Problém českých řidičů: Nevědí, jak v koloně ovládat auto, a ničí převodovku. Zbytečně, stačí nedělat jednu chybu

Rozdíl mezi pravidelným servisem za pár tisíc a generální opravou v řádek stovek tisíců je v detailu. V jedné jediné věci.

i Zdroj fotografie: Jiří Louthan pro AutoŽivě
                   

Nejde o nic složitého, tedy podle mého názoru. Já si pamatuji, jak jsem poprvé kdysi řídil vůz s automatickou převodovkou. Bylo to Mitsubishi Pajero. Abych věci přišel na kloub, na chuť, mi trvalo pár minut. Nicméně já jsem automobilové technice nakloněný jedinec. Jsem rád, když vím, jak věci fungují. A podle toho je používám. A chápu, že je rozdíl mezi tím jezdit autem na okreskách a třeba v ucpané metropoli. A musím přiznat, ze zkušenosti vím, že řidiči v koloně často nevědí, jak správně ovládat auto s automatem.

Automat je jednoduchý na řízení, přesto nejde jen dát D a jet

Nevědomky si tím zbytečně ničí převodovku. Řešení není komplikované, jen je potřeba trochu pochopit, jak automatická převodovka pracuje a co jí škodí. Automaty mají svou nespornou výhodu v tom, že řidič nemusí neustále měnit rychlostní stupně, jako tomu je u manuálního řazení. To přináší větší komfort, který oceníte hlavně ve městech a v husté dopravě. Pokud mám já osobně jet přes Prahu, jedu radši v Superbu s automatem než v Subaru STI s manuálem. Ovšem je zde kámen úrazu – mnoho řidičů nechává zařazeno v režimu D, i když vozidlo stojí.

iZdroj fotografie: Jiří Louthan pro AutoŽivě

To s sebou nese rizika, která se sice neprojeví ihned, ale dlouhodobě mohou převodovku výrazně poškodit. Když necháte auto v koloně nebo na křižovatce na režimu D, převodovka se stále snaží přenášet výkon na kola, a to i když stojíte na místě. Motor v takové situaci tlačí proti brzdám, vytváří tlak na převodovku, která stále pracuje. Tento režim způsobuje zahřívání převodovky, především převodového oleje, což má zásadní roli v ochlazování a mazání vnitřních částí. Když je převodový olej zahříván nadměrně, ztrácí svou schopnost efektivně mazat a chránit jednotlivé komponenty.

V normálním provozu proudí kolem motoru a převodovky vzduch, který pomáhá odvádět přebytečné teplo. Ovšem v koloně, kde se auto skoro nepohybuje, se teplo hromadí. Tento problém se může zdát jako drobnost, ale pokud pracuje přehřátý olej, jeho mazací schopnosti se zhoršují a zvyšuje se riziko opotřebení a případného poškození jednotlivých částí převodovky. Když se ocitnete v koloně nebo na křižovatce a víte, že budete stát delší dobu, ideální řešení je přepnout do režimu N, tedy neutrálu.

Správný styl šetří materiál, a tím pádem i peníze za opravy

Tento režim odpojí motor od převodovky, takže ta nemusí stále přenášet sílu na kola, a tím se snižuje její zatížení. Přepnutím do neutrálu tak výrazně snižujete riziko přehřátí převodového oleje, to přispívá k delší životnosti převodovky. Mnoho řidičů se obává, že časté přepínání mezi D a N může být pro převodovku škodlivé, ale opak je pravdou. Tento styl přináší výraznou úlevu pro celou mechaniku vozidla a sníží náklady na případné opravy, které mohou být při přehřátí převodovky opravdu vysoké. Ať mě zase někdo nechytá za slovo.

iZdroj fotografie: Jiří Louthan pro AutoŽivě

Nemluvím o tom, že když zastavíte na červenou na deset vteřin, musíte vyřazovat na N. Ale třeba při čekání v koloně, kde se auta nepohnou, to je jiná. Když převodovka nemá správné mazání, a to se při přehřátí děje, jednotlivé komponenty se třou intenzivněji a rychleji se opotřebovávají. Tak to je, to je fyzika. Navíc přehřátí vede ke znehodnocení oleje a tvorbě nečistot, které se usazují v převodovém mechanismu.

Generálka převodovky, to může být klidně několik set tisíc Kč

To může přinést další komplikace. V extrémních případech může dojít k úplnému selhání převodovky, což je závada, jejíž oprava stojí nemalé peníze. Pozor ale na jednu věc. Přepnutí voliče převodovky na pozici N způsobí ještě jednu věc. Laicky řečeno, auto nebrzdí. Takže je třeba použít parkovací brzdu. Typicky při čekání na železničním přejezdu, který může být mírně do kopce. Na N začne auto couvat. Bude-li vzadu další vůz, je jasné, co se stane.

Další možností, pokud víte, že budete stát opravdu dlouhou dobu, je přepnout převodovku do režimu P. I tady je důležité ale použít ruční brzdu, protože samotný režim P nemusí stačit k tomu, aby auto na svahu neujelo. Opravdu chápu, že pro řadu lidí je auto spotřebním zbožím. Drahým spotřebním zbožím, když dojde na zásadní generálky. A za mne je zbytečné utrácet peníze za něco, čemu lze prevencí předejít. Převodovka se dá přirovnat k drahému přístroji, který může sloužit dlouho a spolehlivě, pokud se s ním zachází šetrně a s citem. Nevidím důvod to nedělat. 

Umíte jezdit s automatem?

Diskuze Vstoupit do diskuze
147 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články