Může za to EU a tohle jí nikdy nikdo nemůže odpustit. Politici zabili jeden z nejlepších motorů na světě a svět s tím už nic neudělá.
Pamatuji si na to, jako kdyby to bylo dnes. To auto. Prezentace na závodním okruhu absolutně fantastická. V mlze mám lokalitu, myslím, že to bylo na okruhu Ascari. Instruktory a spolujezdce nám dělali jezdi F1. Timo Glock a Olivier Panis. A součástí prezentace byl upomínkový předmět, karbonový píst. A iPod. Ale o to nešlo. Všechno totiž ustoupilo do pozadí auta, které jsme tam testovali. Lexus IS F. Kladivo na BMW M3, ultimativní nástroj ukrytý za relativně běžný sedan třídy IS. Pod kapotou mělo tohle auta atmosférický osmiválec s objemem pěti litrů.
Nenápadný vzhled, ovšem pod kapotou drsný osmiválec
Byla to paráda. Pětilitrový osmiválec se pak objevil v dalším sportovním autě Lexusu, v kupé RC F. I tohle auto se mi líbilo. Teď je tady ale zásadní milník. Nijak veselý. Lexus se totiž loučí s jedním z nejikoničtějších motorů, jaké kdy japonská automobilka vyrobila. Ano, je to tak – atmosférický pětilitrový osmiválec, jenž se stal symbolem výkonu, spolehlivosti a nezaměnitelného zvuku, končí svou éru. A co je na tom nejsmutnější? Druhého takového motoru už se pravděpodobně nikdy nedočkáme. To znamená pro nás, běžné řidiče, především konec jedné éry, kdy auta nebyla jen o číslech a emisích, ale také o emocích, zážitcích a čisté radosti z jízdy. Jsem smutný.
Už jsem to zmínil. Tento motor, označovaný jako 2UR-GSE, se poprvé objevil v roce 2008 pod kapotou modelu Lexus IS F. Už tehdy si získal obdiv díky svému výkonu 423 koní a točivému momentu 505 Nm. Lexus zvládl ukázat, že i japonská značka, která byla do té doby známá spíše pro své luxusní sedany a hybridy, dokáže postavit auto, jež se může rovnat těm nejlepším sportovním vozům z Evropy. A povedlo se. IS F se stal okamžitě hitem a motor 2UR-GSE si získal pověst jednoho z nejlepších atmosférických osmiválců na trhu. Ale to byl teprve začátek. Tento motor se postupně dostal i do dalších modelů, jako je Lexus RC F, GS F nebo LC 500.
Každý z těchto modelů nabídl něco jedinečného, ale všechny měly jedno společné, nádherný zvuk, který vás okamžitě vtáhl do děje. Zapomeňte na umělé zvuky z reproduktorů, tady šlo o čistou mechaniku. Každé sešlápnutí plynu bylo jako symfonie, jež vás nenechala na pochybách, že sedíte za volantem něčeho výjimečného. A proč vlastně tento motor končí? Odpověď je jednoduchá a asi ji tušíte. Emisní normy. Evropská unie i další trhy stále zpřísňují limity na emise CO2 a atmosférické motory, jako je tento, už jednoduše nemají šanci.
Emise CO2 jsou zničující, auta padají po hlavě do hrobu
Lexus se proto rozhodl, že místo dalšího vývoje tohoto motoru se zaměří na elektrifikaci a hybridní pohony. Čili pravděpodobně více elektromotorů, baterií a tichých jízd. Ale přiznejme si to – i když jsou elektromobily budoucností, něco jim chybí. A tím něčím je právě ta syrová mechanická radost, kterou vám může nabídnout jen motor, jako je 2UR-GSE. Posledním modelem, jenž tento motor má, je Lexus LC 500. Měl by dorazit ve finální edici. Pod kapotou bude pětilitrový osmiválec naladěný na 477 koní, který dokáže zrychlit z 0 na 100 km/h za 4,7 sekundy.
I přes všechny moderní technologie, jako je desetistupňová automatická převodovka nebo adaptivní podvozek, si LC 500 zachová tu starou školu, kterou tolik milujeme. Je to auto, jež vás nutí jezdit, poslouchat motor a užívat si každou zatáčku. A co bude dál? Lexus už oznámil, že se v budoucnu zaměří na elektrifikaci. Aktuálně je v českém ceníku Lexusu RX F za startovní cenu 2 599 000 Kč, ultimativní RC F Track edition je oceněna na 2 999 000 Kč. Za ty peníze stojí.