Autoškola obvykle učí pár jednouchých pravidel, které člověk nikdy nezapomene. Pravidlo pravé ruky patří mezi ně, tohle zná snad každý.
Co si pamatuji z autoškoly? Myslím z doby, kdy jsem si před dávnými lety dělal řidičák na motorku a osobní auto. Ne nedávný pokus o to stát se řidičem kamionu a testy na náklaďák s návěsem. Z doby, kdy mi bylo osmnáct, si pamatuji pár věcí. Dívat se kolem sebe. Chovat se tak, aby všichni okolo věděli, co chci udělat. A dávat přednost zprava. Právě přednost zprava je jedním z nejzákladnějších pravidel silničního provozu, které se učí každý začínající řidič. Přesto se jedná o pravidlo, jež je na českých silnicích často přehlíženo nebo špatně pochopeno. Jelikož zde máme začátek nového roku, tak se pojďme podívat na předpisy, které i v roce 2025 platí, a přesto v nich řidiči chybují.
Přednost zprava zná snad každý, ne každý ví, kdy neplatí
Právě to bývá příčinou mnoha nehod, které by jinak vůbec nemusely nastat. Tedy. Zkusím formulovat jinak. Přehlíženo, jak bych to ale řekl lépe? Mnohdy si myslím, že spíše řidiči nedávají pozor obecně, než že by ignorovali právě toto. Pravidlo přednosti zprava je zakotveno v zákoně č. 361/2000 Sb., konkrétně v § 22, který jasně říká, že na křižovatce bez dopravního značení má přednost vozidlo přijíždějící zprava. Laicky řečeno.
Přesně se píše, že řidič přijíždějící na křižovatku po vedlejší pozemní komunikaci označené dopravní značkou „Dej přednost v jízdě!“ nebo „Stůj, dej přednost v jízdě!“ musí dát přednost v jízdě vozidlům (…) přijíždějícím po hlavní pozemní komunikaci nebo organizované skupině chodců (…) přicházející po hlavní pozemní komunikaci. Nevyplývá-li přednost v jízdě z ustanovení odstavce 1 (to je výše uvedené), musí dát řidič přednost v jízdě vozidlům nebo jezdcům na zvířatech přijíždějícím zprava nebo organizované skupině chodců nebo průvodcům hnaných zvířat se zvířaty přicházejícím zprava. Ano, řidič je povinen dát přednost zprava ve výše uvedených případech.
To znamená, že pokud se blížíte ke křižovatce, kde nejsou žádné značky upravující přednost, musíte dát přednost všem vozidlům, která přijíždějí z vaší pravé strany. Problém však nastává v praxi. Mnoho řidičů si totiž pravidlo přednosti zprava buď neuvědomuje, nebo ho záměrně ignoruje. Často se setkáte s tím, že řidiči automaticky předpokládají, že mají přednost, pokud jedou po širší nebo hlavní silnici, i když tam žádná značka není. To je ale zásadní chyba, která může vést k nehodě. Naopak, pokud se blížíte ke křižovatce a nejste si jisti, zda máte přednost, je vždy lepší zpomalit a uvědomit si, zda dát přednost vozidlům zprava.
Tam, kde nejsou značky, platí přednost zprava. Ale ne pokaždé
Dalším častým problémem je špatné značení křižovatek. V některých případech chybí dopravní značky úplně nebo jsou umístěny tak, že je řidiči snadno přehlédnou. To může vést k nejasnostem a zmatkům, které opět zvyšují riziko nehody. Pokud se tedy blížíte ke křižovatce, kde nejsou žádné značky, vždy předpokládejte, že platí pravidlo přednosti zprava. Za mě není problém na místě zpomalit a opakovaně se přesvědčit. Může se totiž stát, že na vaší straně křižovatky značka chybí, byla třeba ukradena. Ale ostatní řidiči na křižovatce značku mají, a pokud mají přednost, vy se můžete dostat do kolize. Jistě, dá se pak řešit, že tam nebyla značka.
Ale to už můžete mít zničené auto, nebo dokonce přijít k úrazu. Přednost zprava se však netýká jen automobilů. Platí také pro cyklisty, motocyklisty a další účastníky silničního provozu. Pokud tedy jedete na kole nebo motorce, musíte toto pravidlo dodržovat stejně jako řidiči aut. Na druhou stranu, chodci přednost zprava nemají – ti mají přednost pouze na přechodech pro chodce nebo v situacích, kdy jim ji řidič udělí. Pozor ale, existují výjimky. Třeba pokud vyjíždíte z nezpevněné, respektive účelové komunikace. Pak musíte dávat přednost zprava, ale i zleva.
Při vjezdu z účelové komunikace dáváte přednost z obou stran
Jinak řečeno, vy přednost nemáte, pro vás v tuto chvíli přednost neplatí. Anebo další jasný příklad je výjezd z pěší nebo obytné zóny. Zákon říká, že při vyjíždění z obytné, pěší nebo cyklistické zóny na jinou komunikaci musí řidič dát přednost vozidlům jedoucím po této hlavní silnici. Je to opak toho, co je vtloukáno řidičům do hlavy od začátku, a někoho to může zmást. Snadno a rychle, třeba když motorista jede po hlavní komunikaci. Ale neví, že dorazil na konec a vyjíždí z obytné zóny. Tam se může chybně domnívat, že má přednost zprava. Nemá.
To může vést k nečekaným a potenciálně nebezpečným situacím. Pokud značka označující konec obytné zóny není navíc dostatečně viditelná, je to další problém. Díky kterému roste možnost špatného vyhodnocení situace. Pozor na to, ve sdílených zónách, relativní novince, kde může jezdit i MHD, neplatí stejná pravidla jako v obytných zónách. Takže opatrně, neplatí zde výjimka. Tady je platná přednost zprava.
Výjimka ale platí, pokud jede řidič na zpevněnou komunikaci z nezpevněné. To je „maglajs“, co? Takže křižovatka sice nemusí být označena dopravními značkami, řidič vyjíždějící z těchto zón ovšem musí dát přednost vozidlům, která jedou po silnici, i když přijíždějí zleva. Pozor na to. Tady skutečně vyžaduje řízení maximální soustředění. A je třeba uvědomit si, že návyk na „přednost zprava“ zde musí řidič vědomě popřít. Co vy, (ne)dodržujete vždy správně přednost zprava?