Německá Alpina staví takřka dokonalá auta pro ty, jimž BMW z nějakého důvodu nevyhovují. Tato D3 Biturbo Touring Allrad je toho důkazem, navíc za rozumnou cenu.
Musím se přiznat, že automobilka Alpina a její produkce byla pro mě vždy něčím speciálním. Mám BMW obecně rád, „Freude am Fahren“ neboli radost z jízdy sám pro sebe definuji jako jeden z důvodů k vlastnictví automobilu. A pokud existuje parta lidí, co dokáže s chirurgickou přesností odhalit mezery v nabídce (a v nedokonalosti) sériových BMW, aby je zaplnila vlastní produkcí, v podstatě ji nemůžete nemilovat. Dámy a pánové, jedna z těch nejlepších Alpin u nás: D3 Touring Allrad. Pojďme se na ni podívat.
Alpina se snaží vyhovět těm, jimž BMW nevyhovuje
A nemohu než nezmínit ono již okřídlené rčení Henryho Rollse z dob začátků spolupráce R+R: „Vezmi to nejlepší, co je k mání, a zdokonal to.“ Nevím, jestli přesně toto motto visí někde v kancelářích Alpiny (navíc s ironií sobě vlastní bych se některé výrobky BMW opravdu zdráhal označit slovem „nejlepší“), pravdou nicméně zůstává, že z bran továrny v Buchloe vyjížděly a vyjíždí upravená BMW, kterými se jejich tvůrci evidentně trefili do vkusu a požadavků klientů jedné i druhé značky.
Alpina zkrátka staví auta tak, aby se v nich cítili spokojeně ti, jimž BMW z jakéhokoli důvodu nevyhovuje. Výkonnější motory v kombinaci s klasickým automatem? Bez problémů. Pohodlnější podvozek i na velkých, nebojím se napsat dnes již kultovních paprskových kolech Alpina? Vše zařídíme. Decentní změny v interiéru, kvalitnější kůže (a na více místech) v kombinaci modrá/zelená, jinak ve firemních barvách Alpiny? Pro vás cokoli. Výsledkem jsou auta, která údajně v reálném životě fungují lépe než původní vzory od BMW.
Co u BMW nejde, Alpina umí vždy
Navíc s některými kombinacemi jste u BMW zkrátka nepochodili, typicky například M3 kombi, kterou v minulých generacích BMW nenabízelo. Alpina vám zato nabídla B3 Biturbo Touring, 460 koní a 700 Nm. A k nim především skvělý osmistupňový automat od ZF namísto dvouspojky u BMW. Zkrátka téměř ideální provedení kompaktního, ale navýsost rychlého a současně pohodlného kombi. Není divu, že s ním měla takový úspěch, a není divu, že nová M3 poslední generace už je i „v kombíku“.
A k této „M3 od Alpiny“ navíc existuje „ekonomická volba“, minimálně co se spotřeby paliva týče. Protože, co si budeme nalhávat, tak výkonný benzínový třílitr dopovaný turbem a s pohonem čtyř kol za „5 na 100“ nikdy jezdit nebude. To ostatně ani jeho vznětová varianta, ale u ní máte pořád aspoň jakousi možnost fungovat v reálných číslech, s lehkou nohou se bez problémů přiblížíte 7–8 litrům na 100 kilometrů, což je na 350 koní, myslím, vcelku přijatelná spotřeba.
D3 Touring je volba rozumem i srdcem současně
A právě jednu takovou D3 Touring jsme našli v Česku. Má uvedený nájezd 124 000 kilometrů a pravdou je, že opticky a dle ověření v telefonu i funkčně je v bezvadném stavu. Přední zachovalé a zadní takřka netknuté sedačky naznačují jednak péči předchozího (jediného) majitele, jednak krátký „čas při výkonu služby“, po který auto někdo užíval. Díky pohonu všech kol bezpečně v létě i zimě, chtělo by se dodat.
Kombi je z roku 2016, třílitrový turbodiesel pak nabízí 278 kW, neboli 350 koní. K autu dostanete kompletní sadu zimních a letních pneu (letních zcela nových), vždy na originálních loukotích Alpina. A teď to nejdůležitější: za jednu z nejhezčích dieselových Alpin, jež jsou momentálně v Čechách k mání, si prodejce řekne o „tři sedmičky“, 777 000 korun. To mi přijde, s ohledem na kvality toho auta (a jeho pořizovací cenu před 7 lety), jako vcelku adekvátní cena.