Kdy má ještě smysl udržovat při životě vaše staré auto a kdy už je lepší koupit nové?

Platit neustále dražší a dražší opravy nemusí být u auta zrovna ekonomická výhra. I když jej máte třeba rádi a máte k němu citový vztah. Přinášíme rozbor toho, kdy už to nedává smysl

i Zdroj fotografie: Škoda
                   

Dilema z našeho titulku nabývá v dnešní, ekonomicky ne příliš snadné době na aktuálnosti. Mnozí s ohledem na rostoucí ceny energií, inflaci a celkově vyšší náklady na život zvažují, že nákup nového (nebo nového ojetého) vozu ještě o rok nebo o dva odloží a pokusí se vystačit se svým nynějším dopravním prostředkem. I přesto, že jeho provoz vyžaduje stále větší a větší investice, aby zůstal v provozuschopném stavu. Přinášíme rady, dokdy se ještě vyplatí do auta investovat a odkdy je lepší zvolit nové.

Stanovte reálnou cenu vašeho vozu

Prvním krokem je reálné posouzení toho, jakou má naše auto zhruba hodnotu. Reálnou hodnotu. Prohlédněte inzeráty, případně navštivte nějaký seriózní autobazar a zeptejte se, za kolik by vaše auto případně vykoupili a jaká jeho reálná cena. Od toho se odvíjejí další kroky. Nepsaná, zato vcelku pravdivá poučka hovoří o tom, že do auta a jeho nutných oprav byste neměli investovat více než zhruba jednu polovinu toho, jaká je aktuální hodnota daného auta. Což se pochopitelně netýká běžného spotřebního materiálu, brzd, filtrů, stěračů, drobných oprav.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Zvažte nutnost dražších oprav

Už se to ale týká zásadních a dražších komponentů palivové soustavy, dílů elektroinstalace, rozsáhlých výměn podvozkových dílů stejně jako vyvařování karoserie kvůli korozi. Příklad: naše auto má reálnou hodnotu 80 tisíc korun. Máme k němu citový vztah, nicméně jeho léta už jsou znát, vstřikovače brzy zažádají o výměnu, turbo už je celkem slyšet a netěsní a i ty přední závěsy kol potřebují skoro vše nové, ideálně celou opravnou sadu. Suma sumárum se oprava může hravě vyšplhat někam k 30 tisícům korunám, a zdaleka to nemusí být konečná částka.

Závady na vozidlech, které se mohou prodražit

• závady na palivové soustavě, čerpadla, vstřikovače, trysky apod. • opravy hlavy válců, těsnění, frézování • výměny pístních kroužků, vložky válců, výbrusy • závady na automatických převodovkách • výměny kompletních dílů podvozku • drahé rozvodové sady (umístěné na motoru vzadu apod.) • závady na elektroinstalaci vyžadující např. odstrojení palubní desky

Opravy cenu vozu nezvednou

V infoboxu jsme popsali některé zásadnější závady, jejichž opravy mohou snadno atakovat desetitisícové částky a znamenat tak citelný zásah do rozpočtu. Není to pochopitelně kompletní výčet, nicméně pokud se vás některá z uvedených položek týká (nebo dokonce několik), je na zváženou, zda-li má cenu do vašeho stávajícího auta ještě investovat. I když se oprava může skvěle vydařit a servisman vám může slíbit (nikoli garantovat), že auto bude další desítky tisíc kilometrů jezdit. Se zaplacením opravy se však nenavýší cena auta.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Což je možná jeden z největších problémů. Vydáte 30 tisíc na opravu auta, které před opravou (jako funkční) mělo cenu maximálně 80 tisíc. Po opravě bude už nikoli „jako funkční“, ale funkční, nicméně jeho cena opravdu nebude 110 tisíc korun. Všechny ty výčty oprav a seznamy náhradních dílů v inzerátech, co bylo aktuálně vyměněno jsou sice motivující ke koupi, ale jen v rovině sdělení, že auto bude nějaký měsíc (rok) dále fungovat. Cenu opravdu nezvedají, nebo jen minimálně. Je to možná neveselé zjištění, ale je to tak. A je dobré s tím počítat.

Citový vztah k vozu spolehlivost nezajistí

Protože jakkoli máte ke svému vozu citový vztah, je to vztah jen váš a toho vozu, jeho proměna na peníze není příliš reálná. To už si raději ten vůz rovnou nechte. Nebo do inzerátu napište „jen do dobrých rukou“, nebo jej věnujte někomu v rodině a zachovejte si tak možnost „být mu stále na blízku“, možností je spousta. Pokud ale pod tíhou nutných oprav nakonec usoudíte, že se raději se svým stávajícím plechovým druhem rozloučíte a zkusíte něco nového, je dobré si předem ujasnit několik věcí:

Novým autem se zbavujete starostí

Předně to, že změnu děláte za účelem toho, abyste za půl roku nebyli v podobné situaci. Jít z deště pod okap není ideální cesta k tomu, jak nezmoknout. Prodejce vašeho dalšího auta (s rozpočtem +- 80 tisíc pochopitelně ojetého) by tedy měl minimálně garantovat, že podobné závady se vašemu vozu budou nějakou dobu vyhýbat. Třeba jen proto, že na něm byly provedeny opravy, jaké jste plánovali na svém, již prodaném. Nebo půjde o zcela jiný typ vozu, který podobnými závadami netrpí.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Zkrátka volte vždy tak, abyste nejistotu proměnili v (alespoň nějakou) jistotu. Někdy se vyplatí navýšit trochu rozpočet pro novější ročník vašeho vozu. A nebo naopak jít dolu se svými nároky a sáhnout třeba po jednodušším a menším, zato spolehlivějším voze. Bez fatálních závad, které se u něj zkrátka nevyskytují. Nebo úplně změnit „pole působnosti“ a zkusit třeba splácet zcela nový vůz se zárukou (dnes často pětiletou a delší), kde vám starosti odpadnou téměř úplně. Nicméně za cenu měsíční splátky. Rozhodnutí je jenom vás. Držíme palce a přejeme dlouhé roky bez (vážných) závad!

Kdy už byste „zlomili hůl“ nad vaším vozem vy?

Zdroj: MyMechanic
Diskuze Vstoupit do diskuze
107 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články