SUV je zbytečné, člověk hloupě platí za vyšší posez. A také vyšší spotřebu, vyšší těžiště a horší jízdní vlastnosti.
Fenomén SUV je typickou ukázkou toho, že lidé nekupují to, co potřebují, ale to, co chtějí. Bez ohledu na racionální stránku věci. V přímém porovnání SUV a kombi se ukazuje, že kromě vyšší architektury nenabízí SUV nic moc navíc oproti pětidvéřové karoserii. Přesto ale zákazníci SUV milují, „protože je bezpečné“. A případy žen, které nevidí přes volant a masivní kapotu a neumí zaparkovat, popřípadě bourají, jsou na denním pořádku.
Klasické kombi většinou umí víc
Mazda 6 je typickým příkladem toho, jak může být kombi skvělé. A že není důvod kupovat si SUV. Jde o relativně levné auto, které prakticky nemá žádné slabiny. Tedy pokud zájemce o koupi ojetiny prověří stav karoserie a vyhne se exempláři po nehodě či naftovému motoru. „Zážehový motor je synonymem spolehlivosti a jede senzačně,“ říká expert na servis evropských a japonských aut pan Pavlíček, „a přitom má neuvěřitelně nízkou spotřebu.“
S lehkou nohou na plynu se apetit auta blíží i s benzínovým agregátem vozidlu s naftovou pohonnou jednotkou. „Mazda 6 je na trhu už jedenáct let a stále vypadá skvěle,“ připomíná expert, „naftovým motorům, zejména vyrobeným před rokem 2018, se ale vyplatí vyhnout.“ Motor SH-VPTS má podle mechanika velký konstrukční problém. Dojíždí na vadné materiály některých vnitřních komponent. Pokud však jdou naftové motory stranou a ve hře je pouze benzínová alternativa, věci začínají být zajímavé.
Benzínový dvoulitr je fantastický výkonem i spotřebou
Auto nemá problémy s korozí, což vždy byla slabina japonských aut a Mazdy zejména. Pokud zájemce hledá auto staré několik let, je třeba dbát na to, aby byl vůz vybaven parkovacími senzory. Bez nich může být na karoserii více škrábanců nebo poškození při parkování. „Při dotazu na ideální rodinné, respektive praktické auto mohu ze zkušenosti od boku jmenovat právě Mazdu 6,“ říká odborník Pavlíček. Mechanik vychází ze statistik domácího servisu.
U nových aut, v průměru dvouletých, neeviduje v nadměrné četnosti žádné závažné problémy. „Máme v dílně praxi, že trable začínají mít naftové motory kolem 50 000 kilometrů,“ říká servisní expert. Proto se vyplatí sáhnout po benzínovém motoru. Zjednodušené to mají potenciální kupující při hledání a výběru na největším domácím inzertním serveru s ojetými automobily. Tam atraktivní dvouleté vozy s naftovým motorem vůbec nejsou.
V nabídce je asi pět benzínových aut. V závislosti na roku výroby, nájezdu a objemu motoru stojí od 565 000 Kč do 779 900 Kč. Na populárním německém portálu s ojetinami už takto staré diesely samozřejmě jsou. Cenově začínají pod 395 000 Kč u těch nejstarších a nejvíce ojetých. Opravdu se ale vyplatí koupit si raději benzínový motor. Další roky bezproblémového provozu správnost rozhodnutí potvrdí. A kdo nemá rozpočet na zánovní Mazdu 6, neprohloupí ani se starší generací s typickými předními světly.