ušetřit opravdu hodně. Například při jízdě ve městě se snažte udržovat konstantní rychlost a vyhněte se zbytečnému zastavování. Když vidíte, že se blíží červená, sundejte nohu z plynu a nechte auto dojet na neutrál nebo s minimálním brzděním. Podle odborníků může plynulá jízda snížit spotřebu až o 15 %. Dalším klíčovým faktorem je správné používání převodovky. Co tím myslím?

Česká policie utrácí peníze daňových poplatníků. Baví se tím, za co běžné řidiče bez milosti pokutuje

Řeknu to jinak, namísto kostrbatého výrazu o používání převodovky – řaďte plynule a správně. Ve správných otáčkách. Pokud máte manuální převodovku, snažte se řadit co nejdříve, ale zároveň tak, aby motor nebyl podtočený. Ideální je držet otáčky v rozmezí 1 500 až 2 500 ot./min, v závislosti na typu motoru. U moderních aut s automatickou převodovkou se vyplatí přepnout do režimu „eco“. Samozřejmě pokud je k dispozici. Tento režim optimalizuje řazení a pomáhá šetřit palivo. Ano, auto pak nejede jako střela.

V zimě je ke spotřebě třeba přistupovat specifickým stylem

Ale šetříte palivo. Tím se dostávám k dalšímu tématu. Velký vliv na spotřebu má také rychlost. Věděli jste, že při rychlosti 130 km/h spotřebuje auto až o 20 % více paliva než při rychlosti 110 km/h? Pokud tedy nejedete po dálnici a nespěcháte, zkuste jet o něco pomaleji. Rozdíl v čase bude minimální, ale na spotřebě to poznáte okamžitě. A co teprve jízda ve městě? Tam se vyplatí držet rychlost kolem 50 km/h a vyhnout se zbytečnému zrychlování. Pozor ale na to, abyste zase neomezovali ostatní motoristy. Připomínám, že je třeba dbát na dvě věci.

iZdroj fotografie: Filip Rakovan pro AutoŽivě.cz

Tou první je ohleduplnost. Skutečně není možné, aby řidič v touze po nejnižší spotřebě ostatní ohrožoval a omezoval. A druhá věc, bezpečnost. Ať už při setrvačnosti a dojíždění na semafory, nebo při relativně klidné jízdě na dálnici, vždy je bezpečnost na prvním místě! Dalším trikem, jak snížit spotřebu, je správné používání klimatizace. Klimatizace je skvělý pomocník, ale také velký žrout energie. Pokud ji používáte neustále, může zvýšit spotřebu až o 10 %. Proto ji zapínejte jen tehdy, když je to opravdu nutné, a snažte se ji nastavit na rozumnou teplotu. Ideální je rozdíl mezi venkovní a vnitřní teplotou maximálně 5–7 °C.

Používání klimatizace nízké spotřebě paliva nepřeje, ani v zimě

Pokud je venku příjemné počasí, zkuste místo klimatizace otevřít okna. Ale pozor – při vyšších rychlostech to může mít opačný efekt, protože otevřená okna zhoršují aerodynamiku vozu a zvyšují spotřebu. Používání klimatizace je téma zejména pro letní měsíce, vysoké teploty. V zimě řidiči klimatizaci obvykle nepoužívají. I když je tady výjimka, suchý vzduch z klimatizace výborně odmrazuje zamrzlá okna. Takže to není o tom, že v zimě je klimatizace neustále vypnutá. Není. V zimě řada řidičů klimatizaci využívá. Správný tlak v pneumatikách je další důležitý faktor, který ovlivňuje spotřebu. Podhuštěné pneumatiky zvyšují valivý odpor.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

To znamená, že motor musí vynaložit více energie na pohyb auta. Podle studií může tlak nižší o 0,5 baru zvýšit spotřebu až o 5 %. Proto pravidelně kontrolujte tlak v pneumatikách a udržujte ho na hodnotách doporučených výrobcem. A pokud chcete jít ještě dál, zvažte použití pneumatik s nízkým valivým odporem, které jsou navrženy speciálně pro úsporu paliva. V zimě pozor na tlak dvojnásob. Tak jako může za vysokých teplot docházet k rozpínání, v mrazu dochází ke smršťování. Kontrolujte tedy tlak v pneumatikách pravidelně.

Jak ušetřit palivo? Prostě si koupit auto s nízkou spotřebou

Pozor ale, vyplatí se mít vlastní tlakoměr a vlastní kompresor. Řada čerpacích stanic totiž přes zimu kompresor vypíná a neprovozuje. A skoro nakonec je tu pravidelná údržba. Špatně seřízený motor, zanesený vzduchový filtr nebo opotřebované svíčky mohou výrazně zvýšit spotřebu. Proto nezapomínejte na pravidelné servisní prohlídky a výměnu opotřebovaných dílů. Investice do údržby se vám vrátí v podobě nižších nákladů na palivo.

Snížit spotřebu paliva není žádná věda. Stačí dodržovat několik jednoduchých pravidel a můžete ušetřit tisíce korun ročně. Zcela poslední poznámka z mé strany? Pokud chcete jezdit autem s co nejnižší spotřebou, kupte si prostě auto s co nejnižší spotřebou. Třicet let starý americký osmiválec pod kapotou se s apetitem nikdy pod 6 l/100 kilometrů nedostane. Oproti tomu moderní japonský hybrid se může s lehkou nohou na plynu blížit spotřebou k třem litrům. Je to otázka volby, otázka priorit.

S jakou spotřebou jezdíte vy?

Diskuze Vstoupit do diskuze
95 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články