Druhá generace auta měla navázat na úspěch prvního modelu, to se nestalo. I tak se dá ale vybrat jeden správný motor, který se vyplatí.
Pokud se ve světě ojetých aut mluví o Fiatu Croma, je zapotřebí upřesnit si, o jaký automobil vlastně jde. Croma je totiž jméno, které používaly dva automobily vyráběné italskou značkou Fiat. První model se vyráběl v letech 1985–1996, druhý byl vyráběn od roku 2005 do roku 2011. Nás zajímá ta druhá generace. Přestože jde o modernější a technologicky vyspělejší stupeň, je to ten horší výběr z uvedené dvojice.
Výběr karoserie? Jednoduchý, prodávalo se pouze kombi
Fiat Croma 2. generace měl jasný úkol. Po devítileté pauze navázat na úspěchy předchůdce. Ten kdysi kombinoval nečekaně vysokou technickou úroveň s rozumnou cenou a praktickou variabilní karosérií typu liftback. To, že by druhá generace navázala na úspěch předchůdce, se však nestalo. Až příliš extravagantní vzhled kombinující prvky kombi a MPV, přehnaná cena, technický základ v Opelu Vectra C a chabá nabídka motorů, to vše odsoudilo Cromu do role outsidera.
Jedná se o jeden z nejměkčích a nejkomfortnějších vozů střední třídy, co se naladění podvozku týče. Podvozek mechanicky odpovídá zmíněnému Opelu, a pokud jde o naladění, je to jeden z nejměkčích a nejkomfortnějších vozů střední třídy. Který po letech provozu na špatných silnicích ukazuje spíše slabiny. Tak třeba rejdový čep předních ramen nelze měnit samostatně. Vyměnit se dá jen s celým hliníkovým ramenem, a to je drahé. U kusů s vysokým nájezdem jsou běžné i vůle ve víceprvkové zadní nápravě.
Mechanické problémy tady jsou, ale nijak fatální či drahé
Typická jsou volná ložiska zadních kol, která je nutno měnit spolu s celým nábojem. Projeví se při zkušební jízdě hlukem od zadní nápravy. Tu a tam se objevují i prasklé pružiny, obvykle po zeslabení korozí. Rez se umí zakousnout i do výfuku a pomocných rámů náprav. Naopak karosérie vlastně nekoroduje vůbec. Hodně ojeté naftové motory vyžadují zvýšenou pozornost. Nejsou špatné, netrpí totiž žádnými těžkými mechanickými závadami.
Přesto si po letech provozu mohou žádat nemalé investice. U čtyřválců 1.9 MultiJet kombinovaných s manuálním řazením často odchází dvouhmotový setrvačník, v pokročilejším věku se pak u nich řeší vstřikovače, EGR ventily nebo filtry DPF (jsou-li instalovány). Vrcholný pětiválec 2.4 MultiJet nemá kvůli automatické převodovce (u ní dodržujte pravidelné výměny oleje) až o tolik lepší dynamiku, zato má o dva litry vyšší spotřebu, a navíc je i zbytečně těžký, což opět neprospívá výdrži přední nápravy.
Auto není nijak komplikované, opravy řidiče nezruinují
Mezi další typické závady lze počítat prasklý mechanismus dveřní kliky. Obvyklé jsou problémy alternátorů u motorů 1.9 MultiJet. Typické jsou zadřené klapky v zakarbonovaném sacím potrubí u verzí 1.9 MultiJet 110 kW a 2.4 MultiJet. Naftové motory s manuálem mohou mít opotřebený dvouhmotový setrvačník. Diesely s vyšším nájezdem také mohou trpět na problémy vstřikování a EGR ventilů. Závady řetězových rozvodů jsou velmi vzácně u 2.2 16v.
Jaký motor tedy doporučit? Osmnáctistovka 1.8 16v s výkonem 103 kW s variabilním časováním ventilů pochází od Opelu. V modelech mateřské značky patří k těm nejzdařilejším a doporučit ji lze i ve Fiatu. Auto má dobré zpřevodování, i když jen přes pětistupňový manuál. Dosahuje skoro dynamiky většího motoru 2.2 16v, zrychlení z 0 na 100 km/h má horší jen o 0,1 s a maximální rychlost o 4 km/h.
Diesel nebrat! Rozumnější a levnější volbou je benzín
Výhodou je spotřeba, menší motor je o více než litr úspornější, cca bere kolem 8,5 l/100 km. Obecně se dá říct, že Cromě sluší oba benzínové motory. Neznamenají ani vyšší servisní výdaje. Osmnáctistovku chválíme a doporučujeme, větší „řetězový“ motor 2.2 pochází také od GM a je fajn. Nejde o problémovou přímovstřikovou verzi Direct. Jen ve vzácných případech se mohou objevit potíže s chrastícími řetězy.
V současnosti je na trhu v prodeji například exemplář z roku 2009 s nájezdem 121 000 km. Má pod kapotou osmnáctistovku s výkonem 103 kW, slušnou výbavu včetně odnímatelného tažného zařízení. V ceně 96 000 Kč v přepočtu z eur je i druhá sada kol se zimním obutím. Jestli má smysl auto kupovat? Jak bylo řečeno, pokud Cromu, tak benzín, takže to je v pořádku. Auto bude mít jistě řadu bolístek k řešení, ale za necelých sto tisíc Kč jistě ještě nemajetnému zájemci o praktický automobil poslouží.