Je vám v autě horko? Zapněte klimatizaci a ještě jedno tlačítko. Vychladíte interiér 2x rychleji

Jednoduchý trik řidiči neznají, přitom by s ním vychladili kabinu automobilu dvakrát rychleji. Stačí zmáčknout jedno tlačítko.

i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz
i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz
i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz
i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz
i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz
i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz
i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz
Další 3 fotografie
Další 3 fotografie
                   

Léto, prázdninové cesty, ale také nekonečné kolony na všech evropských tazích. To, co se může jevit jako česká specialita s názvem ucpaná D1, je problém všude. A v létě je to ještě horší, na cestu se dají tisíce a tisíce prázdninových turistů. V takových podmínkách pak záleží na tom, jak rychle umí člověk auto vychladit. Používat pouze klimatizaci je zbytečně neúčinné, jsou tady možnosti, jak snížit teplotu v interiéru vozu rychleji.

Letní horka nejsou nijak příjemná, jak vychladit auto rychle?

Recirkulace vzduchu neboli vnitřní cirkulace vzduchu je technologie, která se stala běžnou součástí moderních aut. Přestože mnoho řidičů má v autě tlačítko pro ovládání této funkce, ne každý ví, jak ji správně využít. Přiznávám, že já ji dříve používal také velmi omezeně. Pouze v případě znečištění okolního vzduchu nepříjemným zápachem. Systém funguje na principu uzavřeného okruhu vzduchu uvnitř vozidla.

Dejte pozor na pokutu za použití topení či klimatizace v autě. Víme, kde vám hrozí a na kolik vás vyjde

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

To znamená, že vzduch v autě je neustále recirkulován a žádný nový vzduch z venku není přiváděn dovnitř. Systém je uzavřen a vzduch, který proudí uvnitř, je stále ten samý. Tlačítko pro recirkulaci je obvykle umístěno na palubní desce a je označeno ikonou s šipkou uvnitř auta. Recirkulace je neocenitelná v situacích, kdy jedete po silnici a narazíte na oblaka prachu, kouře nebo nepříjemného zápachu.

Největší chyby při používání klimatizace ve všech autech. Právě z nich se onemocní

Aktivací této funkce zajistíte, že se tyto nepříjemné látky nedostanou dovnitř vozu. Že je to zbytečné, že stejně člověk hned odjede pryč a pak kabinu vyvětrá? Ne každý by souhlasil, já radši okruh zapnu, obzvlášť třeba při jízdě v blízkosti polí pohnojených „vůní domova“. Navzdory jejím výhodám mnoho řidičů používá tuto funkci nesprávně. Často ji aktivují až ve chvíli, kdy se do auta dostane nepříjemný zápach.

Zapnete pozdě a zápach v autě naopak zadržíte, takto ne!

To však může problém jen zhoršit, protože zápach zůstane uvnitř vozu a nemá šanci uniknout, což výrazně zvyšuje pocit nepohodlí. Pokud použít, tak ihned. Pozdě „už je pozdě“. Správné používání recirkulace může být obzvláště výhodné v létě, kdy potřebujete rychle ochladit interiér vozu. Pokud je auto velmi horké, doporučuje se po nastartování motoru nejprve otevřít okna a zapnout klimatizaci, aby se zbavila velmi horkého vzduchu uvnitř.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

Má to svou logiku, v rozpáleném autě je horký vzduch, i v klimatizaci. Toho je třeba se zbavit. Po krátké chvíli zavřete okna a zapněte recirkulaci. Pokud tuto funkci nezapnete, klimatizace se bude snažit ochladit velmi horký venkovní vzduch. To je méně efektivní postup, který více zatěžuje systém klimatizace. A samozřejmě je to i energeticky náročnější. Zapnutím recirkulace se vzduch uvnitř vozu ochladí mnohem rychleji, protože klimatizace pracuje s již ochlazeným vzduchem uvnitř auta, což zvyšuje efektivitu a snižuje spotřebu energie.

Systém funguje dobře, pokud řidič ví, jak ho má používat

Stejně tak je recirkulace užitečná v zimě, kdy potřebujete rychle vytopit interiér vozu. Opět platí, že recirkulace vzduchu uvnitř vozu umožňuje rychlejší dosažení požadované teploty, protože systém topení pracuje s již ohřátým vzduchem. Jistě, zima není za dveřmi, ale stojí za to si to připomenout. Nicméně i když má recirkulace mnoho výhod, je důležité ji používat s rozvahou. Příliš dlouhé používání této funkce může způsobit zamlžení oken.

Starý způsob vychlazení auta bez klimatizace. Taxikáři ho potvrzují, vychvalují si ušetřené palivo i peníze

To snižuje viditelnost a může být nebezpečné. Proto se doporučuje recirkulaci používat pouze po nezbytně nutnou dobu, aby se předešlo těmto problémům. Používání ve spojení s klimatizací pak problém relativně oddálí, protože klima používá suchý vzduch. Automatické systémy recirkulace jsou v dnešní době stále častější a mnoho moderních vozidel je vybaveno touto výbavou s pokročilými funkcemi.

Některá auta mají ve výbavě i plaubní osvěžovač vzduchu

Automatický systém dokáže detekovat znečištěný nebo nepříjemně zapáchající vzduch a automaticky aktivovat recirkulaci. Tím se vyhnete nutnosti manuálního ovládání. Některá auta mají systém doplněný o osvěžovač vzduchu či jakýsi „parfém“. Technologie bezpochyby přispívá k pohodlí řidičů a cestujících, automaticky udržuje optimální kvalitu vzduchu uvnitř vozu bez nutnosti zásahu uživatele.

Pokuta za používání klimatizace v autě? Nejde o vtip, řidiči to nevědí a musí platit. Zde to policie nyní aktivně prověřuje

Tady nemám co vytknout. Můžu jen říct, že správné používání recirkulace vzduchu v autě může výrazně zvýšit komfort a efektivitu používání klimatizace. Ať už se jedná o rychlé ochlazení interiéru v horkých letních dnech, nebo rychlé vytopení v zimě. Recirkulace může být velmi užitečná, zásadní je vědět, kdy a jak tuto funkci správně používat.

Galerie

Další 3 fotografie
Další 3 fotografie

Víte, jak recirkulaci používat?

Diskuze Vstoupit do diskuze
79 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články