Tady v ČR netankovat: Seznam čerpacích stanic s nekvalitním palivem zveřejněn. Jak ho poznat přímo na vaší pumpě?

Natankovat nekvalitní palivo může být osudné, v extrému člověk neodjede od stojanu, poškodí motor auta. Jak tomu předejít?

i Zdroj fotografie: Filip Rakovan pro AutoŽivě.cz
                   

Nedávno jsem psal o tom, kde je lepší netankovat. Byl zveřejněn seznam čerpacích stanic, které dostaly pokutu za prohřešky proti kvalitě pohonných hmot. Dnes bych se chtěl v tomto článku k tématu vrátit a podívat se na ně z jiného úhlu pohledu. Výběr čerpací stanice je důležitý nejen kvůli ceně, ale i kvůli kvalitě paliva. To už je jasné. Není to tak, že by si pumpy dělaly, co se jim zlíbí, a kvalita paliva byla jen v jejich kompetenci.

Seznam nekvalitních pump je doporučená pomůcka pro řidiče

Tedy ona je, ale kontrola podléhá ČOI. Česká obchodní inspekce každoročně kontroluje čerpací stanice a odebírá vzorky pohonných hmot. Následně probíhá testování tak, aby se zjistila jejich kvalita. Výsledky jsou zpracovány v přehledném výčtu hříšníků. Vyplatí se projít si ho a ověřit si, jestli netankujete právě u jedné z uvedených pump. V roce 2023 bylo odebráno přes dva tisíce vzorků, přičemž přibližně 0,5 % z nich nevyhovovalo jakostním požadavkům.

iZdroj fotografie: Martin Sedláček pro AutoŽivě

Dobře, a co letos? Od ledna 2024 došlo ke změně, která zvýšila podíl nekvalitního paliva. Důvodem je navýšení obsahu biosložky v benzínu. Množství vzrostlo z 5 % na 10 %. Nebudu teď řešit, jak se to dotýká motorů jako takových. Už jsme o tom také psali. Z hlediska čerpání paliva to má za následek větší počet problémů s kvalitou benzínu. ČOI během prvních čtyř měsíců roku zjistila, že více než 2 % vzorků benzínu Super BA-95 byly nekvalitní.

Chytrák chtěl ušetřit 400 Kč na benzínce, teď mu hrozí 2 roky vězení. Pozor, ať neuděláte stejnou chybu

To představuje výrazný nárůst oproti předchozím letům. Já z toho nemám radost. Palivo je méně kvalitní samo o sobě. Nesvědčí zejména starším motorům. Paliva s vyšším obsahem biosložky obsahují více kyslíku, to vede ke snížení výhřevnosti a zvýšení spotřeby. V důsledku toho se zákazník potýká s nižší kvalitou paliva, jež poskytuje méně energie, a tím se zvyšují provozní náklady. Jinak řečeno, za více peněz si kupujeme horší palivo.

Starší auta jsou na tom špatně, nový benzín je může poškodit

Moderní auta jsou relativně mimo ohrožení. Problém se týká zejména starších vozidel, která nejsou přizpůsobena pro použití paliv s vyšším obsahem biosložek. Paliva s vyšším podílem biosložek mohou poškodit nejen starší automobily, ale také zvýšit spotřebu paliva. Takže tady máme obecně horší palivo kvůli vyššímu podílu biosložky. Plus je tady seznam čerpacích stanic, kde byly zjištěny problémy s kvalitou paliva nad rámec povolených předpisů. Seznam zahrnuje čerpací stanice, které dostaly pokutu za prodej nekvalitního paliva.

iZdroj fotografie: Filip Rakovan pro AutoŽivě.cz

Zahrnuje také případy, kdy čerpací stanice odvolání proti pokutě schválně zdržují, aby se jejich jméno objevilo na seznamu co nejpozději. Je dobré sledovat seznam a vybírat pouze ověřené čerpací stanice. Otázka ale zní, jestli je člověk schopen přímo na pumpě odhalit, že palivo, které tankuje, není kvalitní. Rozpoznat nekvalitní palivo na čerpací stanici je obtížné. Ve skutečnosti to bez možnosti chemické analýzy v laboratoři nejde.

Jak poznat nekvalitní palivo přímo u stojanu na pumpě?

Přesto existují určité znaky, jež mohou i běžnému řidiči napovědět, že s palivem nemusí být něco v pořádku. Jedním z nejjednodušších způsobů, jak posoudit kvalitu benzínu, je zkontrolovat jeho barvu. Benzín by měl být čirý s jemným žlutým nádechem. Pokud se vám podaří palivo vizuálně zkontrolovat v čisté skleněné nádobě, můžete hned vidět, zda neobsahuje viditelné nečistoty. Přítomnost nečistot nebo jakéhokoliv zakalení je zjevná.

iZdroj fotografie: Martin Sedláček

To může naznačovat, že palivo je kontaminované nebo nekvalitní. Pozor ale, jakkoli manipulovat na pumpě s palivem mimo režim „pistole v nádrži – čerpání“ odporuje bezpečnostním předpisům. Takže spíše v teoretické rovině, tohle nikomu nedoporučuji zkoušet! Další jednoduchou metodou je použití bílého papírového kapesníku. Stačí kápnout trochu benzínu na kapesník a počkat, až se odpaří. Je třeba hledat na kapesníku skvrny.

Manipulace s palivem mimo hrdlo nádrže je nebezpečná

Pokud tam jsou, znamená to, že palivo obsahuje příměsi, které by tam neměly být přítomny. Palivo by se mělo odpařit beze zbytku, a pokud zůstanou stopy, je to jasný signál nekvalitního benzínu. Dalším způsobem, jak odhalit vodu v benzínu, je test s manganem. Pokud se do benzínu přidá mangan a směs zrůžoví, znamená to, že palivo obsahuje vodu. Přidávání vody do paliva je starý podvod, který pumpaři praktikovali již od doby, kdy čerpací stanice vznikly.

Problém je v tom, že pro běžného zákazníka je téměř nemožné odhalit přítomnost vody v palivu. Bez použití (byť tohoto jednoduchého) chemického testu to nejde. Jedním z důležitých ukazatelů nekvalitního paliva může být jeho vůně. Benzín by měl mít charakteristický zápach. Někomu může dokonce vonět.

Ovšem pokud ucítíte vůni sirovodíku, která připomíná zkažená vejce, je možné, že benzín obsahuje nežádoucí chemické příměsi. Jak jsem řekl, nedoporučuji manipulovat s benzínem na pumpě mimo nádrž. Ale umím si představit, že někdo natankuje do čistého kanystru a doma s opatrností palivo zkontroluje. I tam ale za přísných bezpečnostních podmínek. Ne u kamen a s cigaretou v puse. Začít sledovat seznam nekvalitních stanic je za mne bezpečnější.

Poznáte nekvalitní palivo?

Diskuze Vstoupit do diskuze
59 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články