Poslední recenze Jeremyho Clarksona: Vybral si Škodu a kritikou nešetřil. „Tohle české auto je vzrušující jako mrazák“

Člověk, který svou arogancí pohřbil legendární Top Gear, teď definitivně končí s auty. Nebral si servítky ani při testování mladoboleslavských aut.

i Zdroj fotografie: Petr Magera / Creative Commons / CC-BY-SA, Škoda Auto
                   

Jednou to přijít muselo. The Grand Tour je u konce. Milovníci britského pořadu o autech vědí svoje. Co do jména, parafrází klasika, i přes nový název je pro tisíce petrolheadů trojice Clarkson, May a Hammond synonymem pro Top Gear. Tak či tak, tahle parta končí. Mluvila o tom už dřív, teď končí jejich produkční společnost a s tím i jejich veškerá automobilová produkce. Jinak řečeno, známí, možná nejznámější britští moderátoři o autech už nikdy nic nenatočí.

Top Gear skončil před lety, teď je u konce i The Grand Tour

Ne v tom formátu, jak ho známe. Možná budou dělat sami na sebe nějaké pořady, ale ne jako oblíbený trojlístek. Hlasy, které zaznívají z publika, jsou jasné. Top Gear tak, jak ho znali, jim chybí už teď. A britský humor jim bude chybět v okamžiku odvysílání poslední epizody. Ale o tom tenhle článek být nemá. Má být o tom, jaký měl nejvýraznější z trojice, Jeremy, vztah k autům. Tedy přesněji řečeno k českým autům.

iZdroj fotografie: Newspress

Nevím, jestli znáte některé starší Jeremyho výroky a víte, jaký měl a má asi vztah k české automobilce Škoda. Proč Škoda? Jsem patriot a Škoda je česká značka. Takže tak. Jeremy Clarkson během své kariéry prohlásil širokou škálu názorů na různé automobily, včetně těch, které pocházejí z dílny české automobilky. I když se jednou nadšeně rozplýval nad SUV Škoda Yeti, jiné modely této značky u něj očividně nezanechaly stejně pozitivní dojem. Jeho kritické poznámky se týkaly nejen pozdější generace modelu Superb, ale také dalších.

Automobilka Škoda mění svůj název. S novým jménem chce zasáhnout světové trhy

Odnesla to třeba Škoda Fabia RS i Octavia RS. Clarkson se v minulosti, už to bude skoro deset let, vyjádřil k Superbu způsobem, který sršel sarkasmem. Podle jeho slov má tento automobil světlomety, volant a pár sedadel, ale co se týče duše, přirovnal Superb k mrazáku. Tím jasně naznačil, že vůz postrádá jakoukoli charakteristickou živost, která by ho dělala pro řidiče zajímavým. Co myslíte, měl pravdu? Za mě ano. Nicméně kritika Škodovek se neomezila jen na Superb. Jedním z dalších pohaněných modelů byla Škoda Fabia RS.

Ostrý hatchback, který ale není nijak ostrý, a to Jeremy nerad

První generace si u Clarksona ještě nějaké uznání vysloužila, ale druhá verze už podle jeho slov neměla čím zaujmout. V jednom ze svých vyjádření napsal, že Fabia RS nemá ten správný charakter ostrého hatchbacku. I když má pod kapotou jak turbo, tak kompresor, což by mělo vést k dynamickému zážitku, podle Clarksona se Fabia RS nijak výrazněji neprojevuje. Očekával od ní, že bude provokovat řidiče k rychlé a agresivní jízdě, avšak podle jeho slov vůz v tomto ohledu zcela selhává.

iZdroj fotografie: mobile.de

No, jak jsem řekl. Jsem patriot, ale i tady musím souhlasit. Pamatuju si na testování tehdy nové Fábie a nebylo to nic moc. Další kritiku od Clarksona dostala druhá Škoda Octavia RS. Na testování se prý těšil, nadšení opadalo. Nejprve zmínil, že auto nevypadá sportovně, pak přešel na další detaily. Prvním z nich byly brzdy, které mu přišly příliš ostré a nedokázal si na ně zvyknout. V hustém provozu si pak chtěl opřít ruku o dveře, ale zjistil, že kvůli vysoké sedačce, která je umístěna blízko středního sloupku, to není možné.

Už o něm asi neuslyšíme, rozhodně ne tolik, jako to bylo dosud

Nepohodlný pocit v něm vyvolal dojem, že sedí na zadních sedadlech. Tím však jeho výhrady nekončily. Kritizoval také pazvuky z klimatizace, které přirovnal k poslednímu tažení mouchy, a zmínil i problém s dveřní přihrádkou, v níž klíče, mince nebo zapalovače neustále chrastí. Přesněji řečeno „vydávají nepříjemné zvuky, které by mohly každého řidiče po čase přivést k šílenství.“ 

Není to ale, že by moderátor značku Škoda vyloženě nesnášel, to ne, na internetu kolují videa, jak cestuje třeba Favoritem. Když byl nový Yeti, byl z něj Clarkson vyloženě nadšený. To je ta známá epizoda, kdy na střeše tohoto auta přistál vrtulník. A v jednom z posledních dílů The Grand Tour se ukázala dokonce Škoda prostřednictvím jednoho starého závodního speciálu. Takže jak bych to shrnul?

Značka Škoda není pro moderátora asi tím, co by ze srdce neměl rád. Spíše mám pocit opačný, takový, že ho naopak štve, když se nějaké české auto nepovede. Tak jako tak, tohle už je historie. Pokud platí, že Jeremy Clarkson už je z branže venku, další test číst nebudeme, nikdy žádný další test neuvidíme. Můžeme se tady jen probírat minulostí a vzpomínat na jeho starší, typické glosy.

Má Jeremy Clarkson pravdu?

Diskuze Vstoupit do diskuze
139 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články