Kdo věří při koupi auta spotřebě, kterou uvádí výrobci vozů dělá chybu, která může postupem času vyjít draho. Automobilová asociace konečně otevřela řidičům oči.
Současné trendy v automobilovém průmyslu směřují k tomu, aby auta byla šetrnější k životnímu prostředí. Proto automobilky stále častěji produkují úspornější a ekologičtější motory. Udávané hodnoty o spotřebě vozů mimo jiné slouží k tomu, aby si zákazníci mohli mezi vozy vybrat ten, který je mimo jiné úspornější v případě, že je pro ně tento faktor rozhodující.
První výsledky testů mluví jasné a odhalují malá a střední SUV
Ale jsou udávané spotřeby jednotlivých vozů skutečně reálné? Nebo se zákazníci o koupi vozů rozhodují podle zavádějících až zcela nereálných čísel, aby ve finále v horizontu dlouhého nájezdu vozu utratily v součtu mnohem více peněz za palivo? Tuto otázku se pokouší v Austrálii rozklíčovat na základě grantu ve výši 14 milionů australských dolarů, který vláda vyčlenila na financování zajímavého testovacího projektu.
Odborníci z Australské automobilové asociace prověřují skutečné údaje o spotřebě paliva různých automobilů a také již evidují první výsledky. Jako první si vzali na mušku malá a středně velká SUV respektive crossovery a výsledkem bylo, že šest z nich má reálně vyšší spotřebu, než jaká je uvedena v jejich charakteristice od výrobce. Z toho čtyři vozy se svou spotřebou pohybovaly v rozmezí 2,5 % nad oficiálními údaji, zatímco další dva překročily deklarovanou spotřebu o podstatně více. V jednom případě se jednalo o 8 a v druhém dokonce až o 13 %.
3 vozy se spotřebou nižší než je oficiální jsou výjimkou
Potvrzena byla reálná spotřeba v porovnání s hodnotami udávanými výrobcem u vozů Haval Jolion (čínský vůz vyráběný v Evropě), Hyundai Tucson a Nissan X-Trail, které ve skutečných jízdních cyklech spotřebovaly dokonce méně paliva, než udávají deklarované údaje výrobce. GWM Haval Jolion spotřebuje 7,9 l benzinu na 100 km, což je méně než oficiální údaj 8,1 l/100 km. Hyundai Tucson spotřebuje 6,2 l na 100 km oproti deklarovanému údaji 6,3 l/100 km a Nissan X-Trail zkonzumuje 7,3 l/100 km oproti oficiálnímu údaji 7,4 l/100 km.
Toyota RAV4 lže nejvíce, teorie a skutečnost jsou mimo
Všechny ostatní testované vozy vykazovaly vyšší spotřebu než udanou výrobcem, nicméně jako přeborník v uvádění nepravdivé spotřeby se ukázala Toyota RAV4 GX s dvoulitrovým benzinovým čtyřválcem bez turba a s automatickou převodovkou. Její spotřeba paliva činí 6,8 l/100 km, což je o 13 % více než uvádí automobilka právě u tohoto vozu. Odborníci také zkontrolovali skutečné hodnoty emisí v rámci testovaných aut a zjistili, že deklarované hodnoty výrobce překračují úplně všechny, které se v testu objevily.
Dalších auta čekáji na testování, očekává se kruté odhalení
Během příštích čtyř let otestuje Australská automobilová asociace na australských silnicích dalších 200 různých osobních automobilů, aby zjistila, jak se jejich oficiální spotřeba paliva a hodnoty emise CO2 shodují s laboratorními výsledky. Výkonný ředitel Australské automobilové asociace Michael Bradley ve svém prohlášení uvedl, že tento program ušetří spotřebitelům peníze a prospěje životnímu prostředí.
„Australští kupci automobilů byli příliš dlouho klamáni, pokud jde o spotřebu paliva a ekologičnost jejich vozidel,“ uvedl pan Bradley. „Tento program přinese Australanům pravdivé informace a sníží poptávku po automobilech, které slibují příliš mnoho a nesplňují tolik požadavků,“ doplňuje Bradley. Napadá vás, že o 13% vyšší spotřeba u zmíněné Toyoty RAV4 oproti jejímu „papírovému údaji“ není nic dramatického?
13 % je doslova dramatický rozdíl, přepočteno na peníze určitě
V krátkodobém měřítku možná ne, ale v dlouhodobém už se jedná o skutečně vysoký nárůst nákladů na provoz tohoto vozu. Jen pro příklad, představte si, od nového vozu očekáváte v rámci nákladů na jeho palivo částku 3 000 korun, což je ročně 36 000 korun. Pokud má ovšem daný vůz spotřebu o 13 % vyšší, pak za jeho provoz utratíte ročně o téměř 5 000 korun více. A to už rozhodně není zanedbatelná částka.