Malý hatchback prémiové třídy strčí do kapsy zbytek veškeré konkurence, má totiž něco, co rivalové ne. Šestiválec a pohon zadních kol.
Čas letí dopředu a leckoho by ani nenapadlo, že BMW řady 1 už tady bude za pár měsíců dvacet let. První generace s kódovým označením E87 byla na trhu od roku 2004 do roku 2011. Šlo o průnik automobilky BMW do nižší střední třídy. Dostupná byla řada 1 ve variantách 5dveřového hatchbacku (E87), 3dveřového hatchbacku (E81), 2dveřového kupé (E82) a kabrioletu (E88). Model zastával klasickou koncepci s motorem vpředu a pohonem zadních kol.
Jiné takové auto koupit ani nelze, BMW je v tomto jedinečné
Model byl postaven na zkrácené platformě BMW řady 3 (E90), sdílel s ní mnoho prvků od zavěšení kol až po pohonné jednotky. Jízdní vlastnosti této první generace byly vynikající a oslovily zejména řidiče, kteří chtějí sportovní zážitek za volantem. Nicméně nízký komfort jízdy a omezený prostor na zadních sedadlech byly nedostatky, které s sebou tato koncepce nesla. Přesunutý motor vzadu znamenal menší místo na zadních sedadlech, což omezuje jejich využitelnost hlavně pro dospělé pasažéry.
Taktéž pneumatiky typu runflat, které byly sériově montovány, negativně ovlivňovaly komfort jízdy. Interiér této generace řady 1 byl kritizován kvůli zpracování a použitým materiálům, které nepatřily do prémiové třídy. Zpracování se však zlepšilo s faceliftem v roce 2007, kdy byla také zavedena řada motorů „Efficient Dynamics“. Co se týče motorů, doporučuje se vyhnout modelu 116i s 85kW motorem, který měl problémy s rozvodovým řetězem a špatným chodem po studeném startu.
Mezi doporučené motory patří atmosférický šestiválec
Také benzínové verze s přímým vstřikem HPI mohou mít problémy s nepravidelným chodem a špatně fungujícími vstřikovači. U dieselových verzí s motory N47 po roce 2007 hrozí problémy s řetězovými rozvody, a dokonce i prasknutím bloku motoru v prostoru mezi válci. Proto je doporučeno preferovat starší generaci motorů M47, která byla méně problematická. Naopak benzínové verze 125i nebo 130i jsou považovány za dobrý výběr, díky osvědčeným atmosférickým šestiválcům a relativně nízké hmotnosti vozu nabízejí dynamický zážitek. Motory, které lze doporučit, jsou tedy 125i nebo 130i.
Jde totiž o jedny z posledních možností koupit si mimořádně dynamický hatchback (popřípadě jinou alternativu karoserie) se značkou BMW, s pravověrným atmosférickým řadovým šestiválcem. Bezproblémové je konvenční vstřikování paliva, rozvodový řetěz má zde ještě v kontextu pozdějších a modernějších aut značnou výdrž. Jezdit se dá s autem do deseti litrů. Mezi typické závady patří potíže vstřikovacího čerpadla u benzínových verzí se systémem HPI. To platí nejčastěji pro motorizace 135i do roku 2010.
Při výběru v bazaru je třeba vyhnout se problematickým kusům
Dále jsou tady závady ventilace klikové skříně nebo opotřebený dvouhmotový setrvačník, zejména u čtyřválcových dieselů. Úniky oleje z automatických převodovek paří mezi další závady, stejně jako poruchy turbodmychadla nebo jeho regulace u naftových jednotek. Na pořadu dne jsou problémy EGR ventilů u naftových agregátů, u benzínových zase nepravidelný chod, rozladěné časování rozvodů, natažený rozvodový řetěz či selhávající napínák. Zejména u 85kilowattového 116i.
Z mechanických obtíží lze vyjmenovat vůle v čepech řízení či v silentblocích zadní nápravy. Obecně se dá o první generaci BMW řady 1 říct, že se jedná o zajímavý automobil příslušný k prémiové značce, což s sebou může nést vyšší náklady na servis. Jinak jde o automobil, který nabízí za přijatelnou cenu výtečné jízdní vlastnosti a sportovní charakter. Jen je třeba mezi ojetinami pečlivě vybírat a vyvarovat se kusů s nejasnou historií a potenciálními technickými problémy.
Aktuálně je na prodej na německém inzertním serveru BMW 130i z roku 2008. Stojí v přepočtu 260 000 Kč. Za tyto peníze si zájemce koupí třílitrový šestiválec s výkonem 265 koní, automatickou převodovkou a pohonem zadních kol. Auto má najeto 175 591 km. Výbava je výtečná, nechybí nic, co by mohl řidič v takovém autě potřebovat. Po navigaci musí zájemce sáhnout například v mobilu. O to ale u BMW 130i asi nejde, sportovního vyžití nabízí jedničková řada dostatek.