Jawa má nový model, Česko další pýchu. Nejkrásnější motorka, jakou kdy vyrobili? Cena tak nízká, že si ji může dovolit každý

Ikonická motorka ve speciální vzpomínkové edici doslova za pár korun, to zní jako sen. Je to ale pravda, nicméně má to jeden háček.

i Zdroj fotografie: Jawa
                   

Nevím jak vy, ale moje dětství a mládí je spojené s motocykly značky Jawa. Nejprve jsem na nich jezdil jako spolujezdec za zády mého dědečka, později jsem sám řídil. A dělal psí kusy, vlastně se divím, že jsem přežil do dnešních dob. No, asi byly jiné časy, děti měly pevnější kosti a rodiče silnější nervy. Každopádně Jawa už není, co byla dřív. Začalo to v roce 1929, kdy František Janeček, český podnikatel a inženýr, založil firmu Jawa.

Kdo byl v Týnci nad Sázavou, ten viděl Janečkovo impérium

Název vznikl spojením prvních písmen jména Janeček a Wanderer, což byla německá značka motocyklů, jejichž licenci Janeček zakoupil. První model, Jawa 500 OHV, byl uveden na trh v roce 1929. Janeček se rozhodl vyrábět motocykly, které by byly dostupné pro širokou veřejnost, ne jen pro úzkou skupinu bohatých zákazníků. Tak starý, abych si pamatoval tohle, samozřejmě nejsem. Ve třicátých letech přišla Jawa s modelem 175, který byl lehký, spolehlivý a cenově dostupný. Tento model se stal obrovským hitem a položil základy pro budoucí úspěchy značky.

iZdroj fotografie: Addvisor / Creative Commons / CC-BY-SA

Jawa se začala prosazovat i na zahraničních trzích. Exportovala své motocykly do mnoha zemí, včetně Indie, kde se později odehrála další kapitola jejího příběhu. Ale nepředbíhejme. Po druhé světové válce se Jawa 250 a Jawa 350 staly legendami. Byly jednoduché, spolehlivé a snadno opravitelné, to z nich dělalo ideální stroje pro každodenní použití. Jawa se stala symbolem československého průmyslu a její motocykly byly oblíbené nejen u nás, ale i v zahraničí. Nic netrvá věčně. V osmdesátých a devadesátých letech začala Jawa ztrácet dech.

Kvíz: Československé motorky (nejen) z doby socialismu. Deset z deseti otázek zodpoví správně jen mistři

Konkurence ze zahraničí byla silná a značka se nedokázala přizpůsobit rychle se měnícímu trhu. Výsledkem byl postupný úpadek, jenž vyvrcholil v devadesátých letech, kdy se Jawa dostala do finančních potíží. V roce 2018 se Jawa znovu narodila, tentokrát v Indii. Indická společnost Classic Legends, která je součástí Mahindra Group, získala licenci na výrobu motocyklů pod značkou Jawa. Jawa se vrátila na trh s moderními motocykly, jež si zachovaly klasický design, ale byly vybaveny moderní technologií. A teď k tomu, co je skutečně nového.

Je ostuda, že ikonickou českou značku dnes vlastní Indové

Jawa 350 Legacy Edition je moderní interpretací klasického designu, který známe z dob, kdy Jawa dominovala našim silnicím. Na první pohled možná vypadá jako standardní model Jawa 350, ale detaily ji posouvají na jinou úroveň. Plexi štít chrání jezdce před kamínky a hmyzem, opěradlo pro spolujezdce zvyšuje komfort, elegantní padací rám je nejen praktický, ale i stylový. To jsou prvky, které dělají z Legacy Edition něco víc než jen obyčejnou motorku. V rámu je kapalinou chlazený jednoválec o objemu 334 kubíků, má výkon 27 koní při 6 800 otáčkách.

iZdroj fotografie: Jawa

Točivý moment 27 Nm v 5 000 otáčkách. Nic, co by utrhlo vnitřnosti, ale o tom tahle Jawa není. Vznikne pouhých 500 kusů, pokud chápu prezentaci výrobce. Anebo prvních 500 kusů bude za cenu v přepočtu 54 000 Kč. Moje hindština má mezery. Jawa 350 Legacy Edition je určena primárně pro indický trh. A i když se nové Jawy do Česka dovážejí, tahle exkluzivní edice mezi nimi pravděpodobně nebude. Nedostane se na nás.

Vyrobí se 500 kusů za 54 tis. Kč, k nám se asi nic nedostane

Ale i tak je to příběh, který stojí za to sledovat. Jawa, která byla kdysi symbolem československého motocyklového průmyslu, se díky indickému výrobci Classic Legends znovu dostává na výsluní. A i když se vyrábí tisíce kilometrů od svého původního domova, stále si zachovává ducha, který ji proslavil. A co to znamená pro budoucnost? Možná se jednou dočkáme podobně exkluzivní edice i u nás. Ale do té doby můžeme jen obdivovat, co se děje na druhé straně světa.

iZdroj fotografie: Jawa

Jawa 350 Legacy Edition je důkazem, že tradice a moderní technologie mohou jít ruku v ruce. A to je něco, co stojí za to oslavit. Pokud byste chtěli mít jistotu, tak nejbližší prodejna je na adrese „poblíž nemocnice Agariya, pozemek č. 11 a 12 dc 3, u nemocnice Rambaug adipur, Gandhidham“. Pokus o vtip. Každopádně je to trochu ostuda. Jawa, ikonická česká značka, žije jen díky indickému trhu. Tak aspoň, že žije.

Chtěli byste ji?

Zdroj: Jawa
Diskuze Vstoupit do diskuze
144 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články