Když vám za jízdy selžou brzdy, musíte správně zareagovat. Jak si v takové situaci zachránit život?

Za jízdy nebrzdící auto je děsivá představa. A pokud se do takové situace dostanete, musíte na ni být připravení. Jedině tak budete mít šanci vyváznout živí.

i Zdroj: Depositphotos
                   

Během jízdy autem vás může potkat celé kvantum různých anomálií, jež budete muset zpoza volantu řešit. A vždycky je dobré být připravený i na momenty, které se stávají jen zřídkakdy. Ale tím více mohou ohrožovat váš život, život vašich spolupasažérů, a dokonce i životy dalších účastníků provozu. A každý řidič by měl být proto natolik zodpovědný, aby se na krizové situace připravil.

Škola smyku? Rozhodně doporučuji

Vynikající řešení je podstoupit například tzv. školu smyku pod taktovkou skutečných odborníků. V rámci takového školení snadno pochopíte, jak se váš vůz chová ve kterých situacích a jak je možné je z řidičova sedadla řešit. Škola smyku není jen o teorii, ale i v praxi dostanete možnost si některé doporučené manévry vyzkoušet. Třeba na polygonu na mokré vozovce. Když pak během vaší standardní jízdy v budoucnu dojde k problému, budete moci zareagovat tak, jak vás to instruktoři prakticky naučili.

Bohužel se však za volantem můžete setkat i s takovými případy, na které se v rámci jakýchkoli praktických testů nemáte možnost připravit. A zbývá vám pouze teorie, jíž prostě musíte v daný moment věřit a také se jí beze zbytku držet. Mezi takové případy patří i nefunkční brzdy, když vám vypoví poslušnost v průběhu jízdy.

iZdroj: Depositphotos

Nefunkční brzdy rozhodně nejsou nereálné

Ano, statisticky je to rozhodně vzácná záležitost, ale nastat může. A ruku na srdce, víte, co byste měli v takovou chvíli dělat? Já se obávám, že to neví drtivá většina řidičů. A tím pádem mohou při kolapsu brzdového systému postupovat nejen nevhodně, ale doslova nebezpečně. Vůči sobě i svému okolí.

„Kolaps brzd může nastat tak, že dojde k poškození brzdového okruhu. Může jej způsobit opotřebení materiálu (popraskaná hadice), anebo se o problém může postarat i taková kuna. A to když vám okouše těsnění na některé z částí brzdového okruhu,“ prozradil nám automechanik.

Nepanikařit a stále řídit

Ale jak tedy správně postupovat, když už jsme s vozem v jízdě, sešlápneme brzdový pedál a brzdy nereagují? Určitě je potřeba dodržet několik základních kroků. Jako první je nutné nezačít panikařit a pokusit se za každou cenu zůstat v klidu. Nefungující brzdy jsou vysoce stresující moment, na tom se určitě shodneme. Ale panikou, křikem nebo nějakými zbrklými vlastními pokusy o řešení si nepomůžete. Takže se prostě rychle zkoncentrujte. Potřebujete čistou hlavu, abyste z problému vyvázli ve zdraví.

iZdroj: Depositphotos

Také myslete na zcela elementární pravidlo, že vůz, byť s nefunkčními brzdami, musíte stále řídit. Řízení nesmí zůstat bez vaší kontroly. Jinak přijdou následky rychle a s drtivým dopadem. A to je to poslední, co byste si přáli. Přitom máte stále možnost z problému vyváznout, a to zcela bez újmy.  

Na vyskakování z vozu zapomeňte

Dále zapomeňte na to, že byste snad měli z vozu za jízdy vyskočit. Mohli byste si způsobit vážné zranění, nebo dokonce přijít poměrně snadno o život. Kolem vás projíždějí auta a mohli byste jim de facto skočit pod kola. I jen náraz řidičova těla o vozovku ve vysoké rychlosti může být naprosto fatální. Nehledě na to, že vůz bez řidiče je absolutně bez kontroly a může způsobit vážnou nehodu ostatním účastníkům provozu kolem.

Ruční brzda i motor mohou pomoci, ale opatrně

Prvním řešením je „sáhnout mezi sedadla“, tedy zkusit zatáhnout za ruční brzdu. Ale pokud jedete rychle, nezatáhněte ji okamžitě „na krev“, spíše ji pomalu zvedejte a přitom držte druhou rukou volant tak, abyste řídili vůz stále rovně a nedostali jste se okamžitě do smyku. Problém můžete mít u vozů s elektronickou ruční brzdou. Podle odborníka totiž v některých autech elektronická brzda reaguje jednopolohově – tedy okamžitě a s maximální účinností. A patrně si dokážete představit, co by se stalo při aktivaci takové brzdy třeba ve stokilometrové rychlosti.

iZdroj: Depositphotos

Ovšem nabízí se další řešení, které s brzdami jako takovými už nemá nic společného, a přitom je jeho použití prověřené. Můžete začít brzdit motorem. Tedy alespoň v případě, že je váš vůz osazený manuální převodovkou. Jak? Jednoduše začnete postupně podřazovat, a to tak dlouho, až se nakonec vůz sám zastaví. Motor zhasne, protože ho udusí otáčky. Problém je, že toto řešení je náročné na prostor a na čas.

Pozor na spojku a využít lze i otevřené plochy

Brzdění motorem není akce na tři vteřiny, ale zabere nějakou dobu. Ale pokud máte tu možnost, je toto řešení ideální. Jen nesmíte v průběhu brzdění motorem zbytečně šlapat na spojku. Tím jedině rozpojíte hnací soustavu a váš vůz přestane snižovat rychlost. A to je přesně to, co nepotřebujete. Pokud je ale váš vůz vybavený automatickou převodovkou, pak se vám nabízí jedna jediná možnost. Totiž sundat nohu z plynového pedálu, abyste alespoň rychlost auta dále nezvyšovali.   

Váš nebrzdící vůz ale může pomoci zpomalit také vaše momentální okolí. Jen musíte rychle a správně vyhodnotit, zda je takovýto krok bezpečný. A zda jím ještě více neohrozíte sebe, případně chodce. S vozem totiž můžete z vozovky sjet na pole, louku nebo jiným otevřený prostor s hrubým povrchem, který pomůže váš vůz zpomalit, až úplně zastaví. Ale opravdu opatrně. I jeden jediný strom mezi silnicí a zvoleným polem se vám může stát osudným.

iZdroj: Depositphotos

Srážka předkem je často nejlepší řešení

Pokud se vám nepodařilo vůz žádnou z výše uvedených rad dostatečně zpomalit a hrozí vám srážka, musíte rychle vyhodnotit, jakou částí vozu do překážky před vámi narazíte. Čelní střet při nižší rychlosti vám zdeformuje předek vozu, ale vyjdou vám vstříc airbagy a také deformační zóny. Navíc máte nasazený bezpečnostní pás. Nejde o poškození vozu. Vůz je jen soustava plechů a plastů, důležité je vaše zdraví a v konečném důsledku váš život.

Pokud byste před srážkou strhli volant, myslete na to, zda tím neohrozíte některého z vašich spolujezdců. Jak? Prostě tím způsobem, že se vůz otočí a narazí do překážky bočními dveřmi, za kterými někdo z vašich blízkých může sedět. Ale někdy i strhnutí volantu a náraz bokem či zádí vozu může posádku zachránit. To jsou ovšem jen čisté spekulace a takové řešen by vyžadovalo přesnou znalost situace, ve které se vůz bez brzd právě nachází.

Alfa i omega je správná péče o brzdový systém

Každopádně co je nejdůležitější, aby situace, kdy se ocitnete bez brzd, vůbec nenastala? Samozřejmě starat se o brzdy. Nechat je pravidelně kontrolovat odborníkem a jejich komponenty neměnit na poslední chvíli, kdy už vysloveně přestávají fungovat dostatečně efektivně. Brzdy jsou jednou z nejdůležitějších součástí každého auta, tím spíše si zaslouží pořádnou péči. Proto se také na nových brzdových komponentech nesnažte za každou cenu ušetřit. Nejlevnější brzdové destičky na trhu vám patrně ušetří pár set korun. Ale když se dostanete do problému, kdy budete potřebovat co nejkratší brzdnou dráhu, v daný moment si budete přát, abyste zvolili raději ty kvalitnější, které vám automechanik upřímně doporučoval. 

Diskuze Vstoupit do diskuze
71 lidí právě čte
Autor článku

Jiří Louthan

Zkušený automobilový novinář, který seděl za volantem více než 500 různých aut, přináší svůj bohatý repertoár zkušeností do nového pořadu AutoŽivě. Můžete ho sledovat na české službě Stream i YouTube.

Zobrazit další články