Konec maximální povolené rychlosti 130 km/h je tady. Od kdy bude platit nový limit, kolik to bude a kde?

Máme dálnice na to, abychom po nich jezdili rychlostí 150 km/h? Ano, ale i ne, jak kde – rozhodně ne všude.

i Zdroj fotografie: Policie ČR
                   

Zvýšení maximální povolené rychlosti na českých dálnicích je opět na stole? Jak se to vezme. Tahle otázka vždycky vzbuzuje silné emoce. Alespoň já to tak vnímám. A je jedno, jestli jde o navýšení, nebo naopak snížení rychlosti. Snížení povolené rychlosti naštěstí není na pořadu dne. Je mi jasné, že dříve či později opět bude. Ale teď tomu tak není, takže se zbytečně neděsím a netrápím. Debaty, zda by se limit měl zvýšit ze současných 130 km/h na 150 km/h, vždy rozdělují veřejnost i odborníky.

Maximálka 130 km/h by mohla být zvýšena, plošně to nebude

Chápu to. Pro jedny je to příležitost, jak ušetřit čas a zlepšit plynulost dopravy, pro druhé hrozba, která na našich silnicích způsobí víc nehod s horšími následky. Pro návrh vyšší rychlosti hovoří zejména pokrok v technologii. Moderní automobily jsou dnes doslova „nasteroidované“ technologiemi. Je to tak, máme technologie, které by ještě před dvaceti lety zněly jako sci-fi. Adaptivní tempomaty, udržování v jízdním pruhu, asistenční systémy, automatické brzdění – to všechno jsou systémy, jež jsou dnes ve spoustě aut naprosto běžné.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

Představte si, že jedete po dálnici, kde se rychlostní limit navýšil na 150 km/h. Váš automobil za vás reaguje na překážky na silnici, přizpůsobuje rychlost podle okolního provozu a udržuje vás bezpečně v pruhu. S těmito technologiemi je jízda plynulejší a bezpečnější. To je hlavní argument, proč se limit na některých úsecích podle podporovatelů zvyšovat může. Vyšší rychlost znamená jedno, kratší čas.

55letý řidič ignoroval majáky, kužely i odstavená vozidla. V plné rychlosti naboural do policejní hlídky, co se dělo dál?

Na toto člověk nemusí být Einstein, génius schopný porozumět kvantové fyzice. To je základ a je jasné, že když jedete rychleji, tak jedete kratší dobu. V době, kdy je čas nejdražší komoditou, kterou máme, kdo by si nepřál dorazit do cíle o půl hodiny dříve? Čas jsou také peníze a v kontextu dálnic to platí dvojnásob. Česká republika není jediná země, kde se diskutuje o zvýšení maximální povolené rychlosti na dálnicích.

Úspora času není argumentem v konfrontaci s bezpečností

Má smysl debatovat o zvýšení povolené rychlosti a máme vůbec nějaké srovnání, nějaký příklad? Jistě, hned za hranicemi. Příkladem je Německo a německé dálnice, které na vybraných úsecích nemají žádné omezení rychlosti. Je tady Polsko, které už dříve zvýšilo limit na 140 km/h. Když můžou Němci jet na dálnici bez omezení, proč bychom nemohli i my mít limit alespoň 150 km/h? Odpověď není tak jednoduchá, jak by se mohlo zdát, a otázka vyšší rychlosti naráží na jednu zásadní oblast – bezpečnost.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

Kritici zvýšení rychlosti se ozývají hlasitě a jasně – technologie sice pomáhají, ale nejsou všemocné. Přestože moderní auta zvládají rychlejší jízdu mnohem lépe než dříve, na našich silnicích stále hrozí situace, které mohou vyústit v tragické nehody. Při vyšší rychlosti jsou následky vážnější nehledě na to, kolik moderních systémů máte v autě. Řidič stále hraje hlavní roli, a pokud není za volantem stoprocentně soustředěný, moderní technologie to za něj nevyřeší.

Stav českých dálnic je další důležitý faktor, který nelze přehlížet. Německé dálnice jsou v porovnání s našimi mnohem lépe udržované a postavené pro větší zátěž. I u nás sice existují úseky, které jsou nově postavené nebo opravené, ale rozhodně to nelze říci o všech. Na některých místech se stále setkáváme s výtluky, špatně značenými pruhy a častými opravami. V těchto podmínkách je nárůst rychlosti skutečně nebezpečný, s tím souhlasím.

Česká síť dálnic není po letech investic ani náznakem dokonalá

Kritici zvýšení rychlosti mohou argumentovat, že i malá překážka na silnici může při rychlosti 150 km/h způsobit závažnou nehodu. To může ale i při tempu 130 km/h. Dopravní experti a policie varují, že zvýšení limitu je vhodné pouze na místech, kde je infrastruktura na špičkové úrovni. Zároveň by mělo být doplněno přísnějším dohledem na dodržování předpisů. Bezpečnostní aspekty by měly být vždy na prvním místě, a ne každá část dálnice je vhodná k tomu, aby se na ní dalo jet 150 km/h.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

Když jsem toto téma řešil naposledy, byla u nás už oficiální prohlášení, kde ke zvýšení rychlosti dojde a kdy. Pokud si pamatuji dobře, tak podle ministra Kupky mělo jít o rok 2025 a například úsek nové dálnice u Tábora. Myslím, že není důležité, jestli to už platí nebo ne a kde. Mělo by to totiž platit buď všude, nebo nikde. Pokud si vezmu třeba úsek o délce 20 km, tak mi vychází minutová úspora času. Při rychlosti 130 km/h auto ujede 20 km asi za 9 minut. Při rychlosti 150 km/h je to 8 minut. Tedy jedna minuta.

Ušetřený čas mezi Prahou a Brnem je v reálu vlastně nulový

Pokud dalších 200 km bude maximálka 130 km/h, pak je to jedna minuta navíc. Jestli pojedete 1 h a 32 minut nebo 1 hodinu a 33 minut, na tom podle mne už nezáleží. Časová úspora na dvousetkilometrové trase by byla 12 minut. To už je výraznější čas, ale stejně, stojí to za to? Představte si 200 km mezi Prahou a Brnem. Deset minut tam ztratíte před první nehodou, v první koloně. A pokud stojíte na dálnici v zácpě, je podle mého názoru vlastně jedno, jestli je to na úseku s maximální rychlostí 130 km/h nebo 150 km/h. Nebo se pletu?

Jaká by měla být u nás maximálka?

Diskuze Vstoupit do diskuze
56 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články