Jak legálně projet červenou na semaforu bez rizika pokuty a bodů: Osobní zkušenost

Může řidič spáchat dopravní přestupek, aby se vyhnul nehodě? Teoreticky ano, v praxi jej ale čekají potíže a trestné body.

i Zdroj fotografie: iStock
                   

Jde o jeden z přestupků hodnocených vyšším počtem trestných bodů. Existuje důvod, kdy jej spáchat a riskovat udělení pěti bodů? Jízda na červenou je přestupkem pevně ukotveným v zákoně, hrozí vysoký trest, zejména při opakovaném jednání. Existuje ale přesto nějaký důvod, kdy záměrně pravidlo porušit a vědomě projet semafor, na kterém svítí červené světlo?

Spáchat přestupek, nebo být nabourán? Těžká volba!

Čtenář Petr Herdář z Karlových Varů nám poslal 30. dubna 2023 e-mail s dotazem, který jsme se rozhodli zveřejnit v plném rozsahu. V e-mailu reaguje na autonehodu, které byl svědkem, a v podstatě zcela racionálně spekuluje o tom, jak se zachovat a vyhnout se kolizi s jiným vozem„Jsem aktivní řidič, ale včera jsem šel po ulici Vítězná pešky,“ popisuje věc čtenář, „a přišel jsem k dopravní nehodě.“ Co se stalo? „Řidič vozu s německou značkou zastavil na poslední chvíli na červenou a motorista za ním to neubrzdil a naboural do vozu před sebou.“ 

iZdroj fotografie: Depositphotos

Čtenář dále v e-mailu popsal, že škoda byla relativně velká na to, že šlo o městkou nehodu. První auto mělo značně poškozenou zadní část. Druhé auto mělo zdemolovaný předek, došlo i k úniku kapalin. Na místo byli kromě hlídky policie přivoláni i hasiči. Pan Petr se ptá, jestli v případě, kdy řidič dojíždějící k semaforu vidí ve zpětném zrcátku, že řidič za ním pravděpodobně nedobrzdí, není lepší projet místo v ideálním případě na oranžovou.

Vyhnutím se karambolu spáchá řidič hrubý přestupek

V horším na červenou. „Umím si představit,“ píše čtenář, „že raději projedu semafor na červenou, než abych si nechal zničit auto.“ V případě výše popsané nehody je viníkem řidič druhého automobilu. Nepřizpůsobil rychlost jízdy, nedodržel bezpečnou vzdálenost. Řidič auta vpředu je nevinen. Má ale zničené auto. V případě německého řidiče dokonce dost daleko od domova. Bude muset řešit buď odtah, nebo servis na místě. Navíc pokud byl třeba na dovolené, je tato zkažená. Škodu na autě mu sice zaplatí pojišťovna, ale i tak.

Jde o komplikace, nabourané auto ztrácí na hodnotě. Je otázkou – například v případě, když řidič prvního auta vidí ve zpětném zrcátku, že automobilista za ním telefonuje, nevěnuje se řízení, otáčí se dozadu – co udělat. Nejlepší by asi bylo, pokud situace dovolí, odbočit do vedlejší ulice, nechat řidiče odjet. Nejet před ním. Pokud toto nejde, tak opatrně a pozvolna zpomalit. Šlápnout na brzdu a brzdovými světly přimět řidiče vzadu k ostražitosti. To samozřejmě jen není-li potřeba záhy brzdit před přechodem nebo semaforem s červenou.

Nejlepší je se do krizové situace vůbec nedostat

Před přechodem je to problém, zejména jsou-li na něm chodci. Pokud první auto zastaví a druhé nabourá, pravděpodobně dojde k posunu vozu až mezi chodce. U semaforu – a toto není rada z naší strany, ale pouze spekulace „nahlas“ – může řidič prvního auta volit. Jestli zabrzdí a zariskuje náraz zezadu. Anebo světlo projede na poslední chvíli, možná na červenou. Nedojde sice k nehodě, ale řidič spáchá dopravní přestupek nezastavení na červenou. Své jednání později nijak nemůže obhájit a i kamera dozadu z auta bude padesát na padesát.

iZdroj fotografie: Policie ČR

Za to mu hrozí 5 trestných bodů a pokuta na místě 2 500 Kč. Ve správním řízení je pokuta 2 500 až 5 000 Kč nebo 4 000 až 7 500 Kč, spáchá-li řidič přestupek dvakrát a vícekrát za 12 po sobě jdoucích kalendářních měsíců. Navíc při takto opakovaném jednání hrozí i zákaz činnosti řízení motorových vozidel na 1 až 6 měsíců. Doporučit jako řešení nezastavení a průjezd na červenou samozřejmě nelze. Ovšem čekat na to, že hulvátský řidič nebourá zezadu do auta, je také velmi deprimující.

Co byste dělali v dané situaci vy?

Diskuze Vstoupit do diskuze
138 lidí právě čte
Autor článku

Martin Sedláček

Vyučil se automechanikem a tuto práci také dlouhé roky provozoval. Pak se na čas přesunul do oblasti profesionální dopravy, řidičák má v podstatě na vše, co se dá u nás legálně řídit. Po několika letech za volantem nákladního auta se vrátil zpět k původní profesi, kterou už dělá spíše z pozice vedoucího dílny. Má tak čas na redakční a publikační činnost i osvětu v oblasti automobilové techniky.

Zobrazit další články