Sníh a led nejsou jedinými komplikacemi pro řidiče v zimě. Problémy si působí řidiči sami, když neřeší směs do ostřikovačů.
Zima jako období s nízkými teplotami, leckdy pod bodem mrazu, přináší řidičům leckdy skutečně nečekané a nepříjemné problémy a potíže. Jedou z typických zimních komplikací je zamrznutí kapaliny do ostřikovačů. Pokud zamrzla kapalina do ostřikovačů skla, měl by se problém co nejdříve vyřešit. Za prvé, jízda se špinavým čelním sklem je nebezpečná pro řidiče i ostatní účastníky silničního provozu.
Letní směs, nebo zimní naředěná, pod bodem mrazu tuhne
Ignorování stavu za trvajících mrazů a ponechání zmrzlé kapaliny v nádrži po delší dobu může vést k poruše. Kterou pak vyřeší pouze nákladná porucha. Co tedy dělat, když kapalina do ostřikovačů zamrzne? Proč kapalina do ostřikovačů zamrzá? Předtím, než se motorista pustí do řešení problému, je třeba vědět, proč kapalina do ostřikovačů vůbec zamrzla. Voda z kapalného skupenství zamrzá při teplotě 0°C.
To samé se může stát i s letní kapalinou do ostřikovačů. Ty není vyráběná a koncipovaná pro zimní období. Má jiné parametry než zimní směs a při nízkých teplotách mrzne. Pokud řidič čas nevypotřebuje veškerou letní kapalinu před nástupem mrazivého počasí, může dojít k zamrznutí celého systému. Je důležité používat speciální zimní kapaliny do ostřikovačů s bodem tuhnutí až -20°C.
Kontrola stavu kapaliny by měla být pravidlem před příchodem zimy pro každého řidiče, prázdná nádrž nebo zamrzlá kapalina mohou způsobit vážné problémy. Jak zkontrolovat respektive odhalit zamrzlou kapalinu? Prvním signálem, že kapalina do ostřikovačů zamrzla, je jednoduchá, na sklo při použití ostřiku nic nestříká. „Moderní vozy obvykle mají ukazatel množství kapaliny,“ říká odborník na servis evropských a japonských aut pan Pavlíček. „Zvednout kapotu a podívat se osobně není složité.“
Kdo ředí směs vodou, ušetří pár korun a tisíce nechá v servisu
Průhledná nádrž umožňuje snadnou vizuální kontrolu. Pokud je kapalina zamrzlá, nádrž může dokonce prasknout. Jak rozmrazit kapalinu do ostřikovačů? Nejjednodušší cesta je zahřát auto. Stačí zajet a zaparkovat do vyhřívané garáže. Někdy pomůže pár kilometrů jízdy, protože motor zahřeje celý systém. Jakmile kapalina roztaje, stačí vystříkat starou letní směs na sklo a pak dolít zimní kapalinu.
Pokud ostřikovače po rozmrazení stále nefungují, může to být poškozením systému. Mráz mohl roztrhat nádrž, spoje, hadičky. Může být nefunkční motůrek čerpadla. Jak zkontrolovat čerpadlo? Stačí požádat někoho, aby zapnul zapalování a spustil ostřikovače. Sledovat, zda je slyšet zvuk čerpadla. Jestliže není slyšet, může být zralé na výměnu. Je potřebné zkontrolovat vedení vedoucí k tryskám.
Případné netěsnosti mohou být také příčinou nefunkčnosti. Kapalina může sice proudit z nádrže, ale unikat ještě před vstupem do trysek. „V případě nálezu netěsnosti nebo poškození komponent systému je nejlepší konzultovat s odborníkem,“ říká expert pan Pavlíček. „Výměna nádrže nebo oprava čerpadla může být nezbytná.“ Někdy prostě podle odborníka řidič není schopen problém diagnostikovat, i opravit. A vyjet do plískanice či sněhové sloty bez ostřikovače může být značně riskantní.