Co se stane, když praskne rozvodový řemen? V lepším případě pouze auto nejde, v horším se potkají písty a ventily.
Otázka je jednoduchá a jasná, odpověď na druhou stranu jednoznačná není. Kdy je ten správný čas na výměnu rozvodů? Kolik tisíc kilometrů může řidič s automobilem najet bez obav a kdy naopak přichází riziko poškození z překročení potřebného intervalu pro servis? Tvrzení, že odpověď není jednoznačná, není tak úplně pravda. Jednoznačnost spočívá v tom, že rozvody je potřeba řešit včas. Vyzpovídali jsme proto letitého automechanika, pana Lukáše Voříška. Ten nám otevřeně řekl svůj odborný názor.
Podcenit kontrolu rozvodů se nevyplácí
Což ale představuje u každého auta něco jiného a nelze problém nějak zjednodušit. Rozvody jsou nedílnou součástí každého automobilu, od toho staršího, až po moderní, zbrusu nový stroj. Tak, jako u každé jiné mechanické části, i u rozvodů dochází v čase k opotřebení. Je potřeba je podle servisních intervalů kontrolovat a měnit. Jen tak se dá předejít jejich poškození, prasknutí, což může vést k úplnému zničení motoru.
Výměna rozvodů nepatří mezi levné servisní úkony, ale podcenit výměnu rozvodů může mít mnohonásobně horší a nákladnější dopady. Tak tedy, kdy je optimální čas vyměnit rozvody? U každého automobilu jindy, nicméně platí jedno pravidlo. A to, že výměna rozvodů je pro nového majitele ojetiny doporučena po koupi každého ojetého automobilu.
Univerzální termín neexistuje. Prevence je ale zásadní
Samozřejmě pokud se nejedná o nějaký zánovní automobil, předváděcí vůz, stroj, který nemá na tachometru moc najetých kilometrů. Vyměnit rozvody je prostě lepší než spoléhat na to, že údaj na tachometru je pravdivý, zejména pokud chybí u automobilu historie, faktury, servisní kniha. To, že kupovat takové auto je rizikové, je na jiný článek.
Prostě se vyplatí, když řidič zainvestuje a preventivně rozvody vymění. Je to daleko menší zásah do rozpočtu než oprava agregátu, kdyby došlo k nejhoršímu. Pravidelná preventivní kontrola rozvodů by jinak měla probíhat u naftových pohonných jednotek každých 60 až 160 tisíc kilometrů. Servisní interval pro benzínové motory je 120 až 180 tisíc kilometrů. Jde o úkon, který nelze dělat v domácí garáži svépomocí, nezkušený řidič nic nepozná.
Domácí kutilové selhávají, pouze odborník pomůže
Nutnost odborného servisu pltí jak pro kontrolu, tak pro servis či výměnu. Když řidič podcení prevenci, rozvodový řemen praskne, co nastane? Poškození řemene, jeho přetržení nevydá žádný zvuk ani nic jiného. Žádné prasknutí, bouchnutí, žádné akustické či jiné varování. Automobil z ničeho nic zastaví a nejde nastartovat. Což je ještě ta lepší možnost.
U některých automobilů může dojít k ohnutí ventilů. To už spadá do mnohem náročnějších prací, než je výměna rozvodů, jde o značný zásah do agregátu. Nejhorší alternativou je, když se potkají písty a ventily, třeba při špatném nasazení rozvodového řemene. Pak je nevyhnutelné vyjmutí motoru a generální oprava spojená s nemalými finančními náklady.
Tip: Výhodný dlouhodobý pronájem auta, pokud je váš vůz nepojízdný