Některé signály řidičů dokáží zachránit život, jiné zase řidičák a peníze. Pokud se v nich dobře orientujete, mohou pomoci na denní bázi i vám.
Nepsaný komunikační jazyk funguje mezi řidiči již dlouhá desetiletí. Jen se v čase vyvíjí a občas také rozšiřuje o nové signály. Tahle komunikace beze slov dokáže v některých situacích hodně pomoci. A jindy se jedná o projev čisté slušnosti. Osobně mám vždycky velkou radost, když v rámci provozu zaregistruji, že jsou k sobě řidiči vstřícní a laskaví. To se totiž až tak často nevidí.
Aroganci a vulgaritu ignorujte
Daleko častěji sledujeme na silnicích naprosto zbytečné projevy arogance, dominance a sobeckosti. A to je potřeba co? Samozřejmě ignorovat a nenechat se zbytečně vytočit kvůli osobnímu problému někoho jiného. Řídit přece chcete v klidu a v plném soustředění na situaci na silnici. Pokud jste pod tlakem, ve stresu, snadno uděláte za volantem chybu.
Ale zpět k naší bezeslovní komunikaci řidičů. Pokud jí chcete dokonale rozumět, je třeba vědět, co které zablikání, zatroubení nebo řidičovo gesto rukou znamená. Pokud vás právě napadla zaťatá pěst, ťukání na čelo, nebo vztyčený prostředníček, tak to jsou samozřejmě rovněž signály mezi řidiči. Ale o ty nám v tomto článku opravdu nejde. Navíc jejich význam je zcela evidentní i mimo, abych tak řekl, řidičskou komunitu.
Blikání je kvalitní signál, ale někdy zakázaný
Mezi nejběžnější komunikační signály mezi řidiči patří samozřejmě blikání. A to pomocí výstražných světel nebo předních světlometů v podobě bliknutí dálkovými světly. Často je však tento signál používán navzdory tomu, že není legislativně v daný moment v pořádku. Nicméně i přesto lze říci, že v praxi plní svůj účel často velmi dobře. Tedy v tom smyslu, že většina řidičů, kterým byl signál určen, chápe, co znamená. Pojďme si tedy signály dálkovými světly zmapovat.
Pozor, hrozí ti riziko
Jedno bliknutí „dálkovkami“ znamená varování. A to takové, jež sděluje, že před probliknutým řidičem je v místě, na které daný řidič ještě nedohlédne, nějaké nebezpečí. Může se jednat o autonehodu, nepojízdný vůz stojící na kraji vozovky, zasahující jednotky hasičů či záchranné služby, ale také sraženou zvěř apod. Také bychom mohli říci, že daný signál znamená „Pozor, kolego, měl bys zbystřit pozornost a jet ostražitěji.“
A pak tu máme další varovný signál komunikovaný dálkovými světly. Většinou se jedná o tři, nebo dokonce i čtyři bliknutí. Jeden řidič tím varuje ostatní protijedoucí řidiče před lokací před nimi, kde právě operuje policejní hlídka. Ta většinou měří rychlost, ale může se zaměřovat i na jiné prohřešky projíždějících šoférů.
Nech mě prosím předjet a vypni dálkovky
Ale ne vždy blikají řidiči na protijedoucí vozy. Pokud na vás někdo zabliká „dálkovkami“ zezadu, dožaduje se možnosti předjetí. A i když si myslíte, že se jedná povětšinou o agresivního závodníka, vůbec jím být daný řidič nemusí. Třeba má skutečně relevantní důvod, proč potřebuje jet rychleji. Může vézt někoho do nemocnice nebo jet pomoci někomu, kdo je právě v tísni. Zkuste vzít tento fakt za jízdy v potaz namísto toho, abyste se jen za volantem rozčilovali a naschvál řidiče za vámi blokovali v předjetí.
Další blikání dálkovými světly (jedno či dvě bliknutí) za tmy je často upozornění pro vás na to, že jste zapomněli vypnout dálková světla. A řidiče, který vám to připomíná, zbytečně oslňujete. Tohle je záležitost, kterou pozoruji na silnicích ve večerním či nočním provozu velmi často. Ještě, že nové vozy často disponují automatickým svícením a vůz si tedy sám koriguje, kdy dálková světla zapne a kdy zhasne. Pak se žádné nebezpečné oslňování protijedoucích vozidel nekoná.
No a ještě tu máme blikací komunikaci s podstatně většími vozidly. Někteří řidiči zablikáním dálkovými světly upozorňují řidiče kamionu na to, že už by se měl zařadit zpět do pravého pruhu. Jednoduše proto, aby nezdržoval vozy jedoucí za ním.
S pouštěním před kolos buďte opatrní
A u velkých vozidel ještě zůstaneme. Jen se na chvíli zaměříme na signalizaci pomocí blinkrů. Určitě jste se dokonce vícekrát setkali s tím, že se velké pomalu jedoucí vozidlo před vámi (nákladní vůz, kamion, traktor, kombajn apod.) přiblíží více ke krajnici a najednou bliká na rovině pravým blinkrem. A to aniž by mělo možnost někam odbočit. V takový moment vám patrně dává najevo, že i když před něj nevidíte, je levý pruh před ním volný natolik, abyste jej mohli bezpečně předjet. Někdy vám řidič mávající levou rukou vytaženou z okénka sděluje totéž.
Ale tady bych byl velmi opatrný. Předně, opravdu mu můžete věřit, že jste schopni ho bezpečně předjet, když před něj sami nevidíte? A za druhé, co když chce odbočit někam, kam ani netušíte, že se odbočit dá? Může to být polní nebo lesní cesta atd. Já osobně na tento signál nereaguji a předjíždím pomalý kolos až v momentu, kdy vím, že ho mohu předjet bezpečně.
Nesvítíš, děkuji, pardon
Znáte ten moment, kdy jedete přes den svým vozem a protijedoucí řidič na vás nejen bliká, ale dokonce ukazuje prstem směrem dolů? Nejspíše jste si zapomněli rozsvítit přední světla a jste na to právě upozorněni. Daný řidič by si zasloužil za svůj signál poděkovat.
Dalším oblíbeným komunikačním prostředkem mezi řidiči jsou výstražná světla. Jednoduchým nebo i dvojitým bliknutím řidiči vozu za sebou děkují. Třeba za to, že jste jim umožnili je předjet, nebo za to, že jste je pustili, aby mohli vjet do vašeho pruhu z boční silnice (křižovatka apod.), aniž byste k tomu měli z pohledu legislativy povinnost.
Ale také se zablikáním výstražnými světly řidiči omlouvají za to, že spáchali nějaký drobný přestupek, nebo jinou neprozřetelnost, kterou vás ohrozili. Já osobně projevy díků nebo omluvy na silnicích oceňuji. Chybu může udělat každý, ale také by měl mít v sobě kus slušnosti, aby se omluvil alespoň takto jednoduchým způsobem.
Gesta rukou musí být srozumitelná
Ale pojďme už od blikání pryč a vezměme si na paškál jiný typ signalizace. Nyní se zaměříme na pohyby rukou a další symbolická gesta, která jasně vyjadřují, o co řidiči jde.
Setkal jsem se opakovaně s tím, že mi protijedoucí řidič ukazoval rukou (prstem opisoval horizontálně kruh), že se mám otočit a jet opačným směrem. Bylo to v místech, kde byla přede mnou kolona, která se vůbec nehýbala. Z toho jsem pochopil, že nemá smysl čekat. Před vozy přede mnou byla nehoda, zásah bezpečnostních složek apod. a já bych zde čekal zbytečně dlouho na pokračování mé cesty. Řidič mi tím ušetří čas, jejž bych strávil čekáním, a místo toho jsem prostě zvolil jinou cestu do cíle.
Ruka řidiče jedoucího za mnou, která ukazuje z otevřeného okénka na dveře, znamená, že mám něco přivřeného ve dveřích, nebo že mám některé dveře svého vozu nedovřené. Řidič stojící u vozu odstaveného u krajnice, jenž dělá oběma rukama, že prosí, vám dává najevo prosbu o vaše zastavení, a tedy o reálnou pomoc v nouzi.
Potřebuji pomoc, kolego
No a pak tu máme ještě předměty, kterými vám jiný řidič dává něco najevo. Pokud drží v ruce kanystr a ukazuje na něj prstem, prosí, abyste mu zastavili a přepravili jej k čerpací stanici. Došlo mu totiž palivo. Pokud v ruce drží lano, jímž na vás třeba mává, žádá vás o odtah. Jeho vůz mu vypověděl službu a potřebuje pomoci se dostat do servisu, nebo alespoň do „civilizace“, kde má možnost opravu nějak řešit.
Lékárnička, se kterou člověk u vozu mává, vám dává najevo, že řidič potřebuje zdravotní pomoc. Mohlo se něco stát jemu, ale většinou někomu z jeho spolucestujících, s čím si sám neví rady. A pokud na vás člověk stojící u auta mává klíčem na povolení kol, pak má nějaký technický problém. Třeba píchlou gumu a opět vás žádá o pomoc. Je to typický příklad řidiček, které samy nejsou mnohdy schopné si vyměnit kolo.
Pomáhejte, ale neohrozte sebe ani ostatní
Všechny výše uvedené signály jsou v zásadě mezi řidiči nepovinné. A přesto si často zaslouží vaši pozornost. Nemusí se jednat o nějakou nedůležitou banalitu, ale o důležité upozornění. Tak třeba na křižovatce bez dopravního značení, kde si musí dát řidiči najevo, kdo pojede jako první, to bez signálu nejde. Tam se řidiči musí domluvit na dálku a znát základní gesta a umět je používat, je potom „povinnost“.
Vystupovat z auta a říkat si to z očí do očí je nesmysl. Proto signály ostatních řidičů na jednu stranu berte v potaz, ale reagujte na ně podle svého uvážení. Vaše bezpečnost je na prvním místě, stejně jako bezpečnost ostatních pasažérů a účastníků provozu. A navíc nebuďte sobečtí. Pokud někdo potřebuje pomoc, jež vás neohrozí, měli byste vyjít danému člověku vstříc. Vždycky v takovou chvíli myslete na to, že i vy se můžete ocitnout v situaci, kdy vám pomoc ostatních řidičů přijde vhod.