Jakou rychlostí jezdit, aby auto mělo co nejnižší spotřebu? Právě tento údaj musíte mít na tachometru, abyste ušetřili benzín nebo naftu

Ušetřit spoustu peněz se dá snadno, rychle a ihned. Stačí okamžitě začít poslouchat odborníka a jezdit tímto speciálním způsobem.

i Zdroj fotografie: Filip Rakovan pro AutoŽivě.cz
                   

Řidiči to řeší dnes a denně. Tedy minimálně ti, kteří nemají neomezené finanční možnosti nebo ropný vrt. Jak co nejvíce snížit spotřebu paliva a platit co nejméně za benzín či naftu. Každý asi chápe, že jezdit úplně zdarma nelze. Perpetuum mobile neexistuje. On je samozřejmě problém i v cenách paliva. Pokud by litr benzínu či nafty stál bratru pětadvacet korun, tak by se asi motoristé o stav nádrže i konta nezajímali.

Při cenách paliva člověk musí řešit, jak jezdit a ušetřit

Přitom existuje jeden docela snadný a okamžitý způsob, jak hned na spotřebu paliva zatlačit. Spotřeba závisí na tom, jak řidič jezdí. Tedy na jízdním stylu. V závislosti na jízdním režimu se mění spotřeba paliva. „Ovšem ti, kdo si myslí, že čím pomaleji jedou, tím méně paliva spotřebují, se mýlí,“ říká odborník na servis evropských a japonských aut pan Pavlíček. „Záleží na tom, jestli jezdí motorista ve městě, nebo mimo město.“ 

iZdroj fotografie: Martin Strachoň / Creative Commons / CC-BY-SA

V městských podmínkách se jezdí většinou pomalu. Často se řadí, často akceleruje a často brzdí. „A pokud jízda městským tempem zahrnuje neustálé zrychlování a brzdění,“ dodává expert Pavlíček, „může se spotřeba paliva mnohonásobně zvýšit.“ Podle servisního odborníka je to vlastně hrozně jednouché. Stačí znát technickou podstatu automobilu a vědět, v jakých otáčkách pracuje motor nejefektivněji. 

7 důvodů, proč vám u auta dramaticky roste spotřeba. A jak ji stlačit zpět na minimum (2,2 litru na 100 km)

„Pro úsporu paliva je po rozjezdu při dosažení rychlosti 50–60 km/h nutné přeřadit na nejvyšší rychlostní stupeň a jet v rozsahu rychlostí 45 až 80 km/h,“ vysvětluje expert obecné řešení. „Pokud je stroj vybaven manuální převodovkou,“ pokračuje mechanik Pavlíček dál s výkladem, „je nutné zařadit vyšší rychlostní stupeň, jakmile motor dosáhne 1 500 otáček.“ Na základě tohoto přístupu může, podle pana Pavlíčka, každý ihned začít šetřit palivo.

S touto technikou lze dosáhnout tabulkových údajů výrobce

A přiblížit se tak jinak nereálným hodnotám spotřeby uváděným výrobci aut. Mimoměstské podmínky jsou mírně odlišné, ale princip je stejný. Snaha o maximální efektivitu. Při jízdě po mimoměstských komunikacích je energie podle experta Pavlíčka využívána především k překonání odporu vzduchu. „Pro ekonomickou jízdu by se měla udržovat rychlost kolem 80–85 km/h,“ říká expert.

iZdroj fotografie: Jaguar

Motor by se v tomto případě měl pohybovat přibližně v rozmezí 1 200 – 1 500 ot./min. Ještě více lze ušetřit využíváním setrvačnosti a plynulosti. To umožní autu pohybovat se bez nutnosti opouštět nejvyšší převodový stupeň. Jízda v intervalu 80–90 km/h navíc umožňuje projíždět zatáčky bez znatelného použití brzd anebo naopak akcelerace. A to má podle odborníka také pozitivní vliv na hospodárnost.

Jak jezdíte vy?

Diskuze Vstoupit do diskuze
96 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články