Kdy vyměnit letní směs do ostřikovačů za zimní: Času moc nezbývá. Vyzkoušeli jsme, při jaké teplotě zamrzne

Řidiči někdy zapomínají vypustit letní směs do ostřikovačů. Riskují, bez zimní kapaliny hrozí poškození a náklady na servis.

i Zdroj fotografie: Martin Sedláček
                   

Čas na výměnu zimních pneumatik za letní je přesně stanoven zákonem, při riziku sněhu a ledu je povinnost mít zimní sadu gum od 1. listopadu. Existují další úkony, které by měl řidič na podzim udělat, ty ovšem povinné nejsou. Je vhodné je spojit právě s výměnou pneumatik, řidič tak nezapomene.

Zimní sezóna vyžaduje u auta zvláštní údržbu

Ten, kdo podcení jednoduchý krok spojený s výměnou technické kapaliny, může si nevratně poškodit auto. Jak? V druhé polovině podzimu teploty klesají výrazně k nule, leckdy až pod nulu a v noci mohou být skutečně už dlouhodobě pod bodem mrazu. Řidič proto musí pamatovat na výměnu kapaliny v ostřikovačích, měl by vyměnit letní směs za zimní kapalinu.

iZdroj fotografie: iStock

Řada motoristů si neuvědomuje riziko spojené se změnou lokality. Pokud někdo žije ve městě, kde jsou obvykle vyšší teploty a nečekaně vyjede koncem roku do hor, může si způsobit výrazné obtíže. Čas na výměnu souvisí také s tím, zda má auto ostřikování světlometů. Takové auto spotřebovává kapalinu rychleji a řidič nemusí řešit záměrné vypouštění nebo spotřebovávání právě doplněné letní směsi.

Nula není problém, mínus tři stupně ano

Na dvojitý ostřik řidič směs pravděpodobně v horizontu týdnů během podzimních plískanic vypotřebuje. U aut pouze s ostřikem předního skla je spotřeba směsi pozvolnější. Jak správně vypustit letní směs z nádržky? Nevplatí se pokoušet se ji vysát hadičkou, hrozí vdechnutí, některé nádržky mají v hrdlech sítka, přes která se hadička nedostane. Nejjednodušší je prostě kapalinu vystříkat.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Ne na jednom místě, nemělo by dojít k lokální kontaminaci a zároveň ohrožení kolem jdoucích chodců. Za jízdy řidič několika 10-15sekundovými intervaly vystříká obsah nádržky. A pak už nic nebrání dočerpání zimní nemrznoucí směsi. Letní směs funguje dobře za tepla, v létě rozpouští nečistoty a zbytky hmyzu, v zimě ale zamrzá. Za jaké teploty? Vyzkoušeli jsme v redakci jednoduchým pokusem.

V mrazu hrozí poškození, zimní kapalina je nutností

Technické listy uvádějí, že letní kapaliny zamrzá již kolem -1 °C. My jsme napustili letní kapalinu do plastové lahvičky a umístili ji do mrazáku v kombinované ledničce s teplotou cca -18 °C. Letní směs do ostřikovačů samozřejmě zmrzla. Odborníci z renomovaného zahraničního webu provedli pokus za vyšších teplot a zjistili, že i kolem nuly ještě letní směs do ostřikovačů drží kapalné skupenství, zhruba do -2 °C.

iZdroj fotografie: Martin Sedláček pro AutoŽivě.cz

Zamrznutí začalo až u -3 °C. Vyplatí se tedy včas vyměnit a doplnit zimní směs do ostřikovačů, při nízkých teplotách může hrozit zamrznutí kapaliny v systém. Dojde k zneprůchodnění trysek, zatížení hadiček, k přetížení čerpadla. Vše pak znamená zbytečné náklady na servis a opravy.

Co vy, kdy měníte směs do ostřikovačů?

Zdroj: MyMechanic
Diskuze Vstoupit do diskuze
116 lidí právě čte
Autor článku

Martin Sedláček

Vyučil se automechanikem a tuto práci také dlouhé roky provozoval. Pak se na čas přesunul do oblasti profesionální dopravy, řidičák má v podstatě na vše, co se dá u nás legálně řídit. Po několika letech za volantem nákladního auta se vrátil zpět k původní profesi, kterou už dělá spíše z pozice vedoucího dílny. Má tak čas na redakční a publikační činnost i osvětu v oblasti automobilové techniky.

Zobrazit další články